Auteur: Stan
  Leestijd: 7 minuten

6 manieren waarmee je neuromarketing succesvol kunt toepassen!

In deze blog leggen we uit welke neuromarketing technieken gebruikt kunnen worden om meer waarde te creëren voor jouw bedrijf. Met neuromarketing kun je nóg beter aansluiten op de behoefte van je klanten. Je klant blij, jij blij.

Deel deze pagina:


Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is het bestuderen van het brein van een (potentiële) klant om consumentengedrag te voorspellen en eventueel te kunnen sturen. Als mens maken we per dag wel 500 miljoen bewuste en onbewuste keuzes. Volgens neuromarketeers heeft ons brein al een keus gemaakt voordat wij ons hiervan bewust zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 95% van onze beslissingen onbewust plaatsvindt. Neuromarketing is daarom ook erg psychologisch ingesteld, waarbij er altijd rekening wordt gehouden met de denkwijze van (potentiële) klanten. Je kunt je daarom voorstellen dat er veel kansen liggen in het begrijpen van deze onbewuste beslissingen.

Er zijn veel neuromarketing technieken die soms erg gecompliceerd zijn. Wij hebben daarom 6 manieren samengesteld waarmee jij op een laagdrempelige manier de onbewuste keuzes van jouw (potentiële) klant kunt stimuleren.

1. Wisselwerking

Creëer een wisselwerking. Uit onderzoek blijkt dat een ober die een pepermuntje geeft bij de rekening, gemiddeld 3% meer fooi ontvangt. Geeft de ober twee pepermuntjes, dan steeg de gemiddelde fooi naar 14%. De meest effectieve manier om een wisselwerking te creëren blijkt te bestaan uit twee delen: allereerst moet het initiatief vanuit de leverancier van de dienst/product komen. Ten tweede moet het initiatief gepersonaliseerd en onverwacht zijn.

Deze twee elementen zijn getest in het eerder genoemde onderzoek van de ober en de pepermuntjes. Het bleek namelijk dat als de ober één pepermuntje neerlegde, wegliep maar zich daarna omdraaide en zei: ‘’maar voor jullie lieve mensen, hier hebben jullie er nog één’’, de gemiddelde fooi steeg naar 23%. De stijging van de fooi heeft weinig te maken met wat de klant krijgt, maar ligt vooral aan de manier waarop het aangeboden wordt.

2. Schaarste

Creëer schaarste. Schaarste is namelijk een belangrijke factor bij neuromarketing. Uit onderzoek blijkt dat mensen meer van iets willen waar minder van is. Dit klinkt heel wollig, dus we leggen het uit in het volgende voorbeeld:

British Airways besloot om het aantal vluchten van London naar New York te halveren omdat het steeds minder rendabel werd. Het aantal verkochte vliegtickets een dag na de aankondiging rees de pan uit, terwijl er helemaal niks was veranderd. De vluchten zijn alleen schaarser geworden waardoor men het meer wilde. Het is belangrijk bij deze strategie dat je niet alleen verteld welke voordelen men heeft aan de aankoop van de product/dienst, maar vooral wat er uniek aan is en wat men verliest als ze de aankoop niet doen. Hieronder zie je een voorbeeld van Booking.com. Op de reserveringspagina passen ze twee manieren toe om een gevoel van schaarste te creëren. Spot jij ze?

Schaarste op de reserveringspagina

3. Autoriteit

Het creëren van autoriteit is ontstaan vanuit het idee dat men eerder dingen aanneemt van experts of mensen met veel aantoonbare ervaring in hun vakgebied. Heb je je wel eens afgevraagd waarom advocaten (vooral in Amerikaanse films) hun diploma’s op de muur van hun kantoor hebben hangen? Precies, om autoriteit uit te stralen. Ditzelfde is getest bij fysiotherapeuten. Uit onderzoek onder fysiotherapeuten blijkt dat ze makkelijker patiënten konden overtuigen om hun oefenprogramma te volgen wanneer ze hun diploma’s aan de muur van hun spreekruimte hingen.

In ditzelfde onderzoek kreeg de receptioniste van een makelaarskantoor de opdracht om, voordat ze een telefoontje doorverbond, de ervaring van de desbetreffende collega te benoemen. ‘’Ik zal je doorverbinden met Joanne. Ze heeft 15 jaar ervaring met vastgoedbeheer’’. Deze aanpak zorgde voor een stijging van 20% in afspraken en een stijging van 15% van verkochte woningen.

Je kunt zelf heel gemakkelijk aantonen hoeveel en welke ervaring je hebt. Dit kost niks en kan veel opleveren! Let er wel op dat je het niet overdrijft en je het dicht bij jezelf of je dienst/product houdt. Hieronder vind je een voorbeeld hoe je op een simpele manier autoriteit kunt aantonen aan je (potentiële) klant.

Ervaring uitstralen zorgt voor autoriteit


4. Consistentie

Consistentie kan toegepast worden door te zoeken naar kleine toewijdingen dat op den duur uitgebreid kan worden naar grotere toewijdingen zoals een eventuele aankoop.

Uit onderzoek naar toewijding blijkt dat toewijding beïnvloed en vergroot kan worden door eerst om een kleine toewijding te vragen. In het onderzoek werden mensen gevraagd om een lelijk bord in hun tuin te plaatsen als onderdeel van een Veilig Verkeer campagne. In een aangrenzende straat werden bewoners gevraagd om hetzelfde lelijke bord te plaatsen. In deze straat waren 4 keer meer bewoners bereid om het lelijke bord in hun voortuin te zetten.

Hoe komt dit?

Tien dagen geleden had de aangrenzende straat een verzoek ontvangen om een kleine ansichtkaart op de voordeur te plakken om de Veilig Verkeer campagne te steunen. Dit kaartje was hun eerste toewijding, dat uiteindelijk drempelverlagend werkte voor het plaatsen van het grotere lelijke bord in de voortuin.

Wanneer je je klanten wilt beïnvloeden met de consistentie strategie, zoek dan naar vrijwillige en actieve en publieke toewijdingen. Veel bedrijven passen deze strategie toe op social media door potentiële klanten onbewust te stimuleren om hun content te delen met hun eigen netwerk.ee

5. Een band opbouwen

Potentiële klanten zeggen eerder ja tegen bedrijven die ze ‘leuk’ vinden. Maar hoe zorg je er voor dat jouw potentiële klanten je ‘leuk’ vinden? Er zijn drie belangrijke factoren die hierin een rol spelen.

  1. We hebben voorkeur voor mensen die op ons lijken.
  2. We hebben voorkeur voor mensen die ons complimenten geven.
  3. We hebben voorkeur voor mensen die bijdragen aan een gezamenlijk doel.

Het is lastiger om online een band op te bouwen, maar niet onmogelijk. Kijk maar eens hoe dit bedrijf op een laagdrempelige manier korting geeft door in te spelen op een persoonlijke gebeurtenis.

Inspelen op persoonlijke gebeurtenis


In meerdere onderzoeken onder business schools werd een groep MBA studenten in tweeën gesplitst. Beide groepen moesten onderhandelen, waarbij de ene groep de opdracht ‘tijd is geld’ mee kreeg, terwijl de andere groep de opdracht om over koetjes en kalfjes te praten en wat persoonlijke informatie te delen om overeenkomsten te ontdekken. In de ‘tijd is geld’ groep lukte het 55% van de studenten om tot een succesvolle deal te komen, terwijl in de ‘koetjes en kalfjes’ groep 90% van de studenten een succesvolle deal sloten.

Kort samengevat: om een band op te bouwen is het van belang om gemeenschappelijke interesses te vinden en oprechte complimenten te verschaffen, voordat de zakelijke onderwerpen worden besproken.

6. Overeenstemming

Last maar zeker not least, overeenstemming. Vaak als er geen duidelijke overeenstemming is, kijken mensen naar de acties en handelingen van anderen, om hun eigen acties en handelingen te bepalen.

Is het je wel eens opgevallen dat er in hotels bijna altijd een kaartje hangt waarin je als gast wordt gestimuleerd je handdoek te herbruiken. De meeste hotels doen dit om uit te leggen dat het herbruiken goed is voor het milieu. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 35% van de gasten vaker hun handdoek gebruikt, dan wanneer het kaartje er niet hangt.

Het blijkt dat 75% van de gasten die 4 nachten of langer verblijven in een hotel, minimaal 1 keer hun handdoek opnieuw gebruiken. Onderzoekers waren benieuwd wat er zou gebeuren als ze dit bericht zouden plaatsen in de hotelkamers. De uitkomst was een stijging in herbruik van de handdoeken van gemiddeld 26% ten opzichte van het oude kaartje. De onderzoekers wilden het nóg persoonlijker maken, en besloten het bericht nog persoonlijker te maken. Namelijk: 75% van de gasten die in DEZE kamer verbleven, hebben hun handdoek herbruikt.

Wat zou jij dan denken? Natuurlijk hoop je dat je huidige handdoeken wel goed uitgewassen zijn, en je zult vast denken dat dit kaartje geen invloed heeft op je gedrag. Maar het blijkt dat het kiezen van de juiste woorden, en in dit geval hoe eerdere gasten in dezelfde kamer zich hebben gedragen, een behoorlijke impact had op het aantal hergebruikte handdoeken. Het hotel zag een stijging van 33% van het aantal hergebruikte handdoeken, ten opzichte van het tweede kaartje. Het blijkt dus dat het zeer effectief is om uit te leggen hoe anderen iets aanschaffen of iets doen, in plaats van aan een individu te vragen om zijn/haar gedrag aan te passen of iets aan te schaffen.

Benieuwd naar de mogelijkheden van neuromarketing?

Dit zijn ze, de zes manieren om neuromarketing toe te passen. Het zijn allemaal manieren om mensen onbewust te kunnen verleiden tot een aankoop. Uiteindelijk zal neuromarketing de conversies van jouw onderneming kunnen verhogen. Ben je benieuwd hoe wij kijken op een passende neuromarketing bij jouw onderneming? Maak eenvoudig een afspraak hieronder.

Plan vrijblijvend een adviesgesprek in!
1630944098506

Niks missen op marketinggebied?

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, succesvolle usercases, concrete tips & tricks en laat je inspireren.