Auteur: Edwin
  Leestijd: 5

8 tips voor het maken van een goede landingspagina

Een landingspagina, je hebt er vast wel eens over gehoord. Een goede landingspagina helpt je enorm bij het succes van je campagnes. Een landingspagina is een pagina binnen jouw website die je gebruikt om potentiële klanten te overtuigen om bepaalde producten of diensten te kopen of af te nemen. Maar wat is een landingspagina, waaraan voldoet een goede landingspagina en krijg je dan een SEO-landingspagina waarmee je gaat scoren? Met deze tips kan jij straks een goede landingspagina maken!

Deel deze pagina:

Wat is een landingspagina?

Om een goede landingspagina te maken is het belangrijk dat je weet waarvoor een landingspagina gebruikt wordt. We gaan daarom eerst een belangrijke vraag beantwoorden: wat is een landingspagina? Zoals in de inleiding beschreven, wordt een landingspagina veelal gebruikt in campagnes. Het voordeel van een landingspagina is dat je deze naadloos kan laten aansluiten op jouw campagne. Doordat een websitebezoeker bepaalde informatie al in de campagne voorbij heeft zien komen, kan hij/zij dit makkelijker verwerken. Dit verhoogt het conversiepercentage. Een landingspagina is niet altijd direct terug te vinden op de website, zoals bijvoorbeeld andere pagina’s die in het menu staan. Een landingspagina zit vaak ergens verstopt, omdat het enkel gebruikt wordt om bezoekers van een campagne op een pagina te laten landen.

Je hebt nu antwoord op de vraag: wat is een landingspagina. Daarom gaan we je hieronder vertellen hoe jij een goede landingspagina kunt maken.

Een goede landingspagina maken: 8 tips voor conversie

Er is veel onderzoek gedaan naar het maken van een goede landingspagina. Heb jij er bijvoorbeeld al eens bij stil gestaan dat 80% van de bezoekers op een landingspagina ‘boven de vouw’ blijft en dus niet naar onder scrolt? Of dat je met urgentietechnieken het conversiepercentage aanzienlijk kunt verhogen? Hieronder gaan we de opbouw van een landingspagina maken met daarin 8 tips waarmee jij een goede landingspagina kunt maakt.

Tip 1: Zorg dat je landingspagina aansluit bij de campagne

Voor jouw landingspagina is het belangrijk dat je direct voor herkenbaarheid zorgt. Dit doe je door de huisstijl van jouw campagne door te voeren op de landingspagina, een goede header in te stellen en direct herkenning in de titel terug te laten komen. Nu denk je misschien: wat is een goede header? Een goede header ondersteunt je campagne door bijvoorbeeld beeldmateriaal, maar ook door de titel. Je kan hierbij al een inleiding geven op het probleem en een duidelijke call to action button tonen.

P.S. Gebruik je een afbeelding in de header waarop bijvoorbeeld een persoon is afgebeeld? Zorg er dan voor dat de persoon altijd kijkt in de richting van de tekst/buttons. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat de aandacht van de websitebezoeker dan ook automatisch naar dit blok wordt getrokken.

Tip 2: Neem je doelgroep mee in het probleem en de oplossing

De bezoeker van jouw landingspagina is waarschijnlijk getriggerd door de content die jij in de campagne gebruikt hebt. Nu is het van belang dat je de bezoeker zo goed mogelijk meeneemt in jouw content. Hoe je dat doet? Je combineert de PAS- formule met de dialoogmethode.

PAS-formule

De PAS-formule is een manier om te overtuigen met content. De PAS- formule staat voor Problem, Agitate en Solve. Met deze formule benoem je eerst het probleem. Vervolgens vererger je dat probleem nog een beetje. Dan is het moment. Jij komt met je legendarische oplossing, toevallig om dat probleem op te lossen.

Dialoogmethode

Een dialoog is effectiever dan een monoloog. Dit is ook een belangrijke voorwaarde voor de tekst op je landingspagina. Nu denk je vast, hoe werkt dat? Ik zal het je uitleggen. Mensen stellen onbewust vragen. Als je die vragen kan beantwoorden dan krijg je een dialoog. Dit worden ook wel de onuitgesproken lezersvragen genoemd. Hoe je dat kunt toepassen? Daar ga ik je antwoord op geven. Na elke zin die je typt, stel je jezelf de vraag ‘welke vraag zal dit bij mijn lezer oproepen’. In de volgende zin geef je vervolgens antwoord op die vraag. Ik heb hieronder een voorbeeldje voor je toegevoegd:

  • ‘’Mensen stellen onbewust vragen, als je die vragen kan beantwoorden, dan krijg je een dialoog. Dit worden ook wel de onuitgesproken lezersvragen genoemd. Nu denk je vast, hoe kan ik dat toepassen? Daar ga ik je antwoord op geven.’’ > nadat ik had uitgelegd hoe het werkt had ik verwacht dat jij zou willen weten hoe je dat zou kunnen toepassen. In de volgende zin heb ik je daar antwoord op gegeven.

Tip 3: Gebruik duidelijke en activerende call to action knoppen

Call to action knoppen zijn belangrijke factoren op een landingspagina. Zoals ik eerder al aangaf, toont onderzoek aan dat 80% van de bezoekers boven de vouw blijft en niet verder scrolt. Het is daarom belangrijk dat je boven de vouw één call to action toont. Waarom één? Omdat uit onderzoek is gebleken dat meerdere call to actions keuzestress oplevert.

Gebruik verder op de pagina tussen de verschillende content door ook call to action buttons. Maak hierin duidelijk wat ze kunnen verwachten als ze op de knop drukken. Dus bijvoorbeeld niet ‘Klik hier’, maar ‘Download mijn gratis whitepaper’. Zorg er daarnaast voor dat er genoeg contrast zit tussen de call to action buttons en de achtergrond van de landingspagina.

In afbeelding 2 sluit de 'actie tekst' van de button duidelijker aan bij de vervolgactie. Hierdoor is het conversiepercentage hoger dan bij de andere variant.

Tip 4: Overtuig je doelgroep

Het overtuigen van je doelgroep is erg belangrijk. De kleinste dingen kunnen je bezoekers namelijk overtuigen. Stel jezelf de vraag: waarmee trek ik iemand over de drempel? Voeg bijvoorbeeld iconen, certificaten, recensies, reviews, et cetera, toe. Hiermee overtuig je de klant en zorg je voor een hoger conversiepercentage.

Op dit voorbeeld van COOSTO zie je een korte en krachtige landingspagina waarop logo's gebruikt worden om de doelgroep te overtuigen.

Tip 5: Houd je landingspagina kort en krachtig

Een landingspagina moet antwoord geven op de vragen van je potentiele klant. Je hoeft de klant niet alle ins en outs te geven, hele productomschrijvingen of een gebruiksaanwijzing. Je moet enkel datgene laten zien waar hij/zij behoefte aan heeft.

Tip 6: Bied goede contactmogelijkheden

Het is belangrijk dat je goede contactmogelijkheden biedt voor je bezoekers. Zorg ervoor dat dit gebruiksvriendelijk is en dat een formulier bijvoorbeeld niet te veel velden bevat. Dit kost je namelijk leads. Welke contactmogelijkheden je biedt? Dat stem je af op je doelgroep. Gebruik maximaal 2 á 3 mogelijkheden om keuzestress te voorkomen.

Tip 7: SEO landingspagina

Je kan een pagina ook inzetten als SEO landingspagina. Als je dit goed doet kan je hiermee scoren in zoekmachines, zoals Google. Verwerk daarom relevante zoekwoorden in de content. Je kunt hiervoor het beste starten met een zoekwoordenanalyse. Als je de zoekwoorden waar je vindbaar op wilt zijn in kaart hebt, kan je de teksten van de pagina hierop aanpassen. Zorg ervoor dat de zoekwoorden in de H1 en H2 koppen worden verwerkt en in de teksten op je landingspagina. Een goede SEO landingspagina kan namelijk veel verkeer naar je website trekken.

Tip 8: Analyseer je landingspagina en blijf optimaliseren

Met deze tips kan jij een goede landingspagina maken, maar vergeet je pagina niet te analyseren en te optimaliseren. Een landingspagina is namelijk een continu proces: je kan deze altijd verbeteren. Hoe hoger het conversiepercentage van je landingspagina is, hoe minder bezoekers je nodig hebt om hetzelfde aantal leads te behalen.

Hotjar is een goede tool om je landingspagina te analyseren. Hierbij kan je kijken naar bijvoorbeeld scrolldiepte, muis bewegingen en velden waarop wordt geklikt.

Nu kan jij een goede landingspagina maken

Als je bovenstaande 8 tips inzet, dan ga jij een goede landingspagina maken. Deze landingspagina gaat leads voor je binnenhalen. Heb je vragen over het maken van een landingspagina? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?