Auteur: Lotte
  Leestijd: 5 minuten

Huisstijl ontwerpen | Case Study Degave

Een huisstijl ontwerpen. Hoe ga je als grafisch vormgever te werk bij het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl en logo. We zullen maar meteen met de deur in huis vallen: eigenlijk is daar geen vaste formule voor. Uiteraard werk je volgens een vaste volgorde: eerst de briefing, dan brainstormen, schetsen, de schetsen uitwerken en wanneer je tevreden bent, dan presenteer je de opties aan de klant. Onlangs werden we door Degave benaderd voor een huisstijl ontwerp. Een nieuw bedrijf dat zich gaat specialiseren in subsidies om mensen vooruit te helpen. Zo kwam de huisstijl tot stand, lees je mee?

Deel deze pagina:

Een huisstijl ontwerp staat of valt met een duidelijke briefing. Wat wil de opdrachtgever, wie is de doelgroep, moet er een pay-off worden toegepast. Zijn er verder zaken waar rekening mee gehouden moet worden, of heb ik helemaal de vrije hand. Daarna begin je met brainstormen. Of broeden eigenlijk. Want als je eenmaal een naam hebt, dan beginnen de radartjes in mijn hoofd te draaien. Volgens de briefing moet de uitstraling zakelijk, kleurrijk en vooruitstrevend zijn.

Er komen kleuren in me op, kleurcombinaties. Wat past bij de uitstraling die we neer willen zetten. Aan wat voor vormen denk ik, rond of rechthoekig. Hoeveel letters heeft het woord en kan ik daarmee spelen. In het onderbewuste draaien deze radartjes door. Als ik een bord lasagne wegwerk, terwijl ik ondertussen een gesprek voer met mijn dochter van 5, of als ik mijn tanden sta te poetsen, onder de douche sta of in bed lig. Er is een proces in gang gezet dat in het onderbewuste doorwerkt.

Huisstijl ontwerp: het woordmerk

Ik kruip achter mijn iMac en begin te schetsen. In deze eerste schets ga je veel keuzes maken. Het lijkt heel simpel, maar in heel korte tijd elimineer je veel opties. Als eerste kijk je naar de schrijfwijze van de naam. In het geval van Degave moeten er keuzes worden gemaakt. Schrijf je het woord aan elkaar, met kapitalen aan het begin van het woord, of toch het hele woord in kapitalen. Moet alles even dikgedrukt zijn of gebruik je nuance-verschillen. Gebruik je verschillende kleuren, grijstinten, moet de nadruk liggen op ‘De’ of op ‘Gave’. Wat voor font is passend.

Al snel beredeneer ik dat ‘degave’ in onderkast (kleine letters) moet. Het gebruik van kapitalen aan het begin van beide woorden zorgt voor onrust. Alles in kapitalen maakt het woord onleesbaar. Je leest het dan net als ‘Decafé’, van de koffie. Dat willen we niet. Een spatie tussen de woorden maakt het geheel minder krachtig. Kleur in het woordmerk zou een optie kunnen zijn, afhankelijk wat er met het beeldmerk gaat gebeuren. Het font moet modern en strak zijn, schreefloos. En dan nog de pay-off. Ook hier heb je te maken met dezelfde dilemma’s. Al snel is de conclusie dat dit allemaal in kapitalen moet, dat is het meest rustig.

Dan komt het belangrijkste, het beeldmerk. Wat voor vormen zijn passend? Al snel denk ik aan ronde vormen, een halve cirkel, als een helpende hand. Met deze vormen ga ik spelen.

Huisstijl ontwerpen: het woordmerk en schetsen van het beeldmerk

Huisstijl ontwerp: het beeldmerk

Het ronde, zachte past goed bij de branche waarin De Gave opereert. Mensen vooruit helpen, sympathiek. In combinatie met een strak lettertype straalt dit zowel zakelijkheid als behulpzaamheid uit. Het vooruitstrevende verwerk ik in fel, opvallend en vrolijk kleurgebruik. De overlap van kleuren met transparantie geeft ook een vooruitstrevend gevoel. Het infinity symbool (rechtsboven) versterkt dit gevoel helemaal.

Een andere wens van de klant is om het zinnetje ‘Bona conscientia’, wat in het Latijns naar eer en geweten betekent, terug te laten komen in het logo. Dit is een extra uitdaging, omdat dit een derde element is in het logo. Ik besluit dit later op te lossen.

Als ik ’s avonds in bed lig lukt het nog niet om in slaap te vallen. Er borrelt iets. Dat infinity symbool… Kan ik daar nog iets mee? Natuurlijk! Een letter ‘d’ en de ‘g’ van Degave. Een stok en een staart toevoegen! Het duurt even voordat ik in slaap val. Dat heb ik meestal als er echt iets in mijn hoofd zit. Het liefst zou ik dan uit bed stappen en direct achter mijn iMac kruipen. Misschien toch maar een schetsboekje naast mijn bed leggen?

De volgende dag op het werk kijk ik of het idee ook haalbaar is. En dat is het! Ik speel nog verder met de dikte van de vorm en de overlapping van de vormen. Moet de stok nog iets korter? Ja. De vorm moet iets dikker en de stok van de ‘d’ iets korter.

Huisstijl ontwerpen: schetsen van het beeldmerk van Degave

Het geheel van een huisstijl ontwerp

Nu moet het een geheel worden. Het beeldmerk, het woordmerk, de pay-off en de extra toevoeging. Waar plaats je wat? Plaats je het ernaast of erboven, hoe groot moet het beeldmerk ten opzichte van het woordmerk zijn, et cetera. Uiteindelijk is het logo met het beeldmerk rechtsboven het meest in balans, in combinatie met een strakke letter met de nadruk op ‘gave’. Ook heb ik besloten om ‘Bona Conscientia’ los in de huisstijl toe te passen en deze niet als vast element toe te voegen in het logo. Dat is iets teveel van het goede. Dit element zal in reliëflak worden toegevoegd voor een speciaal effect.

Huisstijl ontwerpen: beeldmerk schetsen

Het ontwerp

De laatste stap in het proces is de uitwerking van de gehele huisstijl. Denk hierbij aan het ontwerpen van het briefpapier, een visitekaartje, een envelop, et cetera. De laatste fase is het klaarmaken van de presentatie. En dan, het grote moment: wat vindt de klant ervan? Dolenthousiast waren ze. En daar doen we het voor. Op naar de volgende klus!

Huisstijl ontwerpen: de uitingen

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?