Auteur: Elise
  Leestijd: 5 minuten

Instagram Hackaton

De Instagram Hackaton 2020 zit erop! We plozen Instagram volledig uit, waren fanatiek en gingen de strijd met elkaar aan om binnen vier weken de meeste volgers te genereren met een nieuw Instagramaccount naar keuze, zonder enige betaling. Een heleboel inzichten rijker, is er een winnaar en delen we je graag al onze hacks!

Deel deze pagina:

Winnaar Instagram Hackaton 2020: Gert Norg
Winnaar Instagram Hackaton 2020: Gert Norg

Eerst even terug naar de challenge. Over het algemeen was het een leuke challenge. Intensief en interessant. We experimenteerden, creëerden en voelden geen gêne. Vooral Gert niet, de trotse eigenaar van het account @giulietta_sportiva_bianca. En dat was in de eindstand ook niet te ontkennen, want hij won de challenge dik.

Het @giulietta_sportiva_bianca account van Gert stond volledig in teken van zijn Alfa Romeo Giuletta. Gert nam het op tegen Julia (tweede plek) met haar account @vrolijken_sporthorses, Elise (derde plek) met haar account @experimentelllie en Edwin (vierde plek) met zijn account @floponthejob.

Nu de Instagram Hackaton afgelopen is, delen we graag al onze hacks, zodat jij Instagram effectief kunt inzetten in 2021. Lees snel verder!

Onze bevindingen

Een greep deelnemende accounts
Een greep deelnemende accounts

De start van jouw account

Jij gaat beginnen op Instagram, wat ontzettend leuk! Bij de start van jouw account sta je meteen voor diverse keuzes. Zorg dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Richt je op een specifieke doelgroep en kies een onderscheidende factor. Dat geeft richting aan je account. Focus je daarnaast op een bepaalde niche.

Het is altijd goed om soortgelijke pagina’s, die al wat groter zijn, op te zoeken binnen jouw niche. Hier kun je niet alleen content ideeën opdoen, je weet ook meteen welke content werkt en goed scoort in de branche of niche.

Tip: Via Ninjalytics kun je eenvoudig en gratis goed scorende content van andere pagina’s analyseren. Doe hier je voordeel mee, want je kunt er mooie inzichten uit halen.

Richt vervolgens jouw pagina goed in. Dit betekent dat je naast een naam en profielfoto ook aandacht besteedt aan een sterke en duidelijke bio. In de biografie moet in één oogopslag duidelijk zijn waar jouw pagina over gaat en wat jij te bieden hebt. Vervolgens zorg je ervoor dat je minimaal negen berichten op je profiel hebt staan, zodat jouw profielpagina goed gevuld is. Wanneer mensen op jouw pagina komen en je profiel niet goed gevuld is, kom je over als een inactief account, waarbij de kans dat ze op de volgknop gaan drukken een stuk kleiner is.

Activiteit = zichtbaarheid

Op Instagram draait het allemaal om activiteit. Hoe socialer je bent op Instagram, hoe meer mensen je bereikt. Het dagelijks actief zijn op Instagram helpt daar enorm bij.

Wij onderscheiden twee soorten activiteit en hebben gezien dat dát een enorme toevoeging is om je Instagram profiel te laten groeien.

1. Activiteit op je eigen profiel
Een actief account op Instagram zal sneller groeien dan een account met weinig activiteit. Dat is nou eenmaal zo en heeft alles te maken met het algoritme. Het algoritme van Instagram stimuleert namelijk berichten die in het eerste uur van plaatsing veel engagement en bereik krijgen. Je kunt het algoritme beïnvloeden door verschillende zaken.

Allereerst, timing! Timing is erg belangrijk. Post op tijden dat jouw doelgroep online is en post consistent. Je bericht zal hierdoor meer mensen bereiken. Aan de hand van jouw paginastatistieken kun je zien op welke dag en op welk tijdstip jouw volgers het meest actief op Instagram zijn. Zorg ervoor dat je rond deze tijden je post plaatst.

Ten tweede: activiteit. In het eerste uur dat jij een bericht gepost hebt, zul je waarschijnlijk veel likes krijgen en zullen er ook mensen reageren onder jouw bericht. Like deze reacties en reageer op deze reacties. Instagram beoordeelt deze engagement als positief en zal je bericht stimuleren binnen het platform. Volg mensen die jouw post hebben geliket, maar jouw account nog niet volgen. De kans is groot dat ze je terug zullen volgen.

2. Activiteit buiten je eigen profiel om
We gaven het eerder al aan: hoe socialer je bent, des te meer mensen je Instagram account bereikt. Zorg dat je ook buiten je eigen profiel zichtbaar bent. Dit doe je door te volgen, te liken en te reageren. Zoek Instagram profielen die in dezelfde niche zitten als jij en volg hun volgers. Like hun berichten en reageer uitgebreid onder hun foto’s. Je kunt het beste mensen volgen wanneer je post nog actief is, binnen zes uur na plaatsing.

De bio van @floponthejob geeft duidelijk weer wat iemand kan verwachten van het account, namelijk: elke dag hilarische content over werk.

Pas op voor overactiviteit

Om je account te laten groeien kun je dus verschillende handelingen doen: het volgen van nieuwe accounts, het ontvolgen van accounts, het liken van berichten, et cetera. Hoewel deze handelingen goed werken voor de groei van je account, zitten daar ook kanttekeningen aan. Té veel activiteit (handelingen) wordt niet geaccepteerd door Instagram: wanneer je zo’n 300 handelingen in een korte tijd doet, word je geblokkeerd en heb je de kans om tussen de 24 uur en zelfs vijf dagen niets te mogen op Instagram. Vraag maar eens aan Edwin of Gert hoe dat geweest moet zijn… Voer de handelingen dus in tientallen per keer uit en laat er vervolgens weer wat tijd tussen zitten. Laat de handelingen die je doet dus organisch lijken.

Houd mensen zo lang mogelijk aan je post gekluisterd

Wanneer mensen langer stilstaan bij een specifieke post, wordt deze post gestimuleerd door het algoritme. Dit doe je niet alleen door waardevolle, mooie en/of consistente content te delen op je account, maar ook door te variëren in vorm. Denk bijvoorbeeld eens aan video versus foto: mensen zullen langer stil staan bij een video dan bij een foto. Of een korte tekst versus een lange tekst: mensen staan langer stil bij een post met een lange tekst dan bij een post met een korte tekst, mits deze waardevol en interessant is natuurlijk. Een carrousel werkt vaak ook goed: het swipen tussen verschillende foto’s neemt meer tijd in beslag, dan het beoordelen van één foto. Maar ook variëren in foto formaat werpt al zijn vruchten af: je scrolt sneller langs een landscape foto, dan een foto met een portretafmeting, puur omdat dit formaat meer schermvullend is op mobiel.

Houd mensen zo lang mogelijk op Instagram

Het algoritme van Instagram heeft er een hekel aan als je mensen van het platform stuurt. Verwijzen naar een link in de bio waardoor mensen Instagram verlaten, wordt dus niet altijd positief ervaren, en kan je dus bereik kosten.

Een carroussel in portret formaat: gebruikers staan langer stil bij een post.

Zet alle aspecten in die Instagram te bieden heeft

Instagram stimuleert de profielen die gebruik maken van alle mogelijkheden die Instagram te bieden heeft. Denk hier bijvoorbeeld de inzet van Stories en Reels. We gaan op beide opties even dieper in.

Reels
Reels is nieuwste feature van Instagram en het gebruik van Reels wordt ontzettend gestimuleerd in het algoritme. Reels is daarnaast by far de beste manier om bereik te genereren ten opzichte van een gewone post. De Reels verschijnen namelijk je tijdlijn, de Stories, maar ook in het discover overzicht. Speel bij Reels in op actuele trends: denk hierbij bijvoorbeeld aan technieken die viral gaan op TikTok, muziek dat actueel is of actuele challenges.

Stories
Stories zijn een perfecte manier om bereik te genereren en worden door bedrijven ook steeds vaker ingezet. De inzet ervan wordt als steeds effectiever gezien: veel Instagram gebruikers bekijken vaker eerst de Stories, waarna ze de berichten in de tijdlijn bekijken. Daarnaast biedt Stories ook verschillende mogelijkheden om interactie te genereren met je doelgroep. Denk hierbij aan opties als Quiz, Stickers, Vragen en Polls. Vooral Polls zijn erg effectief.

Hashtags
Op Instagram kun je in een post maximaal 30 hashtags gebruiken. Deze hashtags zorgen ervoor dat je bericht extra bereik genereert. Posts met hashtags hebben daarom gemiddeld meer bereik dan berichten zonder hashtags. Gebruik dus altijd hashtags op Instagram.

Je kunt een bericht opbouwen met verschillende hashtags:

  • Locatie hashtags
    Je benoemt de locatie van een foto in de hashtag.
  • Algemene hashtags (goede benaming opzoeken)
    Met deze hashtags geef je richting aan je bericht en trek je de aandacht van iedereen die geïnteresseerd is in deze niche. Denk bijvoorbeeld aan de hashtag #photography of #fotografie. Deze hashtags worden gebruikt door miljoenen accounts, dus de kans is klein dat je hier interactie uit haalt.
  • Community hashtags
    Ook met deze hashtags geef je richting aan een bericht en trek je de aandacht van een bepaalde community. Deze hashtags zijn specifieker, waardoor je wél interactie uit deze hashtags zou kunnen halen. Neem daarom deze hashtags ook zeker op in je bericht. Voorbeelden van community hashtags zijn #langesluitertijdfotografie of #zonsondergangfotografie.
  • Branded hashtags
    Je kunt je merk, product of profiel branden door een eigen hashtag te claimen. Je merk of product is dan sneller vindbaar en mensen kunnen makkelijker met je in contact komen. Zo gebruikte ik bijvoorbeeld #experimentelllie in elke post.

Hashtags in Stories
Dat je dus meer bereik kunt genereren door de inzet van hashtags is nu bekend, maar wist je ook dat hashtags in de Stories ook goed werken voor je bereik? Wanneer je hashtags gebruikt in de Stories, zal je Story naar voren komen in de discover tab op Instagram. Hierdoor genereert je profiel extra bereik.

Instagram Reels @Giuletta_sportiva_bianca

Follow4follow

Om op organische wijze je eerste 1000 volgers te krijgen, ontkom je er bijna niet aan. Follow4follow. Er wordt veel over geschreven. Waarbij de één aangeeft dat het werkt niet, is het voor de andere gebruiker dé manier om een vliegende start te maken. Wat ons betreft is follow4follow een manier om in korte tijd een following op te bouwen, mits je het op de goede manier aanpakt.

  1. Zoek soortgelijke pagina’s als jouw pagina op die dezelfde soort content delen
  2. Bekijk de meest recente post van deze pagina en probeer een post te vinden die in de afgelopen 6 uur is geplaatst.
  3. Volg de mensen die deze post liken.

Door Follow4Follow op deze wijze toe te passen ga je mensen volgen waarvan je 1) weet dat het actieve accounts zijn. 2) Deze mensen hebben interesse in de content die jij ook gaat delen. Betekent dit dat iedereen jou gaat volgen die jij terug volgt? Nee. Maar als je een followbackpercentage van 20% tot 30% hebt is dat netjes.

Om te bepalen of je dit bij goede accounts doet, is het handig om eerst in badges mensen te gaan volgen. Begin bijvoorbeeld van 1 post 100 mensen te volgen. Aan de hand van de nieuwe volgers die jij krijgt kan jij je followback berekenen en weet je of je in de goede doelgroep zit. Zit dit percentage onder de 20% raden wij aan om andere accounts op te zoeken, het proces te herhalen, en te kijken waar je een hoger percentage followback krijgt.

Meten = weten

Binnen dit hele proces is een ding belangrijk. Testen, testen, testen. Welke content slaat het beste aan, welk format moet ik gebruiken, hoe vaak moet ik posten. Als je een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt worden al je statistieken inzichtelijk. Van hoeveel bereik je post heeft, tot hoeveel interactie, tot hoeveel nieuwe volgers een post heeft gegenereerd. Hou al deze statistieken bij en trek daar je conclusies uit wat voor soort content of vorm beter werkt.

Conclusie

Wil je echt groeien in 2021, maak dan zoveel mogelijk gebruik van Reels. Er is nu een ware concurrentiestrijd gaande tussen TikTok en Instagram, het platform met het meeste bereik is het meest interessant voor de gebruiker. Profiteer daar nu ook vooral van door op Instagram gebruik te maken van Reels.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Niks missen op marketinggebied?

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, succesvolle usercases, concrete tips & tricks en laat je inspireren.