Auteur: Elise
  Leestijd: 3 minuten

Instagram Reels: de nieuwe vijand van TikTok?

De nieuwe feature van Instagram, genaamd Instagram Reels, is nog geen week live en is nu al een veelbesproken onderwerp op het web. De nieuwe vijand van TikTok, een opvallende timing van release: tijd om dieper in Instagram Reels te duiken.

Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels is een nieuwe feature van Instagram, waarmee je korte, entertainende videocontent van 15 seconden kunt delen met andere Instagramgebruikers. Met Reels kun je korte video’s bewerken en deze voorzien van toffe (AR-)effecten, animaties en muziek en meerdere videoclips combineren.

Door het plaatsen van Reels-video’s, waarbij je bijvoorbeeld producten promoot, tips & tricks deelt of gaat voor entertainment, kun je eenvoudig een community opbouwen, de doelgroep bereiken, bereik creëren, producten verkopen en viral gaan. Dit komt voornamelijk doordat de Reels-video’s terug te vinden zijn in Instagram Discover. De nieuwe feature Reels is geïntegreerd in Instagram Stories, waardoor gebruikers geen aparte app hoeven te downloaden.

De Reels-video zijn op meerdere plekken opvallend zichtbaar. Bij publicatie van een Reels-video is de Reels-content terug te vinden in de eigen Instagram Feed, de Instagram Stories en verschijnt er een extra tabblad Reels op je profiel, naast het tabblad met je Instagram Feed, de IGTV en de foto’s waarin je getagd bent.

Deel deze pagina:

Lay-out Instagram Reels

Hoe maak je een Reels video?

Open je Instagram-app en ga naar Instagram Stories. Onderin je scherm staat naast ‘Verhaal’ de optie ‘Reels’. Met de iconen aan de linker kant kun je eenvoudig muziek toevoegen, de snelheid van je video aanpassen, verschillende filters, stickers en effecten toevoegen en gebruik maken van een handsfree optie. Naast het opnemen van nieuwe video’s kun je ook video’s die je op een eerder moment hebt gemaakt, toevoegen. Wanneer jouw Reels naar wens is, kun je een omslag (thumbnail) kiezen, een bijschrift toevoegen en deze delen in je feed of Stories.

De nieuwe vijand van TikTok?

Doordat Instagram Reels bijna dezelfde features als TikTok bevat, wordt de nieuwe feature op internet door marketeers en bloggers veelal vergeleken met de razend populaire app TikTok. Dat is niet geheel onterecht als je het mij vraagt, want wanneer je de lay-out van Reels met TikTok vergelijkt, lijken zowel de lay-out als de functies van Reels erg veel op die van TikTok. Daarnaast vind je op Instagram Reels veelal dezelfde content als op TikTok. Het enige écht grote verschil met TikTok is dat video’s van TikTok langer zijn: deze kunnen tot maximaal 60 seconden worden opgenomen.

Buiten de functies van beide apps is het moment van lancering ook opvallend. Net nadat bekend werd dat Trump TikTok wil verbieden in de VS, omdat de app ervoor zou zorgen dat zij gebruikersinformatie doorspelen aan de Chinese overheid (waar overigens geen bewijs voor is dat dit ook daadwerkelijk gebeurt), lanceert Instagram de feature Reels. Volgens producthoofd Vishal is dit slechts toeval. Reels is te downloaden voor Android en iOS en is in ruim 50 landen beschikbaar, waardoor het een grote concurrent voor TikTok kan worden.

In populariteit voorbij?

Instagram Reels is na wat oefenen eenvoudig te gebruiken en biedt veel mogelijkheden om jouw video's te bewerken. Doordat de opgenomen Reels-video’s goed zichtbaar zijn voor andere Instagram gebruikers, is Instagram Reels geschikt voor zowel privé gebruik als voor business. Of Reels de populariteit van TikTok voorbij gaat, denk ik persoonlijk niet, omdat het eigenlijk een uitgebreidere versie van Instagram Stories is. De tijd zal het leren.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?