Auteur: Elise
  Leestijd: 4 minuten

3 manieren om een jonge doelgroep te binden aan jouw merk met TikTok

Hét jongerenplatform van 2019 is zonder twijfel TikTok. De app waarmee gebruikers muziekvideo’s maken en bewerken is razend populair onder jongeren. Dit, terwijl de gemiddelde 30-plusser het platform niet of nauwelijks kent. Wil jij met jouw merk of bedrijf een jongere doelgroep bereiken, dan raad ik zeker aan om te overwegen om TikTok te implementeren in jouw marketingmix. Maar hoe zet je TikTok in als marketingtool? En hoe bind je jouw doelgroep door middel van TikTok aan je merk?

Deel deze pagina:

De cijfers zijn indrukwekkend: TikTok staat al weken op #1 in de categorie amusement in de App Store, heeft wereldwijd al meer dan 760 miljoen gebruikers, is zelfs Snapchat al in populariteit voorbij gevlogen en sluit naadloos aan op generatie Z. TikTok kun je als merk of bedrijf zeker inzetten als marketingtool om deze doelgroep te binden aan je merk.

Connecting brands with consumers

Allereerst kun je als merk of bedrijf de advertentiemogelijkheden van TikTok zelf inzetten. Het is als merk of bedrijf belangrijk om actief te zijn op touchpoints waar de doelgroep zich bevindt en op deze touchpoints relevante content aan te bieden.

De meest voorkomende vormen van ads op TikTok zijn de In-Feed Native Videos en Brand Take Over:

  • In-Feed native Videos
    In-Feed Native Videos zijn korte video’s die worden getoond wanneer een gebruiker door TikTok scrollt. Deze video’s duren tot maximaal 15 seconden en bij deze advertentiemogelijkheid kun je een call to action plaatsen dat leidt naar een landingspagina of Hashtag Challenge.
  • Brand Take Over
    Bij de advertentiemogelijkheid Brand Take Over kun je een categorie selecteren waarin je wilt dat jouw advertentie wordt getoond. Op deze manier wordt de advertentie alleen getoond aan mensen die geïnteresseerd zijn in de gekozen categorie. De content bij de Brand Take Over varieert van afbeeldingen tot GIFS en duurt tot maximaal vijf seconden.

Onder het mom ‘connecting brands today with the consumers of tomorrow’ maakt TikTok het mogelijk om publiek over de hele wereld te bereiken op een nog relatief goedkope manier. Hier zit wel een kleine ‘maar’ aan, want voordat je kunt adverteren op TikTok moet je wel eerst exclusief toegang krijgen van het platform.

Hashtag Challenges

Ten tweede kun je als merk of bedrijf inspelen op de talloze Hashtag Challenges die worden verspreid op het platform. De Hashtag Challenges op TikTok brengen een tof spelelement met zich mee en zorgen in grote mate voor community building. Bij een Hashtag Challenge roep je andere gebruikers op om een demovideo zo goed mogelijk na te doen. De demovideo is gekoppeld aan een hashtag, waardoor je veel gebruikers bereikt. De Hashtag Challenges zijn zeer geschikt voor merken en bedrijven die engagement en awareness willen creëren.

Mocht je als bedrijf of merk willen inspelen op een Hashtag Challenge of een Hashtag Challenge willen starten, dan raad ik aan om je goed te verdiepen in TikTok, hoe je het platform gebruikt en wat er speelt in de communities van jouw doelgroep. Op deze manier weet je hoe je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Uiteindelijk moet de doelgroep namelijk de content of Hashtag Challenge gaan dragen en bereik je het gewenste effect.

Influencer marketing

Als laatste kun je influencer marketing inzetten als marketingtool op TikTok. Bij deze vorm van adverteren werkt een merk of bedrijf samen met een influencer of een TikTok creator om bepaalde content te promoten onder hun volgers, ook wel hun bereik. Influencer marketing werkt het best wanneer influencers de ruimte krijgen om content op hun eigen manier te promoten. Dit maakt de partnership authentiek en op deze manier wordt de boodschap van de influencer geloofwaardig. Kies dus een influencer die past bij je merk en doelgroep en gebruik relevante hashtags in de content, zodat jouw content de juiste doelgroep bereikt.

Tip: Vergeet niet meetbare doelstellingen op te zetten voordat je start met advertenties. Op deze manier kun je het effect van de campagne meten en weet je of je jouw doelstellingen hebt behaald.

#InMyDenim

Een voorbeeld van een Hashtag Challenge is waarin influencer marketing een grote rol speelde is #InMyDenim van Guess. Het modemerk riep gebruikers op hun beste denim looks te laten zien. Daarnaast schakelde Guess ook de hulp van influencers Chris Kerr Rio, Sharla May en Madison Willow in om hun denim looks te delen met de hashtag #InMyDenim.

Bekijk hier de video van OurFire.

@ourfire

Don’t you wish getting ready was this easy? 😂❤️🔥 #inmydenim #sponsored @guess

♬ #inmydenim I’m a Mess - Bebe Rexha

De Hashtag Challenge zorgde voor meer dan 39 miljoen views én een nieuw publiek voor het modemerk Guess, namelijk de millenials en generatie Z.

TikTok is dus zeker een geschikt platform om in te zetten als marketingtool en om een jongere doelgroep te binden aan je merk of bedrijf. Het zorgt niet alleen voor engagement en awareness voor je bedrijf of merk, het biedt ook een mogelijkheid om op een creatieve manier een nieuwe doelgroep te binden. Heb jij al overwogen om TikTok in te zetten in je marketingmix?

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?