Auteur: Edwin
  Leestijd: 3 minuten

Streven naar optimale klantervaring met chatbot

Het afgelopen jaar zijn chatbots hét gespreksonderwerp binnen de online marketing. De chatbots hebben een flinke sprong gemaakt en worden vooral in de klantenservice ingezet om het contact met klanten, gedeeltelijk, over te nemen. Maar is de chatbot een waardevolle aanvulling nu steeds meer bedrijven streven naar een zo goed mogelijke service?

Deel deze pagina:

Veel consumenten maken gebruik van chatvensters voor het stellen van vragen. De voordelen voor de consument? Gemak én snelle service. Door de veranderende technologie verandert het gezicht achter de chatvensters. Had je eerder in een chatvenster nog te maken met een ‘echte’ medewerker van een klantenservice, chat je nu vaker met een chatbot.

Vervanging medewerkers klantenservice

Een chatbot is nog niet in staat om het gehele proces uit handen te namen. Het geeft antwoord op standaard vragen en filtert vragen van de consument, maar vaak merk je na een paar vragen al of je met een chatbot te maken hebt of niet. Voor een optimale klantervaring zal een medewerker van de klantenservice de chat moeten overnemen. Een nauwe samenwerking tussen de klantenservice en de chatbot is dus nog steeds van belang. Met de komst van kunstmatige intelligentie zal dit snel veranderen en neemt de chatbot in de toekomst misschien wel het complete gesprek over. Door middel van rekenkracht en data zal de chatbot zichzelf continue verbeteren en speelt het steeds gerichter in op de wensen en behoeften van de klant.

Cruciale combinatie

Een chatbot kan een mooie aanvulling zijn voor vele websites. Door de opkomst van kunstmatige intelligentie zal de chatbot leren om een uitstekende klantervaring te verzorgen op het web. Hierbij blijft één aspect van cruciaal belang: de juiste combinatie tussen chatbot en de ‘echte’ medewerker!

Heb je vragen over de chatbot? Neem gerust contact met ons op. We vertellen je graag meer.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?