Auteur: Nick
  Leestijd: 3 minuten

Wat doet Google Tag Manager? [2021]

Wat doet Google Tag Manager? Google Tag Manager biedt de mogelijkheid om zelf tags toe te voegen aan een website zodat conversies en gebruikersgedrag kunnen worden verzameld.

Na toevoeging van de Google Tag Manager code aan de website hoeven er geen losse stukken code voor andere metingen en externe software te worden toegevoegd aan de website zelf. Hierdoor kunnen ook niet-developers eenvoudig tracking software implementeren. Google Tag Manager is zeer populair onder online marketeers.

Veel mensen denken dat Google Tag Manager hetzelfde is als Google Analytics, maar dit is absoluut niet het geval. Google Tag Manager is een volstrekt andere tool.

Maar wat is het dan wel?

Wanneer je een externe partij toegang wilt geven tot jouw website (bijvoorbeeld om gegevens te verzamelen), is het in veel gevallen nodig om een stukje javascript toe te voegen aan je website. Het toevoegen van deze stukken code aan de website kan een behoorlijke klus zijn. Zeker wanneer je ook nog eens moet toevoegen wanneer de tags geactiveerd moeten worden. Google Tag Manager maakt dit proces een stuk makkelijker. Je kan op een relatief eenvoudige manier instellen welke tags geactiveerd moeten worden op welk moment.

Deel deze pagina:

Wat doet Google Tag Manager?

Een voorbeeld:

Stel, je hebt een website waarop je een gratis download ter beschikking stelt. Je wilt graag weten:

1) Hoe vaak het wordt gedownload
2) Via welke pagina de gebruiker de download gevonden heeft

Door gebruik te maken van klik triggers (de tag wordt getriggerd indien er op de downloadknop wordt geklikt) en door paginaweergave trigger (de tag wordt getriggerd indien een pagina bekeken wordt). Vervolgens kunnen we in Google Analytics terugvinden hoe vaak er geklikt is (en dus gedownload) en via welke pagina.

Vijf redenen om te kiezen voor Google Tag Manager

Maar waarom zou je moeten kiezen voor Google Tag Manager? Veel online marketeers vinden het lastig om deze vraag te beantwoorden. Wij hebben vijf redenen waarom ook jij voor Google Tag Manager zou moeten kiezen.

1. Eenmalige implementatie

Het grootste voordeel van Google Tag Manager is dat de code eenmalig geïmplementeerd wordt. Nadat je deze eenmalige code hebt geïmplementeerd is het aanmaken van nieuwe tags makkelijk. Je kan eenvoudig de connectie leggen met software als Google Analytics, Hotjar of Microsoft Clarity. Zit de tag die jij wilt implementeren niet in de standaard features van Google Tag Manager? Dan kan je het eenvoudig zelf creëren.

2. Gratis software

Het gebruik van Google Tag Manager is volledig gratis. Dat betekent dat je voor maar liefst nul euro toegang hebt tot alle geavanceerde functies van een ontzettend waardevol platform.

3. Geavanceerde functies

Met Google Tag Manager biedt geavanceerde functionaliteiten, waardoor het mogelijk is om maximaal resultaat uit de gekoppelde software te halen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om User ID tracking in te schakelen voor Google Analytics. Het voordeel van User ID tracking is dat je gebruikers trackt in plaats van -wat Google Analytics normaal gesproken doet- apparaten. Hiermee krijg je meer inzichten over de gebruikers, wat je weer kan gebruiken om een nog betere website te bieden.

4. Google Tag Manager is veilig

Veiligheid staat voorop, ook voor Google Tag Manager. De software is veilig te gebruiken en is gebouwd op de nieuwste veiligheidstechnologieën. Hierdoor hoef je je niet druk te maken om eventuele indringers op jouw website. Het is tevens mogelijk om two-factor authenticatie in te stellen en om gebruikers verschillende rechten te geven.

5. Test en debug functionaliteiten

Voordat je jouw nieuwe tags en triggers live gooit is het mogelijk om uitgebreid te testen en debuggen. Hierdoor hoef je niet bang te zijn dat jouw implementaties niet (goed) werken.

Google Tag Manager implementeren

Maar hoe werkt Google Tag Manager precies? Het is een vraag die veel online marketeers bezighoud. Ze zien de voordelen van het gebruik van Google Tag Manager, maar weten niet hoe ze het kunnen implementeren. Wanneer je aan de slag gaat met Google Tag Manager is het belangrijk om de volgende stappen aan te houden.

Stap 1: wat voor informatie wil je meten?

Voordat we beginnen met het installeren is het verstandig om jezelf af te vragen wat je wilt bereiken. Wil je graag Google Analytics implementeren? Of zou je graag screen recordings van je gebruikers willen terugzien in Hotjar of Microsoft Clarity? Zijn er contactformulieren op je website die doorgemeten moeten worden? Stel vast wat er gemeten moet worden op de website.

Stap 2: maak het containerfragment aan

Een van de belangrijkste stappen in Google Tag Manager is het aanmaken van een containerfragment. Dit is een soort overkoepelende code die geïmplementeerd moet worden op de website. Wanneer je een koppeling maakt met software als Google Analytics wordt dit rechtstreeks vanuit Google Tag Manager in de container geïmplementeerd. De container aanmaken kan eenvoudig door de naam van de website en de url in te voeren.

In principe moet de container geplaatst worden op iedere pagina van je website. Echter, wanneer je software als Wordpress gebruikt zijn er veel plugins te vinden die je hier een handje bij helpen. Mocht je geen gebruik maken van Wordpress dan kan je het handmatig in de code toevoegen of een developer inschakelen.

Stap 3: maak tags aan

Naast de container hebben we in Google Tag Manager tags nodig. De tags zorgen ervoor dat de website uitgelezen kan worden door een derde partij (bijvoorbeeld Google Analytics). De tag stuurt gegevens door naar deze partij wanneer het getriggerd wordt.

Stap 4: maak triggers aan

De tags moeten worden getriggerd, en dat kan op veel manieren. Bij Brainpink gebruiken we de volgende triggers het meest:

  • Paginaweergaven: wanneer bepaalde pagina's geopend worden
  • Kliks: wanneer bepaalde elementen op de website worden aangeklikt
  • Formulieren verzenden: indien er formulieren worden verzonden
  • Timers: wanneer er een bepaalde tijdsinterval voorbij gaat
  • Aangepaste evenementen: dit wordt gebruikt bij geavanceerde situaties

Stap 5: test en publiceer

Wanneer je de gewenste container, tags en triggers hebt aangemaakt is het tijd om je nieuwe instellingen te testen. Dit kan je eerst doen door in de debug mode te gaan. Werkt alles zoals het zou moeten? Dan ben je klaar om je project te verzenden.

Hulp nodig met Google Tag Manager?

Vind je Google Tag Manager maar lastig en heb je hulp nodig bij het implementeren van Google Tag Manager? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Niks missen op marketinggebied?

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, succesvolle usercases, concrete tips & tricks en laat je inspireren.