Auteur: Gert
  Leestijd: 4 minuten

Wat kan je met Facebook shops?

Social commerce: het gaat hét sleutelwoord worden voor 2020 als het aan Mark Zuckerberg ligt. Instagram Shopping, dat kennen we al. Je kan jouw producten in Instagram content taggen wat rechtstreeks linkt naar de productpagina op jouw website. Maar nu gaat Facebook een stapje verder en wordt de strijd aangegaan met de Amazon’s, de Bol.coms en de Wehkamps van deze wereld. Sterker nog, Facebook wordt één van hen door een eigen marketplace te beginnen. Namelijk: Facebook Shops.

Deel deze pagina:

Facebook shops preview
Facebook shops preview

Snelle ontwikkeling van Facebook shops

Facebook Shops is al even in ontwikkeling, maar door de enorme toename van online bestellingen heeft Facebook de lancering van deze functie naar voren gehaald. Naar eigen zeggen is Facebook altijd al een platform geweest van verbinding. Verbinding tussen hetgeen waar je van houdt; vrienden, familie, maar ook tussen merken en producten.

Mede door de coronacrisis wereldwijd hebben veel bedrijven het zwaar. Steeds meer vindt de verschuiving plaats naar online aankopen. Facebook ziet dat deze mogelijkheid niet voor elk bedrijf beschikbaar is. Vooral voor kleine bedrijven, die het budget en/of de knowhow niet hebben om de transitie naar online te maken, wil Facebook met Shops inspringen door het aanbieden van deze in-app webshop. Voor het ene bedrijf wordt het met Facebook Shops mogelijk om online omzet te genereren. voor de ander wordt Facebook Shops een mooi extra afzetkanaal waarbij zij rechtstreeks met klanten in contact staan.

Maar hoe werkt Facebook shops dan?

Een Facebook shop, dan wel niet Instagram shop maak je gemakkelijk aan de hand van de productcatalogus. Jij bouwt jouw webshop volledig gratis op met producten die jij wilt laten zien. Je hoeft maar één webshop te maken die zowel voor Facebook als Instagram gebruikers toegankelijk is. Binnen de webshop kun je eenvoudig de kleuren van je huisstijl doorvoeren, kies jij je eigen productfoto’s en kun je een eigen header instellen. Zo ontwikkel jij de look and feel dat past bij jouw merk.

Zowel vanuit Facebook als Instagram is de webshop toegankelijk. Dit gebeurt via de bedrijfsprofielen. Ook kan jij jouw doelgroep bereiken aan de hand van advertenties en of door het gebruik van stories. Eenmaal in de webshop kan de gebruiker jouw volledige webshop door scrollen, producten opslaan en deze uiteindelijk bestellen. In de Verenigde Staten is het al mogelijk om ‘in app’ af te rekenen. Deze feature wordt langzaam verder uitgerold binnen Europa en Nederland.

De Facebook en Instagram Shop gaat nog een stapje verder door ook een volledige webcare via hun eigen apps aan te bieden. Op deze wijze kan jij dus rechtstreeks in contact staan met jouw klant aan de hand van WhatsApp, Messenger of Instagram Direct. Het platform blijft constant in ontwikkeling en geeft aan betalingen ook via Whatsapp, Messenger en Instagram Direct mogelijk te willen maken. Afrekenen via chatapps, dat klinkt misschien nog ongebruikelijk, maar in het verre oosten wordt dit al volop gedaan.

Facebook shops WhatsApp intergratie
Facebook shops WhatsApp intergratie

Wat is nu echt nieuw?

Een shoppagina op je Facebookpagina plaatsen was al even mogelijk, maar wat is nu daadwerkelijk anders? Om te beginnen zijn de Facebook Shop en Instagram shop veel uitgebreider. Er zijn talloze filteropties aanwezig: in Instagram Explore kan de klant zich helemaal laten inspireren door de collecties van de desbetreffende webshop, kan de klant zoeken tussen die nieuwe lijnen van collecties en merken en kan hij of zij filteren op verschillende categorieën, zoals beauty en home. De volledige webshop kan ook nog eens in de huisstijl van jouw bedrijf opgemaakt worden, waardoor het voor de klant aanvoelt alsof hij of zij zich in een echte webshop bevindt, in plaats van de catalogus in de Facebook Shop. Al de features moeten de koopintentie van jouw klant alleen maar doen vergroten.

Live Shopping Features

Als dat nog niet genoeg was, de Facebook Shop komt ook met live shopping features. De live shopping feature houdt in dat wanneer jij een jivevideo plaatst, je van tevoren producten kunt kiezen die in de livestream wordt getoond. Op deze manier kun jij dé salespitch van je leven houden, klanten enthousiasmeren en direct het desbetreffende product verkopen. De functie is nog in ontwikkeling en de eerste testen worden inmiddels gedraaid in de Verenigde Staten, maar wij gaan veel van deze feature verwachten!

Connect Loyaliteitsprogramma’s aan jouw pagina’s

Op dit moment zit het nog in de testfase, maar binnen Facebook zijn ze bezig loyaliteitsprogramma’s op te stellen. Hiermee kunnen gebruikers punten sparen waarmee korting kan worden verkregen. Zie het als de stempelkaart bij jouw favoriete barista, maar dan online. Voor de gebruiker is het zeer gemakkelijk om in te zien en op de hoogte te blijven van de punten en beloningen die de gebruiker bezit. Aan de bedrijvenkant wordt weer gekeken hoe dit het best kan worden geïntegreerd naar het gemak van de ondernemer.

facebook shops loyaliteitsprogramma
facebook shops loyaliteitsprogramma

Addertjes onder het gras?

Het opzetten en in gebruik nemen van een Facebook Shop is helemaal gratis. Wel geeft Facebook aan gebruik te maken van een eigen afreken methode volgens het ‘no cure, no pay' principe. Dit houdt in dat er een commissie van 5% wordt gerekend op basis van de omzet. Daarnaast levert deze functie voor Facebook een schat van data op, waarbij zij hun advertentiebeleid verder kunnen optimaliseren en nog meer over de interesses van hun gebruikers te weten kunnen komen.

Kan jij wat hulp gebruiken bij het opzetten van jouw Facebook Shop? Wil jij sparren op welke wijze jij Facebook en Instragram shops het beste kan inrichten? Neem contact met ons op!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?