Auteur: Frank
  Leestijd: 5 minuten

Krijg meer conversies door jouw winkelwagen te verbeteren!

Wil jij meer verkopen met jouw webshop? Zoek jij meer conversies in je winkelwagen, maar is het uitstappercentage in je winkelmand nog te hoog? Met de volgende 8 tips creëer jij een betere winkelwagen, die ervoor zorgt dat het conversiepercentage van jouw webshop stijgt.

Deel deze pagina:

8 tips die het conversiepercentage van jouw webshop doen stijgen

1. Maak gebruik van foto’s in de winkelmand

Door een foto toe te voegen aan het product dat de klant in de winkelmand heeft staan, krijgt de klant nogmaals de bevestiging hoe graag men het product wil of nodig heeft. Een foto bevestigt namelijk voor de klant welk product hij of zij in de winkelmand heeft staan en hierdoor is de kans minder groot dat er twijfel ontstaat, wat er toe leidt dat de klant uiteindelijk toch afrekent. Daarnaast staat het ook netter dan het enkel tonen van een tekst in de winkelmand.

2. Zorg voor een duidelijke offerte

Duidelijkheid is één van de belangrijkste factoren voor de bereidheid van een aankoop. Zorg er daarom voor dat de potentiële klant in zijn of haar winkelmand een helder, maar kort overzicht te zien krijgt van dat wat men wil bestellen. Geef de klant alle informatie die hij of zij nodig heeft en waarvan jij denkt dat de klant dit zou moeten weten. Denk hierbij aan dingen als: prijs per product, hoeveelheden van het product, administratiekosten, verzendkosten, btw en eventuele kortingen.

3. Gebruik de juiste opbouw en kleuren

Het design van de winkelmand, bestaande uit onder andere het kleurgebruik in de winkelmand, de opbouw van de winkelmand en de plaats op de website, kan cruciaal zijn voor het aantal conversies dat hier plaatsvindt.

Kleuren kunnen onbewust van invloed zijn op de aankoopbeslissing van je klant. Gebruik kleuren die passen binnen het bedrijf. Zorg dat de call-to-actions duidelijk zichtbaar zijn, dit kan door gebruik te maken van een kleur die opvalt binnen de kleuren van jouw huisstijl.

Daarnaast moet de winkelmand een goede positie hebben op jouw website. Veel klanten zoeken de winkelmand rechtsboven op de website, deze plek typeert namelijk de gebruikelijke plaats van de winkelmand bij de meeste webshops. Het is belangrijk hierin mee te gaan, omdat klanten niet anders gewend zijn dan het vinden van de winkelmand op deze plek.

De opbouw van een winkelmand moet zorgen voor orde bij de klant, daarom moet alles stapsgewijs duidelijk zijn en makkelijk volgbaar. Zo ontstaat er bij de klant geen vraag en weet men precies wat er wordt verwacht in de winkelwagen. Zorg er dus voor dat de opbouw en volgorde van de winkelmand op jouw website duidelijk zijn.

4. Zorg voor een onepager

Een onepager betekent dat jouw webpagina van de winkelwagen volledig op één webpagina is samengesteld. Dit wordt ook wel de ‘onestepcheckout’ genoemd. Door deze onepager, weet de klant direct wat er precies allemaal moet worden ingevuld en dat het product daarna is gekocht. De klant wordt niet telkens online doorverwezen en hoeft zijn of haar gegevens niet meerdere keren in te vullen.

Het grootste voordeel van de ‘onestepcheckout’ is dat je zo min mogelijk problemen ervaart met laadtijden. De laadtijd naar de ‘onestepcheckout’ is namelijk de enige laadtijd die je hebt. De laadtijd van een winkelwagen mag nooit langer duren dan twee seconden. Bij meer dan twee seconden is de kans groot dat klanten wegklikken of ongedurig worden. Dat wil je natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen, een ‘onestepcheckout’ helpt je hierbij.

5. Verwerk reviews in je winkelmand

Als klanten twijfelen over de website of de aankoop van het product, dan zoeken zij vaak bevestiging van anderen. Hiervoor kun je reviews gebruiken, reviews kun je op twee eenvoudige manieren bekijken:

  • Een product gerelateerde review, waarbij het product is beoordeeld door een andere afnemer van het product.

  • Of een bedrijf gerelateerde review, deze geven een beoordeling over het bedrijf zelf, dingen zoals service, overzichtelijkheid en gemak worden hier vaak benoemd door klanten van jouw bedrijf.

Reviews van je bedrijf zijn vaak terug te vinden op verschillende reviewwebsites. Websites zoals Trustpilot, Kiyoh en Trustreview geven klanten inzichten in onafhankelijke reviews van jouw bedrijf of producten. Ook jij kunt hier als bedrijf zichtbaar op zijn en je kan de reviews van deze websites gebruiken voor jouw eigen website!

6. Maak het je klant gemakkelijk

Gemak is enorm belangrijk voor de klant. Zorg er daarom voor dat hij of zij zo min mogelijk hoeft te doen om alles in te vullen en vraag alleen noodzakelijke informatie van klanten. Een goede manier om je klant te helpen alles te vereenvoudigen is door gebruik te maken van een Google Maps API in de winkelmand. Met deze stap optimaliseer jij de winkelmand, klanten hoeven dan namelijk alleen hun postcode en huisnummer in te vullen. Daarna vult Google direct het volledige adres met woonplaats eronder in. Dat scheelt voor de klant weer tijd en werk!

7. Laat je certificaten zien!

Er zijn verschillende certificaten die je kunt ontvangen en kopen als bedrijf. Deze zorgen ervoor dat jouw website er betrouwbaar uitziet en bewijzen dat jij daadwerkelijk je afspraken na komt. Voorbeelden van certificaten die je kunt kopen zijn:

  • Thuiswinkel Waarborg (shopping secure)

  • Qshops Keurmerk

  • Webshop Trustmark

  • Valued Shops

  • Trusted Shops

  • Ecommerce Europe Trustmark

Al deze keurmerken zijn geschikt voor gebruik op de Europese markt. Hierdoor krijgt je klant meer vertrouwen in jouw bedrijf, wat weer resulteert in meer conversies voor jouw webshop.

8. In de winkelmand kan je omzet nog worden verhoogd!

Ben jij tevreden met hoe jouw winkelwagen online functioneert, dan kun je de webpagina verder optimaliseren voor een hogere omzet per conversie. Er zijn hiervoor meerdere manieren. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van bijpassende producten (cross-selling) die van toegevoegde waarde zijn op het product in de winkelmand. Dit kan zorgen voor meer verkopen met je webshop, een win-win situatie

Daarnaast kan je de winkelmand ook gebruiken om meer binding te creëren met je klant, dit met het oog op de toekomst. Zorg onder andere voor een leuke maar duidelijke succespagina, dit zorgt ervoor dat klanten sneller over het bedrijf praten na het doen van een aankoop. Daarnaast is dit een kans om je social media knoppen nog eens te tonen, zo kun je klanten binden en in de toekomst nog profijt van elkaar hebben!

Optimaliseer jouw online winkelwagen

Een goede online winkelwagen is dus extreem belangrijk voor jouw bedrijf. Zorg dat je uitstappercentage zo laag mogelijk is, want deze klanten hadden bijna een aankoop gedaan! Met deze 8 tips kun jij het uitstappercentage verlagen en meer verkopen realiseren met jouw webshop. Ben je benieuwd hoe deze stappen van effect zullen zijn voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.

Niks missen op marketinggebied?

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, succesvolle usercases, concrete tips & tricks en laat je inspireren.