Auteur: Elise
  Leestijd: 3 minuten

Zo stem je jouw content af op de doelgroep

Anno 2019 is er ontzettend veel informatie beschikbaar voor de consument. Consumenten worden overspoeld met relevante en interessante content van bedrijven die om hun aandacht schreeuwen. Hoe zorg je ervoor dat jouw content er voor je klanten tussen uitspringt?

Deel deze pagina:

Stem je content af op de behoeften van je doelgroep!

1. Ken je klant

Binnen content marketing is het ontzettend belangrijk om een interessante omgeving te creëren met informatie die jouw klanten aantrekkelijk vinden. Weet naar wat voor soort informatie je klanten op zoek zijn, wat ervoor zorgt dat ze geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten, welke consequenties je product voor de klant heeft, welke vragen je klant heeft en welke waarden een klant gebruikt in het koopproces. Door een persona en customer journey in kaart te brengen, weet je precies op welke doelgroep je het beste kunt richten, hoe ze bij je organisatie terecht komen, welke contactmomenten ze met je hebben en wat hun content voorkeuren zijn. Op deze manier kun je je content beter afstemmen op de doelgroep.

2. Geef richting aan ieder stuk content

Het is belangrijk dat elk stuk content past bij zowel je organisatie, als je klanten. Maar hoe doe je dat precies? Bedenk allereerst hoe je als bedrijf over wilt komen, hoe je gezien wilt worden door klanten en relaties en wat je tone of voice in je content is. Blijf in je content altijd je brand identity uitstralen. Daarnaast kan ook een content missie uitkomst bieden. Een content missie start vanuit de behoeften van je doelgroep en laat zien waar je als bedrijf of organisatie voor staat. Een goede content missie bestaat uit vier elementen: je doelgroep, wat je de doelgroep levert, het resultaat voor je doelgroep en USP’s van je bedrijf. Je geeft richting aan je content wanneer elk stuk content past bij deze content missie.

Een voorbeeld van een goede content missie is het statement van HomeMadeSimple:

Whether it’s a delicious recipe, an inspiring décor idea or a refreshing approach to organizing, we strive to help you [Moms] create a home that’s truly your own. Everything we do here is designed to empower and inspire you to make your home even better, and most importantly, a place you love to be.

De doelgroep van deze content missie zijn de on-the-go moms, wat het hen oplevert zijn recepten, inspirerende ideeën en een verfrissende aanpak van organiseren en de uitkomst voor de doelgroep is de verbetering van hun leven.

3. Content creatie

Relevante content is altijd gebaseerd op de behoeften van je klanten. Inmiddels weet je precies hoe je doelgroep eruit ziet en hoef je alleen nog hun behoeften uit te werken in de vorm van content. Het content creatie proces kan beginnen! Zorg er ten alle tijden voor dat jouw content van hoge kwaliteit is; je kunt beter minder content creëren dat van hoge kwaliteit is, dan content creëren waar mensen niet echt op zitten te wachten. Varieer daarnaast in vorm, post de content op consistente wijze en toon je expertise en geloofwaardigheid.

4. Werkt jouw content eigenlijk wel?

Uiteindelijk wil je natuurlijk weten of jouw afgestemde content wel echt werkt. Stel daarom aan het begin van het content creatie proces een aantal meetbare KPI’s op, die je kunt vertalen naar objectieve cijfers. Het meten van je content kan onder andere via Google Analytics, Hotjar, enquêtes en A/B-testing. Blijf regelmatig checken of je met de content je doelen kunt bereiken en of er geen veranderingen bij jou en je klanten te zien zijn.

Heb je vragen over het afstemmen van content op je klanten, neem gerust contact met ons op.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?