Auteur: Ilona
  Leestijd: 4 minuten

Zo zet je online evenementen op!

In deze bizarre tijden zijn waarschijnlijk veel van jouw geplande evenementen afgelast of verplaatst naar andere data in verband met het Corona-virus (COVID-19). Wat de komende periode met zich meebrengt is niet met zekerheid te zetten. Wel kunnen we zeggen dat we samen moeten werken om er met zijn allen het beste van te maken. Waarom zou je bijvoorbeeld als organisatie een event cancelen als deze ook online door kan gaan? In deze blog neem ik je mee in de soorten online evenementen en vind je alle benodigde informatie hoe je dit als organisator het beste kunt aanpakken. Lees je mee?

Deel deze pagina:

Er zijn verschillende soorten online evenementen om jouw doelgroep op de hoogte te brengen van informatie, te entertainen en/of ze mee te laten denken met bepaalde vraagstukken, natuurlijk afhankelijk van jouw doelstelling. Deze drie evenementen kun je in elk geval inzetten tijdens de huidige omstandigheden:

  1. De livestream
    Met een livestream kunnen deelnemers meekijken door een live videoverbinding. Deelnemers kunnen meekijken en luisteren naar wat er in de video gebeurt. In veel livestreams vindt geen directe interactie plaats, maar op sommige platforms is dit zeker mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, Webinargeek, Facebook of Instagram: wanneer gebruikers hier ‘live’ gaan, en dus een livestream starten, is interactie mogelijk doordat gebruikers in de comments opmerkingen kunnen plaatsen. Livestreams kunnen ingezet worden als een vorm van marketing: het geeft jouw publiek online een beeld van jouw merk, product of dienst, met als doel hen te interesseren voor jouw diensten of producten. Denk bijvoorbeeld aan een productlancering, een artiest die ‘live’ muziek gaat maken, et cetera. Op deze manier hoop je natuurlijk dat zij de volgende livestream weer aanwezig zijn of gebruik gaan maken van jouw producten en diensten.

  2. Een hybride event
    Een hybride event. Je denkt nu waarschijnlijk: ‘een hybride, wattes?’ Een hybride event maakt de combinatie tussen een fysiek event en een online event mogelijk. Een hybride event is online meer dan een livestream, er moet een interactie plaatsvinden met de mensen die online meekijken. Deze interactie is er om hen te prikkelen. Tijdens een hybride event draait het echt om de beleving die je jouw publiek aanbiedt, om zo het publiek te triggeren. Ook hier geldt weer, het event geeft een goed beeld van jouw producten en/of diensten, waardoor jouw publiek mogelijk de volgende livestream weer aanwezig is of gebruik gaat maken van jouw producten en diensten.

  3. Een webinar
    Een webinar is een event waar het publiek alleen online kan deelnemen. Er is hier dus geen fysiek publiek aanwezig. Een webinar kan worden opgenomen in een professionele studio, maar ook op een eigen locatie. Webinars kunnen ingezet worden voor verschillende doeleinden, zoals online trainingen, leadgeneratie en productpresentaties. Houd deelnemers geboeid door gebruik te maken van een chatfunctie, poll en/of een open audiolijn.

Voordat je ervoor kiest om online evenementen in te zetten, is het belangrijk om te onderzoeken of jouw doelgroep wel belang heeft bij een online evenement. Je moet de bezoekers natuurlijk wel trekken. Breng daarom de verwachtingen van jouw potentiële bezoekers, co-presentatoren en andere stakeholders in kaart, om de behoeften te onderzoeken. Zo haal je zoveel mogelijk uit jouw online event.

Zo zet je een online event op

Nu je weet welke mogelijkheden er met betrekking tot online events zijn, en je weet dat jouw doelgroep ook op jouw event zit te wachten, is het van belang dat jij jouw evenement onder de aandacht brengt bij jouw doelgroep. Zo trek je de aandacht van jouw doelgroep:

  • Bepaal het juiste platform
    Kies een platform of medium jouw eventinformatie te delen. Deel deze informatie alleen op de touchpoints waar jouw (potentiële) doelgroep te vinden is. Zo weet je zeker dat de informatie snel en bij de juiste personen terecht komt.

  • De eventinformatie
    Maak een prikkelende uitnodiging en zorg dat de praktische informatie in één oogopslag duidelijk is voor de doelgroep. Plaats bijvoorbeeld de titel van het event, de datum, locatie en het tijdstip groter op de uitnodiging. Moet het publiek zich aanmelden voor het event? Zorg dan dat deze informatie duidelijk beschreven staat, inclusief de link naar de plek waar zij zich kunnen aanmelden.

  • De aanmelding
    Jouw publiek moet zich aanmelden voor jouw evenement. Zorg ervoor dat de drempel om aan te melden zo laag mogelijk ligt en dat duidelijk is hoe het publiek kan deelnemen aan jouw event. Kies er daarnaast voor om zo min mogelijk informatie op de aanmeldpagina toe te voegen. Op deze manier wordt de potentiële deelnemer niet afgeleid en hij of zij niets anders kan doen dan zich aan te melden.

    Een aanmeldpagina is daarnaast natuurlijk eenvoudig gemaakt, maar hoe zorg je ervoor dat mensen zich eerder zullen aanmelden voor jouw online event? Gebruik hiervoor de principes van Cialdini, hoogleraar en onderzoeker van beïnvloedingsprincipes.

    • Toon de capaciteit
      Mensen zijn eerder geneigd om een ticket te kopen wanneer er een beperkt aantal tickets aanwezig is. Deze schaarste maakt deelname aan het evenement aantrekkelijker en triggert mensen om zich snel aan te melden. Geef daarom op de aanmeldpagina van het evenement aan hoeveel tickets er verkocht kunnen worden en hoeveel tickets er nog beschikbaar zijn.

    • Creëer autoriteit
      Vermeld op de aanmeldpagina wie het event organiseert en wat zijn of haar functie en/of relatie met het onderwerp van het event is. Dit zorgt ervoor dat je autoriteit creëert, waardoor mensen eerder geneigd zijn acties uit te voeren of iets van je aan te nemen.

  • Het event
    Het event zit erop! Afhankelijk van het online event is dit voor veel bedrijven dé kans om aan acquisitie te doen. Deelnemers van het online event kennen nu jouw producten en diensten en hebben waarschijnlijk interesse in hetgeen wat je aanbiedt. Tijd om van hen trouwe klanten te maken en te werken aan de relatie met jouw publiek.

  • De nazorg
    Het is gelukt! Jouw event is succesvol onder de aandacht gebracht en jouw doelgroep heeft zich aangemeld voor het event. Zorg ervoor dat jouw deelnemers van tevoren weten hoe zij deel kunnen nemen aan het event en stuur een reminder voordat het event begint. Zo weet je zeker dat jouw publiek ook daadwerkelijk zal deelnemen.

Wil jij jouw klanten binden aan de hand van een online event, maar kamp je met nog een aantal vragen? Neem dan contact met ons op. Samen kijken we welk online event het beste bij jouw bedrijf past en hoe jij jouw klanten kunt binden.


Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?