420 sollicitaties in anderhalve maand: zo doe je dat!

Kerstkaarten versturen. Plichtsgetrouw sturen veel Nederlanders een kaartje of kleine attentie naar hun familie en vrienden tijdens de feestdagen. In 2020 gebeurde dat nét iets meer dan anders. En waar kerstkaarten worden verzonden, moeten er ook er ook méér kerstkaarten worden gesorteerd in de postsorteercentra. En daar, daar kon één van de grootste postbedrijven van Nederland wat extra handen bij gebruiken!

Via Werkis / verder met werk zocht het postsorteercentra zo’n 100 geschikte kandidaten voor de functie postsorteerder, zodat alle post keurig op tijd kon worden gesorteerd. Aan ons de taak om deze vacature eens goed onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.

Online marketing

Grafische vormgeving

De campagne werd geschreven

We berekenden dat we voor 100 geschikte kandidaten zo’n 350 sollicitaties moesten verkrijgen. Op basis van data maakten we een berekening hoeveel budget er per kanaal benodigd was om dit aantal sollicitaties te verkrijgen. Hierdoor wist de opdrachtgever voorafgaand aan de campagne precies hoeveel budget de opdrachtgever moest vrijmaken om het beoogde resultaat te bereiken.

We gingen meteen aan de slag. Het team werd samengesteld en tijdens de brainstorm werden zoveel mogelijk aanknopingspunten vanuit de customer journey in kaart gebracht. Zo kreeg de campagne vorm. Er werd besloten om de vacature online te promoten via job boards, google en social media en offline door opvallende printadvertenties.

Een grotere vindbaarheid

Vanuit online marketing werd volop ingezet op de vindbaarheid van de vacature. Hierbij werd ingespeeld op het zoekproces van de kandidaat. Om de vijver zo breed mogelijk te maken werd de vacature verspreid over verschillende jobboards en hebben we extra campagnes ingezet.

Daarnaast werden er speciale landingspagina’s gemaakt. Op deze landingspagina werden de verschillende vacatures getoond, net als gedetailleerde informatie over de werkgever. Vanuit de Google Ads campagne en social advertising werden kandidaten naar deze landingspagina’s geleid, zodat ze eenvoudig konden solliciteren.

Toename in sollicitaties

Via social media werd advertising ingezet, waarbinnen we werkten met GIF’s. Door de korte en snel bewegende beelden trokken we de aandacht van de kandidaten en zagen we dat de attentionwaarde van de advertentie groter was dan bij een standaard advertenties. Hierdoor kregen we meer clicks naar de website en zagen we een toename in sollicitaties vanuit retargeting.

Opvallende printadvertenties

Om de kandidaten op meerdere touchpoints te bereiken, wilden we opvallende printadvertenties. Met QR-codes werden de lezers van een offline ervaring naar een online ervaring op de landingspagina’s geleid en werd de effectiviteit van printadvertenties zichtbaar. Uiteindelijk bleken de printadvertenties niet nodig, wegens de goede resultaten van de online campagnes.

Printadvertentie

Mission accomplished!

Doordat de vacatures direct goed vindbaar waren, schoten de sollicitaties de lucht in. Binnen twee weken zaten we over de 100 sollicitaties, waardoor we precies op schema lagen om onze doelstelling van 350 sollicitaties binnen te halen. Eindstand van de campagne? 420 sollicitaties en een blije klant rijker. Mission accomplished!

Deel deze pagina:

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Niks missen op marketinggebied?

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, succesvolle usercases, concrete tips & tricks en laat je inspireren.