BR103821
Rebranding machelp

Strategy & Identity

De rebranding van MacHelp

De rebranding van MacHelp

Digital

Wat als je communicatie en uitstraling niet meer aansluiten op je gekozen positionering? En de corporate identity de kern van jouw bedrijf niet meer weergeeft? Dan is er werk aan de winkel! Met deze uitdaging klopte MacHelp bij ons aan, dus schoten wij te hulp!

Klant:
MacHelp

Opdracht:
Branding

MacHelp is met de Macstore al jarenlang een vaste waarde in de Kamper binnenstad. Deze ondersteuner op het gebied van ICT leek zich voorheen volledig te richten op consumenten, maar is ook actief in de zakelijke markt. Met de bestaande huisstijl miste MacHelp echter de aansluiting met dit segment. Daarom aan ons de uitdaging om een vernieuwde identiteit te creëren waarmee het bedrijf meer impact kan maken in de zakelijke markt. Aan de slag!

De rebranding: vanuit het zakelijke perspectief

We starten met een goede bak koffie en een briefing van MacHelp. Gezamenlijk gaan we in gesprek, inventariseren we de wensen van de klant en duiken we in de identiteit van het bedrijf. De nieuwe huisstijl dient aan te sluiten op de kernwaarden van MacHelp: vriendelijk doch zakelijk, centraal, aandacht, progressief en vooruitstrevend. Het uitgangspunt voor de uitwerking van de nieuwe huisstijl is de positionering van MacHelp als totaalleverancier voor zakelijke klanten. We begonnen daarom met het vaststellen van een concrete pay-off, een korte slagzin die vaak achter een merknaam geplaatst wordt: MacHelp, ICT-ondersteuning en advies voor bedrijven.

Vervolgens gingen we aan de slag met de beeldtaal. Hoe kunnen we de vormgeving van MacHelp professionaliseren om de aansluiting te vinden bij het zakelijke segment? De kleuren grijs met cyaan en magenta rood, aangevuld met zwart, vormen de basis voor de nieuwe uitstraling van MacHelp. Met dit kleurgebruik hebben we een look-and-feel weten te creëren die is toegespitst op de zakelijke klant. Het logo is vervangen door een vorm die de propositie van het bedrijf abstract weergeeft. De roterende beweging verwijst naar het laden van een internetpagina. Hoofd Vormgeving Arno zegt hierover: “Op deze manier hebben we een vooruitstrevende link weten te creëren met de nieuwe visie van de ICT-ondersteuner. De gekozen kleurstelling versterkt de technologische uitstraling, maar met behoud van het warme DNA van MacHelp.”

Het ontwerpen van de website

De nieuwe huisstijl vormt de basis voor het ontwerp van de website van MacHelp. Voordat we aan de slag gingen met het grafische ontwerp van de website werd deze eerst uitgeschreven. We ontwikkelden wireframes waarmee de structuur en opbouw van de website visueel wordt weergegeven. In deze uitwerking zijn de inhoud, navigatie en indeling van de website vastgelegd. Zo hebben we gezamenlijk eerst de functionele weergave van de website geschetst, met het gedrag en de denkwijze van de zakelijke klant in ons achterhoofd. Op de vernieuwde website is in één oogopslag helder wat MacHelp bedrijven te bieden heeft. Na het vastleggen van de websitestructuur hebben we de nieuwe huisstijl in de website doorgevoerd.

Een belangrijk onderdeel binnen de overgang naar een nieuwe website is de SEO-migratie. Websites die onjuist worden gemigreerd, lopen het risico flink te dalen in de organische rankings. In samenwerking met Online Marketing Manager Edwin is daarom de linkstructuur van de website opgezet. “We constateerden dat MacHelp veel organisch verkeer op de website ontving. Bij een migratie van de website is het dan van groot belang dat bestaande pagina’s de autoriteit en het verkeer behouden. Door het SEO-verkeer te stroomlijnen en bestaande URL’s permanent door te verwijzen, met als doel om het organische verkeer te behouden.”

Het moment suprême: de lancering

Na het doorvoeren van de nieuwe huisstijl in het ontwerp van de website kon het pand in de binnenstad van Kampen niet achterblijven. Daarom hebben we MacHelp voorzien van vernieuwde gevelreclame, onmisbare marketingcommunicatie voor een bedrijf dat wil opvallen. Het eindresultaat legden we vast in deze toffe video, waarmee de lancering van de nieuwe corporate identity van MacHelp een feit is!

background image

Is jouw organisatie ook toe aan een rebranding en kom je er niet uit?