BURE 2008 vlaggenmast
Herpositioneren bure...

Strategy & Identity

Hoe wij Bureau Techniek hielpen met herpositioneren

Hoe wij Bureau Techniek hielpen met herpositioneren

Digital

Wat als een huidige positionering niet meer aansluit bij de doelen en de uitstraling die jij voor jouw organisatie voor ogen hebt? Wanneer je graag een vertaalslag wil maken met een merk? Dan is het tijd voor een herpositionering! Begin 2020 legde Bureau Techniek dit probleem aan ons voor, wij gingen voor ze aan de slag.

Klant:
Bureau Techniek

Opdracht:
Herpositioneren

Dienstverlening in kaart brengen

Een herpositionering is een impactvolle klus: meerdere specialismen zijn bij dit vraagstuk betrokken en de uitkomst moet in alle mogelijke uitingen worden doorgevoerd. We begonnen daarom met een kick-off. We brachten de nieuwe dienstverlening van Bureau Techniek in kaart en deden onderzoek naar de wensen en behoeften.

Bureau Techniek is specialist in het werven en selecteren, detacheren en opleiden van technische professionals. Begin 2020 voerde de specialist een wijziging door in dienstverlening, waardoor ze ondervonden dat de positionering niet meer aansloot. Daarnaast wil de specialist zich richten op een hoger segment doelgroep. Groei is één van de organisatiedoelen. Aan ons de taak om een nieuwe positionering vorm te geven dat bijdraagt aan deze doelstelling.

De huisstijl

De ‘oude’ huisstijl is vijf jaar geleden door Brainpink ontworpen. Lotte, grafisch vormgever, ging aan de slag met de restyle van de huisstijl: “Aan mij de taak om de huidige huisstijl onder de loep te nemen en na te denken over een nieuwe pay-off. De eerste stap is het bedenken van een nieuwe pay-off. Dat is best een lastige opgave, omdat je aan de ene kant wil communiceren wat Bureau Techniek doet qua dienstverlening. Dit moet te allen tijde duidelijk zijn. Daarnaast zoek je ook een pay-off die past bij het gevoel van een hoger segment doelgroep, het next level, zonder dat de lager opgeleide doelgroep zich niet aangesproken voelt. Uiteindelijk is de keuze gevallen op #makeyourtalentwork."

Corporateidentity bureautechniek

Beeldtaal

Tegelijkertijd denken we na over de beeldtaal: de uitstraling moet stoerder, professioneler. Lotte besluit om meer met zwart te gaan werken en het cyaan-accent dat al in de huisstijl zit, verder uit te wijden: "Foto’s zet ik om in zwart-wit, met een hoog contrast. Bepaalde delen van de foto’s worden blauw. Dit geeft een herkenbaar gevoel, zonder de herkenbaarheid te verliezen van de huidige identiteit. Het logo besluiten we in één kleur toe te passen voor meer rust. Op deze manier blijft het toch Bureau Techniek, maar dan in een nieuw jasje."

Content strategie

Ook de content wordt opnieuw onder de loep genomen. Content marketeer Elise: “Ik ben gestart met Bureau Techniek opnieuw in kaart te brengen. Van de nieuwe identiteit en de vernieuwde dienstverlening tot de nieuwe doelgroep die aangetrokken moet worden, en van de interne en externe analyse tot onderscheidend vermogen. Alles komt aan bod. Een stukje deskresearch is daarbij zeker belangrijk. De uitkomsten heb ik vertaald naar passende content voor elke fase in de customer journey en deze is geadviseerd aan Bureau Techniek. De succesverhalen van de technische professionals en de blogs die nu gecommuniceerd worden op de social media kanalen en de website zijn daar een voorbeeld van."

Website bureautechniek 04

Website bouwen

Door de nieuwe huisstijl en de wijziging in dienstverlening sloot de website niet meer aan. Het doel was daarom een nieuwe website te creëren, waarbij Bureau Techniek als specialist gepositioneerd werd. Ook moest de website een conversiegerichte website worden en kenbaar maken dat Bureau Techniek meer doet dan enkel ‘uitzenden’.

Online marketing manager Edwin ging aan de slag: “Op basis van de nieuwe positionering hebben we tijdens de kick-off de wensen en behoeften in kaart gebracht voor de nieuwe website. Op basis van deze informatie, onze ervaring en test data die we eerder uitgevoerd hebben is er een ‘flowchart’ uitgewerkt. Hierin werd in één opslag duidelijk welke elementen en pagina’s terugkomen op de website en hoe de nieuwe positionering vanuit Bureau Techniek vertaald worden naar de website. Uiteindelijk is dit doorgevoerd naar een ontwerp waarin de functionaliteiten inclusief de huisstijl visualisatie zichtbaar werd."

Conversie optimalisatie

Bureau Techniek maakt gebruik van een applicant tracking system (ATS). Voor een effectieve en AVG technisch goede werkwijze hebben wij deze gekoppeld met de website. De vacatures worden automatisch doorgeschoten naar de website en sollicitanten komen automatisch in het ATS systeem. Het ATS systeem vormt ook de input voor de gebruikte filters in het vacatureoverzicht en bijv. voor het inladen van de recruiter bij de vacatures.

Op basis van bestaande data, onderzoek en verrichtte a/b testen in het verleden, konden functionaliteiten direct juist doorgevoerd worden om een zo hoog mogelijk conversiepercentage te genereren. Hierbij kan gedacht worden aan de positionering van de zoekbalk boven de vouw van de website, de tekst in call to action buttons, welke filters er worden toegepast, de structuur van de website, de velden in de formulieren en welke USP's we tonen bij een vacature.

Uiteraard wordt er tijdens de realisatie van de website rekening gehouden met de vindbaarheid van vacatures. We zorgen dat 'structured data' toegepast wordt, waardoor de vacatures automatisch in Google jobs zichtbaar worden. Daarnaast zijn er verschillende job boards, zoals Indeed organisch gekoppeld met de website om een groot bereik te genereren.

De livegang

“Na oplevering van de website is de website gevuld met content. Hier lag de nadruk op het afstemmen van de teksten op de nieuwe tone of voice vanuit Bureau Techniek en de doelgroep. Daarnaast zijn de webteksten geoptimaliseerd voor organisch zoekverkeer. De website is gekoppeld aan Google Analytics om direct data te kunnen verzamelen. Daarbij zijn de verschillende formulieren meetbaar gemaakt en geïmporteerd in Google Analytics om conversies inzichtelijk te maken. In de toekomst kunnen we op basis van deze data de website optimaliseren. Na de invulling van de content en het meetbaar maken van de website hebben we door middel van een beta versie de website uitvoerend getest. Deze testfase is bedoeld om mogelijk bugs te signaleren, URL structuren te controleren, gebruiksvriendelijkheid- en de content te controleren. Vervolgens is de website samen met Bureau Techniek op de live omgeving gezet."

background image

Zijn de doelen van jouw organisatie ook veranderd en wil je graag herpositioneren?