Contentstrategie zev...
BP 04529

Content marketing

7 onmisbare stappen voor jouw contentstrategie

Auteur: Marlijn

Leestijd: 5 minuten

Door het inzetten van content die aansluit bij de wensen en behoeften van je doelgroep zorg je ervoor dat jouw bedrijf online zichtbaar wordt. Toch is er meer nodig dan dat: een contentstrategie kan je helpen om met jouw content ook daadwerkelijk het gewenste effect te bereiken. Maar hoe ziet een effectieve contentstrategie eruit? In dit artikel lees je hoe een contentstrategie helpt om jouw doelstellingen te behalen.

Wat is een contentstrategie?

Als bedrijf ben je ongetwijfeld bezig met online content. Online content omvat namelijk, als marketingterm, alle ā€˜inhoudā€™ die je online naar buiten brengt. Dit kan zijn: een blog, een SEO-tekst, een social media post, een marketing e-mail, een video en nog veel meer. Content omslaat dus verschillende middelen en kan worden gegoten in allerlei formaten, waaronder: tekst, fotoā€™s, videoā€™s of andere graphics. Een contentstrategie is een plan van aanpak dat houvast biedt voor het creĆ«ren van online content die helpt jouw doelen te bereiken. Dat kan zijn het creĆ«ren van naamsbekendheid voor jouw product of de dienst die je aanbiedt, het zorgen voor meer verkopen, nieuwe leads genereren, het verbeteren van je reputatie, het tonen van je deskundigheid of bijvoorbeeld de relatie met je doelgroep versterken.

Het doel van een contentstrategie

Het doel van een contentstrategie is het plannen, creƫren en beheren van inhoud om specifieke zakelijke doelen te bereiken. Met behulp van een goede contentstrategie kunnen bedrijven hun online aanwezigheid versterken, hun merkbekendheid vergroten, meer websiteverkeer genereren en hun zoekmachine rankings verbeteren. Het kan ook helpen om betere betrokkenheid en conversies te genereren door content te maken die aansluit op het publiek en de klanten aanspreekt. Een effectieve contentstrategie richt zich op de behoeften van de doelgroep, het selecteren van de juiste kanalen om de online content te verspreiden en het meten van de resultaten om het plan voortdurend te verbeteren en aan te passen aan veranderende omstandigheden.

BP 03180

Waarom een contentstrategie inzetten voor je bedrijf?

Consumenten zijn steeds kritischer, het aanbod content is enorm groot en via social media en Google vindt de consument steeds sneller en gemakkelijker datgene waar hij of zij naar op zoek is. Ook een alternatief is zo gevonden. Zelfs wanneer de consument hier niet actief naar op zoek is, ontvangt men dagelijks enorme hoeveelheden informatie via allerlei digitale media. Daardoor is men steeds selectiever in dat wat hij/zij tot zich neemt. Dit maakt het steeds lastiger om er als bedrijf tussenuit te springen en de consument bij te blijven. Een contentstrategie kan je hierbij helpen.Een contentstrategie helpt je Ʃcht goede content te creƫren die is afgestemd op je doelgroep, op het middel dat je gebruikt en op de boodschap die je naar buiten wil dragen. Door een content marketing strategie vast te leggen voor de manier waarop jij content gaat maken, garandeer je jezelf een consequente en consistente manier van contentcreatie, waarin je hebt vastgelegd wat je doet, waarom je het doet en voor wie je dit doet.

Hoe maak je een contentstrategie - 7 onmisbare stappen

1. Bedenk wat je wil bereiken

Wat is het doel van jouw contentstrategie? De eerste stap die je wilt zetten in het ontwikkelen van een contentplan, is het nadenken over de contentdoelen die je wilt bereiken. Wat moet jouw online content teweeg gaan brengen?

Denk eerst na over je organisatiedoelen, wat zijn de doelstellingen van je organisatie? Misschien heb je dit al scherp, maar heb je het nog nooit in kaart gebracht. Dan is het nu tijd om dat te gaan doen! Het is belangrijk dat je duidelijk en helder op papier hebt waarom je doet wat je doet en waarvoor je dit doet.

  • Waar ben jij als bedrijf goed in, wat moet de consument van jou weten? Waarom kunnen jullie de doelgroep overtuigen van je dienst of product?

  • Denk ook na over waar het pijnpunt ligt: waarom zijn deze doelen nu nog niet bereikt? Zo krijg je scherp wat je met jouw content wilt uiten.

Wanneer je jouw organisatiedoelen duidelijk hebt, ontstaat de volgende vraag: hoe kun je je organisatiedoelen omvormen naar contentdoelen? Dit kan soms best lastig zijn, helemaal wanneer je organisatiedoelen vrij abstract zijn of in eerste instantie niks met content te maken lijken te hebben. Maar een doel van jouw content kan bijvoorbeeld zijn:

  • Mensen overtuigen van jouw product of dienst;

  • Websitebezoekers trekken;

  • Het tonen van je deskundigheid door kennis over te brengen;

  • Leads genereren;

  • Naamsbekendheid vergroten;

  • Het versterken van je relatie met de klant of doelgroep;

  • Het wegnemen van vragen bij de klant.

En zo zijn er nog veel meer doelen die je met content kan nastreven. Wanneer je het algemene doel of doelen scherp hebt, is het de kunst deze doelen concreet te maken. Dit kun je doen door het inzetten van de SMART-methode, waarin je je doelen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden maakt. Daarnaast kun je onderscheid maken tussen korte termijn doelen en lange termijn doelen. Bijvoorbeeld:

  • 200 nieuwe inschrijvingen voor de nieuwsbrief per maand

  • 2000 websitebezoekers per week

  • 25 nieuwe leads per dag

Sommige doelen zijn lastiger concreet te maken, bijvoorbeeld het vergroten van de klanttevredenheid. Kies er dan voor korte termijn doelen op te stellen die je helpen dit lange termijn doel te bereiken. Daarnaast kan het lastig zijn om te weten welk doel realistisch of haalbaar is. Probeer toch een concreet doel op te stellen. Je kunt je doelen tussentijds altijd aanpassen wanneer je merkt dat je toch net iets tƩ optimistisch bent geweest.

2. Wie is je doelgroep?

Voor veel bedrijven is het bepalen van een doelgroep lastig. Zij zijn bang dat ze een bepaalde groep uitsluiten en dat ze daarmee klanten mislopen. Toch brengt het te breed inzetten van een doelgroep al gauw problemen met zich mee. Probeer een niche te pakken en focus je daarop. Het aanpassen van jouw contentstrategie op een brede doelgroep is namelijk ontzettend lastig en bovendien weinig effectief. Specifiek zijn in het opstellen van jouw doelgroep is the key to success. Weet jij al wie jouw doelgroep is en welk publiek je wil bereiken met jouw contentstrategie? Pas als je dit duidelijk hebt kun je jouw boodschap gaan aanpassen op de doelgroep, het format bepalen dat past bij je doelgroep en de juiste middelen kiezen. De volgende stap is het verzamelen van informatie over je doelgroep. Ga hiervoor in gesprek met je doelgroep of gebruik tools als Sparktoro of Google Analytics. Je gaat nu in kaart brengen hoe je de doelgroep bereikt. Dit kun je doen door de volgende zaken uit te schrijven:
  • Waar bevindt de doelgroep zich?

  • Hoe gaat de doelgroep om met media?

  • Hoe communiceert de doelgroep en wat zijn hun wensen op communicatiegebied?

  • Hoe kan jij hen helpen?


3. Wat is je boodschap? Welke informatie wil je delen?

Welke informatie wil jij delen met de wereld. Wat maakt jouw product, dienst of bedrijf uniek en waarmee helpt het de doelgroep? Welk probleem help jij de wereld uit?

Enorm belangrijk: houd stap 1 en 2 hierbij in je achterhoofd: wat wil je bereiken en wie wil je bereiken? Door een cocktail te maken van deze eerste twee stappen creƫer jij de centrale boodschap die je aan de buitenwereld kwijt wil.

Wat moet je nog meer doen om een goede boodschap te ontwikkelen?:

  • Zorg dat je met jouw boodschap de aandacht trekt: wees creatief, innovatief en maak indruk. Kies een originele invalshoek;

  • Doe ook topic- en keyword onderzoek! Zo kom je erachter wat je doelgroep Ć©cht graag wil weten en met welke onderwerpen je hierop in kan haken;

  • Pas de ā€˜10X contentā€™ strategie toe. Deze strategie ontwikkeld door Moz.com oprichter Rand Fishkin, helpt met het ontwikkelen van betere content, en niet zomaar betere content, maar tien keer betere content waardoor jij er als bedrijf tussenuit springt!;

  • Bepaal verschillende contentpijlers wanneer je de centrale boodschap hebt vastgelegd. Bedenk verschillende contentcategorieĆ«n, afhankelijk van jouw boodschap, product/dienst en doel. Je kunt ook vast denken aan een onderwerpenlijst van alle onderwerpen waar jij met je content binnen deze categorieĆ«n op in wil spelen.

4. In welk format giet je je content?

Bepaal hoe je de door jou ontwikkelde boodschap gaat vormgeven. Je weet nu waar je doelgroep graag naar kijkt en wat jouw boodschap wordt, nu is het belangrijk deze twee dingen te combineren. Dus: wat zijn de voorkeuren van jouw doelgroep? En hoe komt de boodschap het beste tot zijn recht? Wanneer je gaat nadenken over het format waarin je de content gaat gieten, is het belangrijk stil te staan bij de volgende zaken:
  • Welke middelen ga je gebruiken? Kies je voor tekst, beeld, video, een combinatie van?

  • Hoe ga je je boodschap vormgeven?

  • Hoe komt dit jouw bedrijf/product/dienst ten goede?

5. Welke kanalen gebruik je?

Niet onbelangrijk: welke kanalen ga je gebruiken? De keuze van de kanalen moet wederom passen bij de doelgroep(en) die je wilt bereiken. Als je doelgroep graag videoā€™s bekijkt kies je misschien voor YouTube, heb je een jongere doelgroep die houdt van snelle content dan kies je misschien eerder voor TikTok of Instagram reels.

Kies Ć©Ć©n of meer van de volgende kanalen om jouw content te delen met de wereld:

  • Social media

    • Facebook en Instagram zijn veelgebruikte kanalen om content te plaatsen. Daarnaast kun je ook gebruik maken van YouTube, Twitter, Pinterest, Snapchat, TikTok, etc.

  • E-mail

    • Je kunt er ook voor kiezen e-mail in te zetten, door gebruik te maken van marketingmails of nieuwsbrieven.

  • Website

    • Op je website toon je vaak verschillende vormen van content, door middel van bijvoorbeeld informatie over jouw bedrijf, de producten of diensten en blogs kun je content tonen aan jouw doelgroep. Door het schrijven van SEO content kun je daar bovenop een betere positie in Google behalen.

  • Plaatsingen op andere websites

    • Ook kun je soms content plaatsen op websites van derden. Dit kan reclame zijn, maar ook een gastblog, een persbericht, dit doet niet alleen de naamsbekendheid goed, maar is ook ontzettend belangrijk voor SEO.

  • Offline media

    • Plaats advertenties in de krant, in vakbladen, kies voor abri reclame, billboards, folders, de opties zijn eindeloos.

Combineer ook stap 4 en 5, kijk goed welke content op welk kanaal past. En onthoud goed: je maakt jouw content altijd voor de gebruiker, dus neem dit ook mee in je overwegingen op het gebied van vormgeving, schrijfstijl en algehele gebruiksvriendelijkheid!

BP 02899

6. Hoe ga je je content managen?

Nu is het tijd je contentstrategie tot uitvoering te brengen! Het is belangrijk je content te allen tijde goed te blijven managen. Wanneer publiceer je wat? Hoe vaak plaats je bepaalde content? Welke content werkt? Wat is de schrijfstijl? Wie schrijft wat? Het kan je helpen om hier bepaalde procedures voor vast te leggen.

  • Maak publicatie procedures

    • CreĆ«er richtlijnen waaraan je (verschillende soorten) content moet voldoen. Zo weet elke content creator op welke manier zij de content moeten produceren, zodat er een duidelijke lijn in de content is. Schrijf bijvoorbeeld een procedure over het schrijven van blogs: welke onderwerpen kunnen worden behandeld? Hoe vind je de juiste zoekwoorden? Hoe ziet de lay-out eruit? Misschien wil je wel iets vastleggen over de schrijfstijl?

  • Een contentkalender/-planning

    • Een contentkalender of contentplanning is een goede manier om je content consistent vorm te geven. Het biedt je de mogelijkheid om al je toekomstige content inzichtelijk en overzichtelijk te maken en draagt daarmee bij aan het vergroten van de kwaliteit van je content. Het helpt bij het verzamelen van ideeĆ«n, het plannen van content rondom belangrijke events en helpt je vooruit te werken.

7. Analyseren en evalueren van je content

Het analyseren en evalueren van je content is enorm belangrijk om het succes van je strategie te kunnen meten. Ten eerste is het belangrijk om een analyse van je huidige content te maken (als je die hebt), zodat je een start-/nulpunt in kaart hebt. Daarnaast weet je wat je huidige bezoekers veel lezen, wat lekker loopt, wat niet. Hier kun je vervolgens weer lessen uit trekken.

Na het implementeren van je nieuwe content marketing strategie is het enorm belangrijk consequent analyses van de door jou gepubliceerde content te maken. Zo breng je in kaart welke content de meeste aandacht krijgt, wat goed scoort in de zoekmachines en welke content het beste werkt voor het bereiken van jouw contentdoelen.

Door het evalueren van deze analyses weet je of je content doet wat jij wil dat het doet of wat je nog kan doen om deze doelen wƩl te bereiken.

Nu is het jouw beurt!

Ben jij na het lezen van dit artikel overtuigd dat ook jij niet zonder contentstrategie kan? Met de bovenstaande stappen als handvatten kun je zelf aan de slag met jouw contentplan. Misschien ben jij al (lang) begonnen met het plaatsen van content, maar nooit aan de hand van een contentstrategie. Dat is zeker niet erg en kan je nu zelfs goed helpen! Nu kun je namelijk informatie halen uit dat wat je al gemaakt hebt (stap 7).

Content strategie uitbesteden?

Toch liever je content(strategie) uitbesteden? Veel bedrijven hebben hun contentstrategie niet vastgelegd en dat is zonde. Reden hiervoor is vaak dat hier niet de tijd, kennis en/of ervaring voor is.

Het ontwikkelen van een contentstrategie kun je daarom ook laten uitbesteden bij een online marketingbureau. Net als het schrijven van teksten of het creƫren van andere content. Met content marketing kun je namelijk echt het verschil maken.

Nick

Hulp nodig? Onze marketeers helpen je graag verder met jouw contentplan. Bij Brainpink gaan wij samen aan de slag. We boost your business!

Onze head of digital marketing Nick helpt je graag verder!

Artikel delen