Foto & Video
Auteur: Gert
Leestijd: 3 minuten
Dit jaar zet jij je merk pas echt op de kaart met je eigen Instagram en Facebook AR filters. Sinds november 2019 is het voor iedereen mogelijk om zelf AR filters te uploaden op Instagram en Facebook door middel van Spark AR Studio. Toch is deze functie nog relatief onbekend en wordt er nog niet heel veel gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Kansen zat voor jou om toffe AR filters te maken en jouw doelgroep te laten interacteren met jouw merk!
AR staat voor Augmented Reality, vrij vertaald: toegevoegde realiteit. Hierbij wordt de echte wereld vermengd met het digitale. Wanneer je dus in de camera kijkt, zie jij jezelf plus een digitale toevoeging op je scherm. Dit zijn de bekende filters die wij allemaal wel kennen van Snapchat en later ook bij Instagram. Hartstikke leuk, maar wat kan je ermee?
Het antwoord op deze vraag is heel simpel: bereik. Slaat jouw filter aan, dan heb jij een ongekend groot bereik. Daarnaast heeft jouw doelgroep extra interactie met jouw merk. Een goed voorbeeld hiervan is de Nederlander Chris Pelk. Voordat Spark AR Studio voor iedereen beschikbaar werd gesteld, mochten enkele digital creators alvast hun kunsten vertonen. Chris was hier een van. Zo is zijn eerste filter meer dan 788 miljoen keer gebruikt. Begin je al te snappen waarom je het liefst vandaag nog aan de slag moet met AR Filters?
Als het je lukt om een Instagram-filter te koppelen aan je merk, waardoor jij branded filters kunt maken, kan dit dus leiden tot enorme exposure en een stijging in het aantal volgers van jouw pagina.
Een mooi voorbeeld hiervan is het cosmeticamerk van Kylie Jenner: Kylie Cosmetics. Met meer dan 148 miljoen volgens op Instagram lanceerde Kylie haar nieuwe lippenstiftlijn met de Lip Kit Face Filter. Als gebruiker kun je verschillende kleuren lippenstift proberen aan de hand van het filter. Tegelijkertijd zie je er direct goed uit voor een mooie selfie voor in jouw story.
De verwachting is dat de AR filters ook gekoppeld gaan worden aan het succesvolle Instagram Shopping. Zo kunnen jouw volgers jouw producten online uitproberen en/of passen en daarna direct aanschaffen. Zie jij al de mogelijkheden voor jouw bedrijf?
Ga op Instagram naar de story feature. Onderaan zie je verschillende Instagram AR filters staan. Wanneer je door de filters swiped kan je ook kiezen voor ‘bladeren door effecten’. Deze feature staat helemaal achteraan. Hiermee kom je in de effectengalerij waarin je op bepaalde categorieën of namen filters kunt selecteren, waarna jij de Instagram AR filter kunt gebruiken. Het is als ware een hele filterbibliotheek waarin je terecht komt. Ideaal om wat inspiratie op te doen als je zelf een nieuwe filter wilt maken.
Voordat je begint met het maken van jouw eerste AR filter heb jij het programma van Spark AR Studio nodig. Het downloaden van Spark AR Studio kun je gratis doen op hun website. Installeer Spark AR Studio vervolgens en je kan direct aan de slag. Binnen Spark AR Studio kun je verschillende filters kiezen. Zo kan je kiezen uit 2D-stickers tot achtergrondfilter en van kleurenfilters tot gezichtsfilters. Vanaf nu is het de beurt aan jouw creativiteit. Heb jij je filter af? Dan kan je hem vervolgens uploaden naar Instagram.
Om met Spark AR Studio te werken heb je geen verstand nodig om te kunnen coderen. Alleen werkt het wel mee als je handig bent met bijvoorbeeld Photoshop of InDesign. Met Spark AR studio kan je gelijk beginnen met een rondleiding en het volgen van tutorials. Zo leer jij het programma en de mogelijkheden direct kennen.
Onze social media marketeer Ingeborg helpt je graag verder!