Hoe werkt social med...
Social ads

Online marketing

Hoe werkt social media adverteren? (met tips!)

Auteur: Roos

Leestijd: 5 minuten

Een leven zonder social media is haast niet meer in te beelden. Vrijwel iedereen maakt tegenwoordig gebruik van sociale media platformen als Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Toch maken lang niet alle bedrijven gebruik van social media advertising om de doelgroep te bereiken en dat is in veel gevallen een gemiste kans. Je kunt namelijk niet alleen meer verkeer naar je website leiden, maar ook meer leads genereren of de naamsbekendheid onder jouw doelgroep vergroten. In deze blog leggen we jou uit hoe je een social media campagne opzet. Pssst, inclusief onze beste tips!

Wat is social media adverteren?

Adverteren op sociale media is een vorm van promotie waarbij social media platformen worden gebruikt om een product, dienst of merk te promoten. Het gaat om het maken en plaatsen van online advertenties op kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn, met als doel onder andere verkeer naar een website te leiden, leads te verkrijgen of verkopen te genereren.

Er zijn verschillende manieren om te adverteren op sociale media, waaronder:

  • Display-advertenties: dit zijn visuele advertenties die worden weergegeven op de website of mobiele app van een social media platform, meestal in de vorm van een banner.

  • Sponsored posts: dit zijn betaalde berichten waarbij een bedrijf een breder publiek op sociale media inkoopt.

  • Influencer marketing: in deze advertenties wordt samengewerkt met influencers, mensen met een groot bereik op social media. De influencers promoten dan een product of dienst.

  • Videoadvertenties: dit betreft gesponsorde berichten die als video in de feed van social media gebruikers worden weergegeven.

BP 03845

Hoe zet je een social media campagne op?

Adverteren op social media kan een effectieve manier zijn om een groot publiek te bereiken, specifieke doelgroepen te targeten en het succes van campagnes te volgen. Het is belangrijk om een advertentiestrategie voor social media zorgvuldig op te zetten, te plannen en uit te voeren om de beste resultaten te behalen. De gekozen strategie kan variëren, afhankelijk van het platform waarop je adverteert. Hieronder staat een stappenplan van de belangrijkste stappen om te doorlopen wanneer je social media advertenties gaat plaatsen.

1. Campagne doelstelling en doelgroep bepalen

Wanneer je een succesvolle campagne wilt opstellen is het belangrijk om eerst je campagnedoelstelling helder te formuleren. Vraag jezelf af wat je wilt bereiken met de advertenties en welk gedrag je bij de doelgroep wilt stimuleren. Daarnaast is het selecteren van de juiste doelgroep essentieel voor succes binnen social media advertising. Er zijn veel verschillende targeting mogelijkheden beschikbaar.

2. Account aanmaken

Maak een account aan op het social media platform waarop je wilt adverteren.

3. Campagne opzetten

Maak een campagne aan in de advertentie-manager van het platform. Je kiest hierbij het doel van je campagne, bijvoorbeeld het verkrijgen van leads of het verkopen van producten.

4. Advertentieset aanmaken

Maak een advertentie set aan, waarbij je specificeert wie je wilt bereiken met je advertenties, bijvoorbeeld mensen van een bepaalde leeftijd of in een bepaalde regio. Ook stel je hier in waar je jouw advertenties wilt gaan vertonen. Wil je zichtbaar zijn in stories of juist alleen in de tijdlijn van de gebruikers?

5. Advertentie ontwerpen

Maak een advertentie aan. Dit is de eigenlijke advertentie die je wilt laten zien aan je doelgroep. Je kunt hierbij vaak verschillende soorten creatives gebruiken, zoals afbeeldingen, video's of carrousels.

6. Budget en tijd bepalen

Stel het budget voor je campagne in en bepaal hoe lang de campagne moet lopen. Dit is afhankelijk van de gekozen doelstelling.

7. Resultaten bijhouden

Voer de campagne uit en monitor de resultaten. Je kunt de prestaties van je advertenties bijhouden in de advertentie-manager, zodat je kunt zien hoeveel mensen je hebt bereikt en hoe vaak je advertenties zijn weergegeven.

6 tips voor adverteren op social media

Het is belangrijk om te onthouden dat social media adverteren een continu proces is. Je zult regelmatig moeten bijstellen en optimaliseren om tot het beste resultaat te komen. Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je social media advertenties wilt maken die effectief zijn.

  1. Zorg dat je de doelgroep goed begrijpt: maak duidelijk wat je wilt dat je doelgroep doet nadat ze je advertentie hebben gezien (bijvoorbeeld een product kopen of naar een bepaalde pagina gaan). Pas de call-to-action hierop aan.

  2. Gebruik visueel aantrekkelijke afbeeldingen of video's: mensen zijn visueel ingesteld en afbeeldingen of video's kunnen helpen om de aandacht van je doelgroep te trekken. Vermijd dan ook het toevoegen van grote lappen tekst, maar houd dit juist kort en bondig.

  3. Maak gebruik van aanbiedingen of kortingen: als je iets te bieden hebt dat uniek of waardevol is voor je doelgroep, kan dit helpen om de aandacht te trekken en ze over te halen om te converteren.

  4. Gebruik gerichte targeting: zorg ervoor dat je advertenties alleen aan de juiste mensen worden getoond, door gebruik te maken van de targeting mogelijkheden op het platform waar je de advertenties plaatst. Hierbij is het dus ook belangrijk de doelgroep goed te kennen!

  5. Test verschillende varianten van je advertentie: probeer verschillende afbeeldingen, teksten en aanbiedingen uit om te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Zoek uit wat het beste werkt voor jouw doelgroep en gebruik dat in toekomstige advertenties. Social Advertising Specialist Eline schreef laatst al een blog over het toepassen van A/B-testen.

  6. Meet en analyseer je resultaten: houd bij hoe je advertenties presteren en pas ze aan op basis van wat je leert. Zo kun je ervoor zorgen dat je steeds beter wordt in het maken van effectieve social media advertenties.

Eline

Hulp nodig bij het opzetten van een advertentie op social media?

Neem contact met ons op, onze social advertising specialist Eline helpt je graag verder!

Artikel delen