Tips black friday ca...
Inscription sale on price tags on pink background 2021 09 02 20 12 10 utc

Online marketing

10 tips voor een knallende Black Friday marketing campagne

Auteur: Roos

Leestijd: 5 minuten

Black Friday valt dit jaar op 25 november, maar vaak beginnen de deals al wat eerder. Begin daarom op tijd met de voorbereiding. Welke deal bied je aan? En hoe kun je dit het beste communiceren? Wij hebben de belangrijkste tips voor de perfecte Black Friday campagne op een rijtje gezet!

1. Begin op tijd

Het is een must om op tijd te beginnen met het opzetten en vormgeven van je campagnes. De eerste social media posts, nieuwsbrieven en andere reclamepost vliegen je begin november al om de oren. Potentiƫle klanten starten namelijk al vroeg met de oriƫntatie op eventuele aanbiedingen die eraan zitten te komen. Speel hierop in door bijvoorbeeld een aftelkalender op je website te plaatsen. Zo bereid je de klant voor en komt deze sneller terug op je website. Daarnaast kun je deze eerder bereikte doelgroep opnieuw aanspreken door te retargeten in een later stadium in jouw campagne.

2. Maak gebruik van verschillende kanalen

Uiteraard pas je de boodschap van je campagne toe op de website, maar vergeet ook andere kanalen niet in de promotie van je Black Friday deals. Bereik jouw potentiƫle klanten via Instagram, LinkedIn, Google Ads en e-mail. Zorg dat je weet waar jouw doelgroep zich bevindt en via welke kanalen ze het beste reageren op jouw boodschap. Met zoekmachineoptimalisatie zorg je ervoor dat jouw website als eerste wordt gevonden. Al deze acties zorgen natuurlijk ook voor meer naamsbekendheid en dat is altijd welkom!

3. Zorg voor een sterke boodschap

Rond Black Friday starten ontzettend veel organisaties met het promoten van sterke aanbiedingen en andere deals die je niet mag missen. Soms zien de klanten daardoor door de bomen het bos niet meer. Daarom moet je ervoor zorgen dat je campagne opvallend is en goed presteert. Gebruik de aanloop van de campagne om te testen wat wel en wat niet werkt. Start bijvoorbeeld een a/b-test en kijk welke advertenties het beste aanslaan bij jouw doelgroep.

4. Voeg duidelijke call to actions toe

Zorg ervoor dat je bij iedere vorm van promotie een duidelijke call to action hebt toegevoegd. Dit gaat zorgen voor een hogere doorklikratio! In de eerste weken kun je klanten bijvoorbeeld aansporen zich in te schrijven voor de nieuwsbrief om zo op de hoogte te worden gehouden van de Black Friday deals. Zo heb je meteen een bestand om te retargeten in latere fases binnen de campagne, wanneer je met advertenties meer zal aanzetten tot sales.

5. Zet voldoende budget in

Ieder jaar spelen er steeds meer organisaties in op Black Friday en dat betekent: meer concurrentie. Het is daarom belangrijk om je budgetten hierop aan te passen en niet zomaar dezelfde strategie over te nemen van reguliere campagnes. Om welke bedragen het gaat, ligt voornamelijk aan de branche waarin je actief bent en dus de doelgroep waar je de advertenties tot richt. Houd hier rekening mee zodat je ook geen geld verspilt!

6. Verbeter je advertenties

Ga kort voor Black Friday nog een keer goed zitten voor je advertenties en optimaliseer deze. Kijk kritisch naar de resultaten en laat collega's meekijken. Zorg er daarnaast voor dat je goed vindbaar bent in de zoekmachines. Klanten mogen jouw website niet missen! Behoefte aan meer tips? Download dan onze whitepaper, waarin we delen hoe je jouw online vindbaarheid kunt boosten!

7. Shopping campagnes starten

Shopping Ads tonen de laatste tijd steeds betere resultaten. Zorg dat jouw (beste) acties hier te zien zijn. Maar let op! Sluit de campagne meteen af zodra je product is uitverkocht. Dat is namelijk zonde van het geld. Controleer dit dus regelmatig!

8. Influencer campagnes

Tegenwoordig zijn er meer dan genoeg influencers online te vinden die jou kunnen helpen bij het boosten van je campagne. Deze hebben een erg groot bereik en worden vaak betrouwbaar bevonden door de vele volgers. Zorg er altijd voor dat je een influencer benadert die bij jouw product en bedrijf past. Let alleen wel op! Samenwerken met influencers is effectief, maar kost ook wat tijd. Er kunnen weken overheen gaan door het onderhouden van contact, het opstellen van een plan en het uitvoeren van dit idee. Houd hier rekening mee en begin dus op tijd (again, ja echt!).

Young teen creator influencer girl recording video 2022 08 14 01 43 12 utc

9. Zorg voor een snelle website

Het is vervelend voor bezoekers wanneer een website traag is. Ze zullen dan ook sneller afhaken en daardoor geen aankoop doen. Zorg er daarom voor dat je website de grote drukte aan kan en gebruiksvriendelijk is voor al je bezoekers. EĆ©n van de meest voorkomende oorzaken van een trage website is de aanwezigheid van grote afbeeldingen. Dit kun je gemakkelijk verhelpen door de afbeeldingen te comprimeren!

10. Houd bestaande klanten op de hoogte

Last, but not least: neem je bestaande klantenbestand mee! Houd de klanten goed op de hoogte van je acties. Hier kun je bijvoorbeeld een e-mail nieuwsbrief voor inzetten. Weten hoe je dit het beste aanpakt? Hier schreven wij laatst deze blog over (inclusief checklist!).

Nick

Bij Marketingstudio Brainpink gaan we graag samen aan de slag. We boost your business!

Onze Head of Digital Marketing Nick helpt je graag verder!

Artikel delen