Unieke huisstijl 202...
Graphic Design

Grafische Vormgeving

Hoe ontwerp je een unieke huisstijl in 2023?

Auteur: Roos

Leestijd: 5 minuten

Welke stappen volg je als je een huisstijl gaat ontwerpen in 2023? Waar haal je inspiratie vandaan? Hoe belangrijk is een huisstijl in 2023? Hoe zorg je ervoor dat een huisstijl uniek is en opvalt? Waar moet je in 2023 rekening mee houden in je huisstijl? Dat zijn allemaal vragen die kunnen opspringen bij het creëren van een huisstijl. Wij gaan je daarbij helpen.

Stappenplan huisstijl ontwerpen

Voordat wij beginnen met het ontwerpen van de huisstijl gaan we eerst in gesprek met de klant. Tijdens dit gesprek stellen we allerlei vragen over de organisatie en het liefst zoveel mogelijk. We onderzoeken in dit gesprek waar de organisatie voor staat, wat voor waarde de organisatie heeft en waar de organisatie naar toe wil in de toekomst? Daarnaast proberen we zoveel mogelijk uit te vragen, zodat we precies weten wat de organisatie belangrijk vindt en wat eventuele wensen zijn in de huisstijl. We schrijven dan een aantal belangrijke steekwoorden op, die de organisatie omschrijven. Vaak wordt er tijdens een eerste gesprek al heel erg veel duidelijk. Door het gesprek wordt duidelijk dat sommige aspecten juist wel of niet passen bij de organisatie. Zo wordt de huisstijl steeds verder gevormd tijdens een eerste gesprek. Na het eerste gesprek wordt er goed nagedacht over alle keuzes en wordt de huisstijl verder uitgewerkt. Het is belangrijk dat deze tijdens een briefing aan de klant wordt getoond. Je kunt dan een powerpoint maken met een korte samenvatting van de huisstijl. Denk hierbij aan de kleuren, typografie, logo, beeldmerk en eventuele marketinguitingen. De klant kan na de briefing feedback geven, waarna jij de huisstijl kan specificeren en uitwerken tot een totaalplaatje.

Een unieke en opvallende huisstijl ontwerpen

Het is tegenwoordig erg belangrijk om een unieke huisstijl te hebben. Een huisstijl die echt staat voor de organisatie en dat ook uitstraalt. Dit zorgt voor de herkenbaarheid van een een organisatie. Om dat te creëren moet je een beetje lef hebben en durven out of the box te denken. Daarnaast moet de huisstijl opvallen bij de doelgroep. Dat kan soms nog wel eens lastig zijn, omdat je dan je eigen mening uit moet schakelen. Dit komt doordat de doelgroep iets anders aan kan trekken dan wat jij mooi vind. Als je een huisstijl voor iemand anders maakt is het erg lastig om de balans te vinden tussen de mening van de klant en de mening van de doelgroep. Ze moeten het namelijk allebei aantrekken en opvallen. Voor een huisstijl ontwerpen moet je natuurlijk ook een beetje creatief zijn, want dat is de kunst van het ontwerpen.


Corporateidentity bureautechniek

De invloed van je huisstijl

De huisstijl van een organisatie heeft enorm veel invloed op de eerste indruk van de klant. De huisstijl zorgt er namelijk voor dat de doelgroep zich aangetrokken voelt door een organisatie. Het is daarom ook belangrijk dat je de huisstijl overal laat terug komen. Denk aan visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, buitenreclame, bedrijfsauto’s, op je sociale media, op de website en natuurlijk in het bedrijfspand. Dit noem je de kracht van herhaling. De huisstijl is eigenlijk de basis van de corporate identity van de organisatie. De huisstijl zorgt ervoor dat mensen de organisatie gaan herkennen. Denk bijvoorbeeld aan de grote gele ‘M’, iedereen weet dat die van de Mcdonald's is. De doelgroep moeten echt een soort fan worden van een merk en er een goed gevoel bij krijgen. Dit kun je creëren door bijvoorbeeld een event te organiseren waar alles in de huisstijl van het bedrijf is. Zo zorg je ervoor dat je de klanten echt bindt aan je bedrijf. Daarnaast is het ook belangrijk dat de medewerkers de identiteit van het bedrijf echt voelen, want zo kunnen ze dit ook weer uitstralen. Een tip van ons: maak een huisstijlhandboek.


Hier moet je huisstijl aan voldoen in 2023

Tegenwoordig in 2023 is het ontzettend belangrijk dat een huisstijl ontwerp tijdloosheid is en niet gebonden zit aan een periode. Tenzij het voor een event is natuurlijk. Dit wordt steeds moeilijker, omdat de contactmomenten met de doelgroep steeds veranderen. Vroeger werd reclame nog gedrukt of geprint en tegenwoordig is bijna alles online. Online opvallen is een stuk moeilijker en daar ligt dan ook de uitdaging. De sociale media groeit zo snel dat alle organisaties snel moeten meegroeien en dus ook je huisstijl. Je kunt bijvoorbeeld meerdere logo varianten maken voor op verschillende platformen. Je moet je huisstijl dus niet op een bepaald medium ontwerpen maar je huisstijl moet op alle media toepasbaar zijn.

Huisstijl veranderen

Soms zie je ook dat een huisstijl veranderd in de loop van de jaren, dit noem je rebranding. Het is in principe zo dat als je een goede huisstijl hebt hoef je hem niet te veranderen, omdat je zorgt dat de huisstijl tijdloos is. Maar soms is het zo dat de missie visie en waarden van een organisatie veranderen. Dan hoort een rebranding er wel bij, omdat een huisstijl je organisatie weergeeft. Daarnaast hoef je ook niet je hele huisstijl om te gooien. Een andere draai geven aan je huidige huisstijl kan soms al genoeg zijn. Dan blijft de basis hetzelfde, maar is het toch vernieuwend.

Stappenplan voor een rebranding

Stap 1: Analyseer de huidige huisstijl

Verzamel alle materialen en documenten met betrekking tot de huidige huisstijl, zoals logo's, lettertypen, kleuren, sjablonen en andere grafische elementen.
Beoordeel de effectiviteit en consistentie van de huidige huisstijl.
Identificeer sterke en zwakke punten in de huisstijl en bepaal welke aspecten behouden moeten blijven en welke verbeterd of gewijzigd moeten worden.

Stap 2: Definieer het rebrandingdoel

Stel heldere doelen vast voor de rebranding, zoals het moderniseren van het imago, het aantrekken van een nieuw publiek, het verbeteren van de herkenbaarheid, etc.
Begrijp het gewenste imago en de waarden die de nieuwe huisstijl moet weerspiegelen.

Stap 3: Ontwikkel een rebrandingstrategie

Creëer een strategisch plan dat de richting en aanpak van de rebranding beschrijft.
Bepaal welke elementen van de huisstijl aangepast moeten worden, zoals het logo, kleurenpalet, typografie, beeldgebruik, enz.
Onderzoek de markt en concurrentie om te zorgen voor differentiatie en uniciteit in de nieuwe huisstijl.

Stap 4: Ontwerp en visualiseer de nieuwe huisstijl

Werk samen met een grafisch ontwerper om concepten en voorstellen voor de nieuwe huisstijl te ontwikkelen.
Creëer verschillende ontwerpen voor het logo, kleuren, typografie en andere visuele elementen.
Presenteer de ontwerpen aan belanghebbenden en verzamel feedback om de huisstijl verder te verfijnen.

Stap 5: Implementeer de nieuwe huisstijl

Zodra het definitieve ontwerp is gekozen, implementeer je de nieuwe huisstijl op alle relevante materialen en platforms, zoals de website, visitekaartjes, briefpapier, sociale media, etc.
Zorg ervoor dat alle medewerkers op de hoogte zijn van de nieuwe huisstijl en richtlijnen voor consistent gebruik.

Stap 6: Communiceer de rebranding naar het publiek

Ontwikkel een communicatieplan om de rebranding aan het publiek bekend te maken.
Lanceer een persbericht en gebruik sociale media en andere kanalen om de nieuwe huisstijl te presenteren en de redenen achter de rebranding uit te leggen.
Monitor en reageer op de reacties van het publiek en zorg voor een vlotte overgang naar de nieuwe huisstijl.

Stap 7: Monitor en evalueer de rebranding

Houd de effectiviteit van de rebranding in de gaten door het meten van belangrijke prestatie-indicatoren, zoals klantperceptie, merkherkenning, verkoopcijfers, enz.
Evalueer regelmatig of de nieuwe huisstijl voldoet aan de gestelde doelen en maak indien nodig aanpassingen.

Het rebrandingproces kan complex zijn en vereist aandacht voor detail, samenwerking met professionals en effectieve communicatie met belanghebbenden. Door dit stappenplan te volgen, kun je een succesvolle rebranding van de huisstijl realiseren.

Arno

Wil jij aan de slag met een unieke eigen huisstijl?

Onze hoofd grafisch vormgever Arno komt graag met je in gesprek!

Artikel delen