VHMA Huisstijlontwerp 019
Vhm audit

Strategy & Identity

Hoe wij VHM Audit in een nieuw jasje staken

Hoe wij VHM Audit in een nieuw jasje staken

Digital

VHM Audit kwam bij ons met de vraag om een compleet nieuwe huisstijl en website op te leveren. Mensen, producten en ondernemingen worden maar al te vaak beoordeeld op die ongrijpbare maar zeer belangrijke eerste indruk. Die kan bepalend zijn voor de houding die mensen aannemen. Die houding maakt of mensen bereid zijn je te vertrouwen of je - direct of op termijn - aardig vinden. Dat is essentieel. Want bij iemand die je niet vertrouwt of aardig vindt koop je niets en ga je al helemaal geen zakelijke relatie aan voor de lange termijn.

Klant:
VHM Audit

Opdracht:
Grafisch / Digital

Het belang van de huisstijl van VHM Audit

Voordat wij beginnen met het ontwerpen van de huisstijl gaan we eerst in gesprek met de klant, dus zo ook bij VHM Audit. Arno Spaansen zegt dat de huisstijl voor 90% uit het gesprek komt en 10% eigen creativiteit is. We onderzoeken in dit gesprek waar het bedrijf voor staat, wat voor waarde het bedrijf heeft en waar het bedrijf naar toe wil in de toekomst. We halen uit dit gesprek steekwoorden, waarvan we nu weten dat het bedrijf dit belangrijk vindt en waarde aan hecht. Bij VHM Audit ging dit vooral om; vertrouwen, jongere generatie, audit specialisatie, persoonlijke aandacht, modern en energie.

Tijdens het gesprek heeft onze hoofd grafisch vormgever Arno Spaansen al allerlei ideeën voor de huisstijl. Het eerste gesprek is daarom ontzettend belangrijk. Hier komt namelijk de huisstijl uit. Na het eerste gesprek wordt de huisstijl gespecificeerd en verder uitgewerkt tot een totaalplaatje. Deze hebben we tijdens een briefing aan VHM Audit laten zien. We hebben een powerpoint gepresenteerd met het ontwerpvoorstel. Dit bestaat uit de kleuren, typografie, logo, beeldmerk en eventuele marketinguitingen.

VHMA Huisstijlontwerp 012

Logo en beeldmerk

Het logo van VHM Audit bestaat een woord- en een beeldmerk. Het symbool van VHM Audit geeft abstract de A van audit en een richtinggevende pijl aan. De typografie ‘vhm’ is op basis van de eerder genomen vormtaal keuzes uitgewerkt. De toevoeging ‘audit’ is in het font comfortaa toegevoegd. Het vormen van een logo is eigenlijk een beetje passen en meten. Spelen met verschillende elementen en goed kijken waar het bedrijf voor staat en waar het naartoe wil.

De kleuren van VHM Audit

De kleurstelling voor VHM Audit is complementair aan het kleurgebruik van vhm abc, want dat is blauw. De kleurstelling ondersteund de communicatie met de doelgroep zoals bepaald in de designfocus. Hoewel een kleurervaring ook bepaald wordt door de associatie met een merk, staan geel en oranje in de basis voor succes, stimulatie, energie, vastberadenheid en warmte. Door het complementaire karakter van het gekozen palet vullen deze elkaar aan en kunnen ze naast elkaar gebruikt worden. In de uitwerking en toepassing worden de basiskleuren ook veelal in gradients gebruikt.

VHMA Huisstijlontwerp 019

De typografie

De lettertypes die gebruikt worden in de communicatiemiddelen van VHM Audit zijn de Montserrat en voor headers de Comfortaa. De Comfortaa lijkt op het lettertype van het logo maar is aangepast voor het logo. Voor het opstellen van Word-documenten of e-mails worden correspondentie-fonts gebruikt zodat dit op iedere computer hetzelfde overkomt (zie volgende hoofdstuk. We hebben voor dit lettertype gekozen, omdat het rond is en dat toont vriendelijkheid.

VHMA Huisstijlontwerp 015

Marketinguitingen VHM Audit

Voor VHM Audit hebben we ook verschillende marketinguitingen gepresenteerd. Dit gaat om visitekaartjes, briefpapier, social media format en eventuele buitenreclame.

background image

Ben jij ook toe aan een nieuw jasje en kom je er niet helemaal uit?