Wat is Pinterest adverteren? 

Pinterest is een platform vol inspiratie, waar mensen ideeën opdoen over onderwerpen zoals interieur, mode, kunst en recepten. Dit maakt het de perfecte plek om producten op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren. Advertenties op Pinterest passen zonder merkbare overgang in de feed, waardoor ze natuurlijk aanvoelen en gebruikers eerder geneigd zijn erop te klikken.

Met Pinterest advertenties kun je je merk zichtbaar maken, je bereik vergroten en meer aandacht genereren voor je content. Of je nu werkt aan merkherkenning, videoweergaven of klantenwerving, op Pinterest vind je een variatie aan advertenties die aansluiten bij jouw doelen.  

Zo kun je kiezen voor:

  • Een carrousel, waarin meerdere afbeeldingen worden getoond om producten te highlighten of een verhaal te vertellen.
  • Verzamelingen, waarbij je afbeeldingen en video's combineert in één advertentie, zodat gebruikers je merk op een dynamische manier ontdekken.
  • Een enkele afbeelding, een eenvoudige maar effectieve manier om de aandacht te trekken.
Advertentie opties Pinterest

Wil je meer impact maken?

  • Premiere Spotlight plaatst je advertentie op de meest bezochte plekken op Pinterest: Pinterest-starfeed en de zoekpagina van de homefeed.
  • Quiz-advertenties zijn een advertentietype met meerkeuze vragen en –antwoorden. Gebruikers kunnen interactie hebben met quiz-advertenties en krijgen naar aanleiding van hun keuzes een uitkomst of aanbeveling van de adverteerder te zien.
  • Met een Showcase-advertentie voeg je meerdere kaarten en links toe, zodat gebruikers gemakkelijk van ontdekking naar actie gaan.
  • Of ga voor een video-advertentie om met beweging de aandacht te trekken en interactie te stimuleren.
Advertentie opties Pinterest 2
Advertentie opties 3

Kortom, Pinterest biedt veel mogelijkheden om je merk op een inspirerende manier in de picture te brengen. 

Welke doelgroep zit er op Pinterest? 

Pinterest is populair bij veel verschillende leeftijdsgroepen in Nederland. Het platform bereikt zo'n 48% van de 18- tot 24-jarigen, 31% van de 25- tot 34-jarigen en 39% van de 35- tot 44-jarigen. De snelst groeiende groep gebruikers is Gen Z. Zij gebruiken Pinterest vaker dan andere generaties om inspiratie op te doen, producten te ontdekken en aankopen te doen. Voor Gen Z is Pinterest vooral aantrekkelijk vanwege de mogelijkheid om informatie over merken en producten te vinden op een visuele manier.

Hoewel Pinterest zich richt op alle genders, bestaat wereldwijd ruim 70% van de gebruikers uit vrouwen, terwijl mannen ongeveer 30% van de gebruikers vertegenwoordigen.

Om adverteerders te helpen de juiste doelgroep te bereiken, heeft Pinterest verschillende tools.

  • Trefwoordtargeting, hiermee kun je mensen bereiken op Pinterest die naar specifieke onderwerpen zoeken.
  • Automatische targeting, die advertenties toont aan gebruikers die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn.
  • Pinterest-persona’s, waarmee je specifieke groepen kunt targeten op basis van hun interesses.
  • Pinterest Trends, die je laat zien welke zoekopdrachten populair zijn, met filters op demografie, regio en meer. 

Blijf geïnspireerd!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste updates!

Hoe werkt het? Advertentiebeheer op Pinterest  

Met het Advertentiebeheer van Pinterest kun je eenvoudig advertenties maken, campagnes opzetten en je resultaten bekijken. Dit doe je via je Business-account. Je kunt losse advertenties maken of meerdere advertenties tegelijk organiseren in advertentiegroepen met een gemeenschappelijk thema. Ook kun je bestaande campagnes kopiëren of aanpassen en bestaande pins naar een advertentie zetten. 

Wat zijn de kosten en Benchmarks (CPC & CPM)? 

Op Pinterest kun je adverteren door te betalen per klik (CPC) of per duizend vertoningen (CPM). Hoeveel je betaalt, hangt af van je doelgroep en targetinginstellingen. Over het algemeen beginnen de biedingen bij €0,11 per klik en liggen de kosten voor duizend vertoningen vanaf de €5,00. Je hebt zelf de controle over je uitgaven: bepaal een totaalbudget voor de gehele campagne of stel een dagbudget in, zodat je advertenties continu zichtbaar blijven. Pinterest geeft ook heel handig aan wat de geschatte wekelijkse resultaten van je campagne gaat zijn.

Budget beheer Pinterest

Conclusie

Adverteren op Pinterest is handig voor merken die meer zichtbaarheid willen en gericht nieuwe klanten zoeken. Het platform is visueel erg aantrekkelijk. Pinterest-gebruikers zitten vaak al in een inspiratiemodus en zijn actief op zoek naar ideeën, waardoor ze veel meer open staan voor commerciële boodschappen tijdens het zoeken van inspiratie dan op andere social media.

Een groot voordeel van Pinterest? Je content blijft langer zichtbaar. Waar posts op andere platforms snel verdwijnen, blijven Pins maanden of zelfs jaren circuleren. Dit betekent dat jouw organische pins continu verkeer naar je website kunnen genereren.

Wil jij ook de kracht van Pinterest-advertising ontdekken en heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op, wij denken graag met je mee! 

Deel:

Jeroen uitgeknipt

Ben jij geïnspireerd en klaar om Pinterest adverteren in te zetten voor jouw merk?

Plan nu een gratis adviesgesprek en ontdek hoe wij je kunnen helpen jouw doelen te bereiken!