Waarom adverteren op LinkedIn? 

LinkedIn zou de eerste keuze moeten zijn voor B2B-marketeers als advertentieplatform, omdat je hier erg gericht de juiste doelgroep op kunt targetten. Het platform heeft uitgebreide zakelijke targeting, zoals functietitel en jaren ervaring, waardoor je gemakkelijk de juiste mensen bereikt voor jouw B2B-bedrijf. Waar andere platforms zich richten op het bereiken van zoveel mogelijk mensen, draait het bij LinkedIn juist om het bereiken van de juiste personen. Bovendien is de gebruiker op LinkedIn al ingesteld op zakelijke content, waardoor jouw advertentie minder snel als storend wordt ervaren. 

Wat zijn de verschillende opties om te adverteren op LinkedIn? 

Er zijn verschillende manieren op LinkedIn om jouw campagne te adverteren. Hieronder vind je de verschillende advertentieformaten, afgestemd op verschillende marketingdoelen.

Gesponsorde content

--> Native advertenties in de feed.

  • Advertenties met één afbeelding.
  • Document advertenties.                                
  • Videoadvertenties  
  • Carrouseladvertenties                          
  • Event-advertenties 
Schermafbeelding 2025 03 26 092516

Gesponsorde berichten

--> Advertenties in de LinkedIn-inbox.

  • Berichtadvertenties  
  • Gespreksadvertenties 
Schermafbeelding 2025 03 26 092532

Tekst advertenties

--> Eenvoudige advertenties met een korte kop, beschrijving en kleine afbeelding.

  • PPC (pay-per-click).
  • CPM (kosten per duizend vertoningen). 
Schermafbeelding 2025 03 26 092551

Dynamische Advertenties

--> Advertenties gepersonaliseerd met profielgegevens van de gebruiker.

  • Volgadvertenties  
  • Spotlight-advertenties 
Schermafbeelding 2025 03 26 092739

Met deze opties is er altijd een advertentieformaat dat aansluit bij jouw marketingdoelen. 

LinkedIn adverteren kosten 

Bij LinkedIn bepaal je zelf je advertentiebudget. Wel is er een minimumbudget voor LinkedIn adverteren --> dat is €10 per dag per campagne. De kosten variëren en zijn verder afhankelijk van meerdere factoren:

  • Doelgroep grootte:  

    Hoe kleiner en specifieker de doelgroep, hoe lager de kosten per klik of weergave. Factoren zoals locatie, branche en functietitel spelen hierin een rol.

  • CPC en CPM:  

    LinkedIn gebruikt kosten per klik (CPC) of kosten per duizend weergaven (CPM). Gemiddeld liggen de kosten per klik tussen €2 en €3,50. Hoe relevanter je advertentie, hoe lager de gemiddelde kosten per klik.

De kosten hangen af van je doelgroep, hoe goed je advertenties presteren en je budgetstrategie. Het bereiken van iemand met veel keuzevrijheid binnen een bedrijf zoals een directeur is vaak duurder, omdat hier meer concurrentie op zit. Het targeten van een starter in een bedrijf is meestal goedkoper, omdat daar minder concurrentie is. 

Wil jij niks meer missen over het adverteren op sociale media?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief! Tot snel in je inbox!  

Best practices 

Voordat je begint met adverteren op LinkedIn, delen wij graag onze best practices met je!

  • Maak je advertentie aantrekkelijk:  

    Gebruik visuals met goede kwaliteit en pakkende teksten om de aandacht te trekken.

  • Ga opzoek naar je doelgroep:  

    Maak gebruik van de handige targeting opties van LinkedIn om je advertenties te tonen aan de juiste doelgroep. Maar ook: zorg dat je al een goed beeld hebt van je doelgroep en wat hun drijfveren en valkuilen zijn zodat je hierop kunt inspelen.

  • Doelstellingen combineren:  

    Bepaal vooraf je doel, zoals merkbekendheid, leadgeneratie of websiteverkeer, maar zet ze strategisch in. Eerst bouw je naamsbekendheid op, zodat je doelgroep je herkent en vertrouwt. Vervolgens richt je je op leadgeneratie, omdat mensen eerder reageren op een merk dat ze al kennen.

  • Test verschillende advertentieformaten en ga A/B testen:

    Experimenteer met afbeeldingen, teksten en call-to-actions, maar ook met verschillende typen advertenties om te ontdekken wat het beste werkt en aansluit op jouw doelgroep. 

Schermafbeelding 2025 03 26 143755

Conclusie

Adverteren op LinkedIn is een goede keuze voor B2B-marketeers die gericht hun doelgroep willen bereiken. Je kan eenvoudig de juiste doelgroep bereiken dankzij de goede targetting tools en zakelijke data. Met diverse advertentieformaten en flexibele budgetten pas je campagnes aan op jouw doelstellingen en door te testen en te optimaliseren, haal je het maximale uit je advertenties. 

Hulp nodig bij social media adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis adviesgesprek!

Deel:

Jeroen uitgeknipt

Benieuwd hoe social media adverteren jouw bedrijf kan laten groeien?

Plan een gratis adviesgesprek met Jeroen van Brainpink en ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf. We spreken je snel!