Longtail zoekwoorden zijn langere, specifiekere zoekopdrachten, meestal bestaande uit drie of meer woorden. In tegenstelling tot shorttail zoekwoorden, die vaak algemeen en kort zijn, bieden longtail zoekwoorden meer detail.
Longtail zoekwoorden duiden vaak op een hogere koopintentie. Iemand die bijvoorbeeld zoekt op ‘vakantie’ (shorttail) is waarschijnlijk minder ver in het aankoopproces dan iemand die zoekt op ‘all inclusive familievakantie Spanje’ (longtail).
Het belangrijkste verschil tussen shorttail en longtail zoekwoorden zit in het detailniveau en zoekvolume. Shorttail zoekwoorden zijn minder specifiek en hebben een hoog zoekvolume, wat betekent dat veel mensen erop zoeken. Dit leidt (doorgaans) tot veel concurrentie, omdat er veel pagina’s voor deze zoekwoorden zijn.
Longtail zoekwoorden daarentegen hebben een lager zoekvolume, maar ook minder concurrentie. Bovendien zijn de mensen die hierop zoeken vaak klaar om actie te ondernemen, wat resulteert in een hogere conversieratio.
De belangrijkste voordelen van longtail zoekwoorden:
Longtail zoekwoorden zijn dus zeer waardevol voor specifieke termen of vragen. Door deze zoekwoorden te identificeren en in je strategie te integreren, sluit je website beter aan op de behoeften van je gebruikers.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Wij zorgen samen voor betere resultaten en nemen de stress uit handen, zodat jij je kunt richten op wat echt belangrijk is.