Contentkalender stru...
BP 04554

Content marketing

Wat kun je niet missen in je contentkalender en hoe krijg je meer structuur

Auteur: Roos

Leestijd: 3 minuten

Bedrijven lopen vaak vast met het bedenken van content, daarom maken veel bedrijven van te voren een contentkalender. Dit scheelt veel tijd in de toekomst en levert betere content. Met een contentplanning denk je beter na over je content en mis je geen belangrijke feestdagen of data.

Wat is een contentkalender en waar kun je deze voor gebruiken?

Een content kalender is eigenlijk een planning voor de content die je nog moet gaan plaatsen of maken. Zo kun je goed nadenken over welke content je wanneer gaat plaatsen. Een contentkalender kun je voor verschillende platformen gebruiken. Denk hierbij aan Instagram, LinkedIn, Facebook, TikTok of je eigen website bijvoorbeeld.

Onmisbaar op jouw contentplanning

Allereerst is afwisseling onmisbaar in jou contentkalender. Geef je doelgroep veel verschillende informatie. Zo kun je delen waar je expertises liggen, maar ook interne informatie over het bedrijf. Het is natuurlijk de bedoeling dat jouw content interessant en relevant is voor jouw doelgroep en dat verschilt per bedrijf. Wij benoemen daarom de algemene onmisbare content. Een strategie is ontzettend belangrijk voor je contentkalender. Van te voren moet je weten hoe vaak je op welk kanaal wil gaan posten en wat je ermee wil bereiken. Als je dit weet kun je ook je content daar op afstemmen en word je contentkalender nog beter. Wat altijd handig is op je contentkalender zijn de inhakers. Dat is een (social media) bericht dat inhaakt op voorspelbare en onvoorspelbare gebeurtenissen die in de belangstelling staan. In de contentstrategie van onze labels houden wij rekening met de voorspelbare gebeurtenissen, bijvoorbeeld: oud en nieuw, kerst en pasen. Maar vergeet ook zeker de onvoorspelbare gebeurtenissen niet, zoals het boerenprotest of de oorlog in Oekraïne. Bedenk goed welke gebeurtenissen aansluiten op jouw bedrijf.
BRAI 2003 project social media inhaakmoment sinterklaas

Hoe geef je structuur aan je contentkalender?

Je zult al snel merken dat je content gaat verbeteren als je een goede contentkalender hebt. Als je ook nog eens structuur geeft aan je contentkalender, dan kan er niks meer fout gaan. Online zijn er veel content kalender templates te vinden maar in excel kun je makkelijk een contentkalender maken en een overzichtelijke en duidelijke structuur geven. Voordat je de contentkalender gaat maken kun je nadenken over hoe vaak je content wil plaatsen en kijken naar nieuwe trends en ontwikkelingen. Hieronder staat een afbeelding met een voorbeeld van een contentkalender. Zoals je kunt zien is er nu in 1 overzicht te zien waar de content over gaat, wanneer het geplaatst wordt, wie het gaat maken of schrijven, wat het type content is en waar het op geplaatst wordt. maar de structuur kun je aanpassen op jou eigen doel. Als je een contentkalender voor je website maakt, is de rij ‘plaats’ overbodig, want dat is dan altijd website. Als je de precieze datum nog niet weet kun je net zo goed ‘oktober’ neerzetten. Een andere optie is het toevoegen van de kolom ‘zoekwoorden’, dit is niet altijd relevant maar wel handig om onderzoek naar te doen bij het maken van een blog. Het zelfde geld voor hashtags. Bij een Instagram, LinkedIn of facebook bericht kun je er alvast over nadenken maar op een website is het niet relevant.
Eline

Kun je wat hulp gebruiken bij de contentkalender van jouw bedrijf? Of heb je vragen over je huidige contentkalender?

Onze social media advertising specialist Eline komt graag met je in gesprek!

Artikel delen