Dat Nederland één van de voorlopers op gebied van e-commerce is zal je wellicht niet verbazen. Bijna elke Nederlander koopt wel eens online, met name via desktop. Ook de M-commerce heeft een grote sprong gemaakt: 38% van de Nederlanders kocht in 2018 via hun telefoon. Het mobiel winkelen onder de twintigers en dertigers steeg zelfs van 53% naar 70%. Met deze groei liet het online shoppen via mobiele devices een grotere groei zien dan de online verkopen via computer en laptop. Instagram speelde in op deze trend en introduceerde Instagram Shopping.
Met de komst van Instagram Shopping wordt een nieuwe stap gezet in het online shoppen. Hiermee wordt dit gemakkelijker: consumenten hoeven je webshop niet meer te doorzoeken naar het product, maar kunnen dit direct bestellen. Het derde grootste social platform ter wereld neemt met deze introductie opnieuw een zijweg van het originele doel, namelijk het plaatsen van foto’s en video’s. 1 Op de 5 jongvolwassenen koopt al producten via Instagram en ruim 600.000 bedrijven gebruiken de functie. Dit heeft bij elkaar al zo’n 63 miljard dollar opgeleverd. De verwachting is dat de komende jaren een verschuiving plaats zal vinden van het shoppen via een webshop naar social shopping.
Deel een foto van jouw product en voorzie het product van een tag. Vul de naam van het product in, Instagram doorzoekt nu de catalogus van je webshop en voegt het product toe aan de tag. Deel daarna het bericht. De consument hoeft alleen op het product te klikken en kan deze direct kopen.
Voordat je kunt starten met Instagram Shopping, moet je een aantal stappen hebben doorlopen:
Wat goed is om te weten wanneer je aan de slag gaat met Instagram Shopping, is:
Heb je vragen over Instagram Shopping? Neem gerust contact met ons op. We vertellen je graag meer.