Auteur: Edwin
  Leestijd: 3 minuten

Instagram Shopping: hoe werkt deze nieuwe trend?

Dat Nederland één van de voorlopers op gebied van e-commerce is zal je wellicht niet verbazen. Bijna elke Nederlander koopt wel eens online, met name via desktop. Ook de M-commerce heeft een grote sprong gemaakt: 38% van de Nederlanders kocht in 2018 via hun telefoon. Het mobiel winkelen onder de twintigers en dertigers steeg zelfs van 53% naar 70%. Met deze groei liet het online shoppen via mobiele devices een grotere groei zien dan de online verkopen via computer en laptop. Instagram speelde in op deze trend en introduceerde Instagram Shopping.

Deel deze pagina:

Met de komst van Instagram Shopping wordt een nieuwe stap gezet in het online shoppen. Hiermee wordt dit gemakkelijker: consumenten hoeven je webshop niet meer te doorzoeken naar het product, maar kunnen dit direct bestellen. Het derde grootste social platform ter wereld neemt met deze introductie opnieuw een zijweg van het originele doel, namelijk het plaatsen van foto’s en video’s. 1 Op de 5 jongvolwassenen koopt al producten via Instagram en ruim 600.000 bedrijven gebruiken de functie. Dit heeft bij elkaar al zo’n 63 miljard dollar opgeleverd. De verwachting is dat de komende jaren een verschuiving plaats zal vinden van het shoppen via een webshop naar social shopping.

Hoe werkt Instagram Shopping?

Deel een foto van jouw product en voorzie het product van een tag. Vul de naam van het product in, Instagram doorzoekt nu de catalogus van je webshop en voegt het product toe aan de tag. Deel daarna het bericht. De consument hoeft alleen op het product te klikken en kan deze direct kopen.

Aan de slag met Instagram Shopping

Voordat je kunt starten met Instagram Shopping, moet je een aantal stappen hebben doorlopen:

  1. Instagram Shopping werkt alleen met een bedrijfsprofiel. Heb je nog geen bedrijfsprofiel? Dit kun je gemakkelijk aanmaken. Ga naar ‘Instellingen’, klik op ‘Account’, ‘Registreer je voor een bedrijfsprofiel’ en doorloop de stappen.
  2. Wanneer je Instagram-profiel omgezet is naar een bedrijfsprofiel, moet jouw zakelijke Facebookpagina worden gekoppeld aan Instagram. Om producten te kunnen taggen, zet je een Facebook productcatalogus op. Hiervoor heb je Facebook Businessmanager, een advertentieaccount, Facebook Pixel en een Facebookpagina nodig.
  3. Instagram checkt of je voldoet aan de eisen en controleert of je account goedgekeurd kan worden voor Instagram Shopping.
  4. Wanneer je goedkeuring ontvangen hebt, kun je beginnen met taggen.

Good to know

Wat goed is om te weten wanneer je aan de slag gaat met Instagram Shopping, is:

  • Instagram Shopping werkt alleen op niet-gepromote berichten op Instagram en dus alleen op de organische posts;
  • Je kunt producten taggen in berichten die al eerder zijn geplaatst. Kijk dus rustig eens door je tijdlijn en voeg producten toe aan oudere posts.
  • Er kunnen maximaal 5 producten worden getagd per bericht. Wanneer je meerdere afbeeldingen in één bericht plaatst, ook wel een carroussel genoemd, kun je maar liefst 20 producten taggen.

Heb je vragen over Instagram Shopping? Neem gerust contact met ons op. We vertellen je graag meer.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?