Auteur: Nick
  Leestijd: 9 minuten

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)? [2021]

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het optimaliseren van een website op basis van vooraf bepaalde zoekwoorden. Met deze zoekwoorden wil de website-eigenaar hoger in de organische zoekresultaten van Google komen, zodat de website meer bezoekers krijgt.

Hoewel zoekmachine optimalisatie (SEO) voor alle zoekmachines geldt, focust men voornamelijk op Google bij zoekmachine optimalisatie. Dat is niet vreemd, want met 85 procent marktaandeel is Google de belangrijkste zoekmachine van dit moment. Andere zoekmachines zijn bijvoorbeeld Bing, Yahoo en Bandex.

Deel deze pagina:

Wat is zoekmachine optimalisatie
Wat is zoekmachine optimalisatie?

Voordelen zoekmachine optimalisatie

Waarom moet een organisatie zich richten op zoekmachine optimalisatie? Er zijn veel redenen te bedenken waarom het voor iedere organisatie belangrijk is om iets te (laten) doen aan zoekmachine optimalisatie.

De belangrijkste reden om te kiezen voor zoekmachine optimalisatie, is het feit dat maar liefst 93 procent van de internetgebruikers gebruik maakt van de zoekmachine. Daarnaast verwerkt Google iedere seconde maar liefst 70.000 zoekopdrachten van haar gebruikers. Het is een gemiste kans om niet in de zoekresultaten van de zoekmachine te staan, terwijl jouw doelgroep zich daar wel bevindt.

Er is nog een reden waarom het wenselijk is om voor bepaalde zoektermen zo hoog mogelijk in de zoekmachines te komen. Onderzoek laat namelijk zien dat het bovenste resultaat in de zoekmachine 40 tot 60 procent van de totale klikken van het betreffende zoekwoord ontvangt.

Sterker nog, maar 2 tot 3 procent van de bezoekers klikt verder dan de eerste resultatenpagina in de zoekmachine. Hoog scoren in de zoekmachine op een betreffend zoekwoord is dus essentieel voor de vindbaarheid van jouw website en informatie.

Één van de grootste voordelen van zoekmachine optimalisatie (SEO) ten opzichte van betaald adverteren (SEA) is dat het een duurzame investering is. Het kost tijd om te investeren in goede informatie, maar als het eenmaal staat is het doorgaans alleen nog een kwestie van onderhouden.

Als je bij zoekmachine advertenties besluit om de campagnes te beëindigen, zal het verkeer en de conversies op de website direct stoppen. Op het moment dat je besluit om even een aantal weken niets aan zoekmachine optimalisatie te doen, loopt het verkeer op de website gewoon door (zonder dat er kosten worden gemaakt).

Maar waarom moet je nog meer voor zoekmachine optimalisatie kiezen? Zoekmachine optimalisatie biedt in ieder geval de volgende voordelen:

  1. Het zorgt voor een duurzame relatie met jouw bezoekers
  2. Het zorgt voor een betere klantervaring voor jouw bezoekers
  3. Het zorgt voor een hogere autoriteit van jouw website
  4. Het zorgt voor meer bezoekers naar jouw website
  5. Het zorgt voor concurrentievoordelen
  6. Uiteindelijk: het zorgt voor groei van jouw organisatie.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachines zoals Google maken gebruik van een algoritme dat ervoor zorgt dat de gebruikers de informatie te zien krijgt waar hij naar op zoek is. Bij het scannen van een website bepaalt Google aan de hand van een reeks factoren hoe goed deze website is en welke plek de website verdient in de zoekresultaten.

SEO-specialisten zijn altijd druk bezig geweest om te achterhalen wat de 'ranking' factoren zijn waarop Google websites beoordeelt. Hoewel niemand behalve Google precies weet welke factoren een rol spelen, zijn de meeste specialisten er over uit dat de volgende factoren een rol spelen.

1. Paginastructuur

Paginastructuur gaat over het juist toevoegen van koppen (H1/H2/H3) en het toevoegen van relevante meta beschrijvingen. Search Engine Journal deed in 2021 onderzoek onder 2800+ SEO-specialisten. Uit dit onderzoek bleek dat maar liefst 33 procent van de respondenten stelde dat paginastructuur de belangrijkste ranking factor is.

Het is dan ook van belang dat men logische en zorgvuldige titels en meta descriptions invult. Zorg dat zowel de meta titel als meta beschrijving relevant is met de inhoud van de pagina.

2. Organisch gebruikersgedrag

In het rapport van Search Engine Journal stelde 31 procent van de respondenten dat het organische gebruikersgedrag de belangrijkste ranking factor is.

Met organisch gebruikersgedrag doelt men op de CTR (hoeveel mensen klikken op het zoekresultaat in de zoekmachine?), het bounce percentage (hoeveel mensen bezoeken één pagina en gaan dan weer weg?) en de tijd die een gebruiker op de website doorbrengt.

Hoe interessanter de content op de website is, hoe positiever het resultaat is voor het organisch gebruikersgedrag. Door te focussen op de zoekintentie van de gebruiker en te kijken naar wat concurrenten schrijven over een bepaald onderwerp, krijgt het organisch gebruikersgedrag een boost.

3. Content

Google scant de content van een website om te bepalen waar de website over gaat. Het algoritme van Google is in staat om 'door een menselijke bril' naar de content te kijken. Het is dan ook van belang om op een menselijke manier te schrijven, maar ook om zoekwoorden mee te nemen in de inhoud en (sub)titels.

Het onderzoek van Search Engine Journal liet zien dat bijna 25 procent van de respondenten vindt dat de diepte en accuraatheid van de content de belangrijkste ranking factor is. Wanneer men hier zelf mee aan de slag gaat is het belangrijk om een compleet verhaal te hebben dat antwoord geeft op de zoekintentie van de gebruiker.

4. Backlinks

Backlinks gaan over de links die een doel-website vanaf een externe website krijgt. Voor Google betekent een link van een andere website een positief signaal voor de doel-website. Hiermee wordt namelijk een signaal gegeven dat de betreffende doel-website een goede website is.

Hoe meer links een website krijgt, des te hoger de domain authority (DA) van een website. Hoe hoger de domain authority score, des te beter de website vindbaar is in de zoekmachine.

Google stelt dat het verkrijgen van backlinks inderdaad belangrijk is, maar vooral wanneer deze backlinks op een natuurlijke manier verkregen zijn. De zoekmachinegigant stelt dat websites met een goede inhoud vanzelf backlinks krijgen.

5. Mobielvriendelijkheid

Een andere belangrijke ranking factor is mobielvriendelijkheid. In 2015 maakte Google voor het eerst bekend dat mobielvriendelijkheid een ranking factor is. Sterker nog, Google stelt zelf dat het als eerst naar de mobiele versie van je website kijkt bij het ranken van jouw website. Tegenwoordig zijn veel organisaties bewust van dit mobile-first principe, maar toch blijken veel ontwikkelaars eerst te ontwikkelen voor desktop.

Is jouw website geoptimaliseerd voor mobiel? Dan is de kans groot dat jij geen problemen zult ondervinden bij de rankings. Echter, is jouw website nog niet geoptimaliseerd voor mobiel? Dan kan je aan de slag!

6. Gestructureerde data

De afgelopen jaren heeft gestructureerde data een opmars gemaakt. Met gestructreerde data wordt aan de zoekmachine aangegeven waar een bepaalde pagina over gaat. Hierdoor begrijpt de zoekmachine de pagina beter, wat ervoor kan zorgen dat er hoger in de zoekmachine gescoord wordt.

In het eerdergenoemde onderzoek van Search Engine Journal bleek dat 21 procent van de respondenten gestructureerde data als belangrijkste ranking factor ziet.

SE Ranking is een krachtige tool voor zoekmachine optimalisatie
SE Ranking is een krachtige tool voor zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie technieken

Door de jaren heen zijn er tal van zoekmachine optimalisatie technieken ontwikkeld waarmee goede posities in de zoekmachine kunnen worden behaald. De volgende technieken zijn bekend:

1. Zoekwoordonderzoek

Een zoekwoordonderzoek is het startpunt voor iedereen die met zoekmachine optimalisatie aan de slag wil gaan. In het zoekwoordonderzoek kijkt men waar de website op dit moment op scoort, maar ook waar de kansen liggen.

Er zijn diverse (betaalde) tools waarmee de zoekwoorden in kaart kunnen worden gebracht: SE Ranking en KWfinder zijn krachtige applicaties hiervoor.

Binnen het zoekwoordonderzoek worden diverse strategieën gebruikt. Uiteraard zijn algemene zoekwoorden, maar vaak proberen SEO-specialisten de longtail zoekwoorden eruit te zoeken. Dit zijn langere zoekwoorden waar minder volume op zit, maar waar een hogere aankoopintentie op zit.

Een voorbeeld: er is een webshop die gespecialiseerd is in het verkopen van laptops. Deze website kan proberen om te scoren op het zoekwoord 'laptops', maar de concurrentie op dit zoekwoord zal een stuk hoger liggen dan een zoekwoord als 'Laptops voor studenten'. Bovendien geeft men met het zoekwoord 'laptops voor studenten' direct een doelgroep mee.

2. Linkbuilding

Het verkrijgen van links van externe websites is ontzettend belangrijk om een pagina hoger in de zoekmachine te krijgen. Het verkrijgen van links kan op diverse manieren, maar de belangrijkste manier om aan links te komen is door het te verdienen.

Google stelt zelf dat backlinks vanzelf verkregen worden wanneer de website genoeg kwaliteit biedt. Maar hoe biedt een website kwaliteit? Dat kan op meerdere manieren. Naast het plaatsen van hoogwaardige content kan er gedacht worden aan het maken van whitepapers of infographics. Vanwege het deelbare karakter van infographics kunnen ze ingezet worden als middel om links te vergaren.

Hebben linkbuilding strategieën dan geen zin? Dat is afhankelijk van de gekozen strategie. Er zijn nog steeds krachtige strategieën waarmee SEO-specialisten goede resultaten behalen. Het nadeel is dat er uiterst zorgvuldig te werk moet worden gegaan, omdat er risico's kleven aan dit linkbuilden.

3. On-page optimalisatie

Het optimaliseren van een pagina kan een grote invloed hebben op de resultaten van de pagina in de zoekmachine. On-page optimalisatie is het belangrijkste onderdeel van SEO, omdat de website eigenaar hier het meeste invloed op heeft.

On-page optimalisatie bestaat uit het juist inrichten van de inhoud (bijvoorbeeld door het juiste gebruik van H1/H2/H3 koppen), maar ook uit het optimaliseren van bijvoorbeeld de URL van de website. Bij het on-page optimaliseren van een pagina is het belangrijk dat er een juiste balans gevonden wordt tussen zoekwoorden, gebruikersintentie en gebruikerservaring.

4. Interne links

Interne links zijn links die verwijzen naar andere pagina's op de website. Er wordt verwezen naar pagina's die prioriteit hebben op de website. Het eerdergenoemde linkbuilding gaat voornamelijk over het verwerven van externe links naar een website, maar ook interne links zijn belangrijk.

De zoekmachine zal merken dat er bepaalde pagina's op jouw website veel links krijgen, waardoor deze kennelijk belangrijk(er) zijn.

Wat zijn de beste tools voor zoekmachine optimalisatie?

Er zijn veel tools die hulp bieden wanneer je met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat. Maar welke tools zijn belangrijk voor zoekmachine optimalisatie?

1. Google Search Console

Het belangrijkste programma voor zoekmachine optimalisatie is Google Search Console. Dit programma koppel je door middel van een cookie aan de website en hiermee kan worden achterhaald op welke zoektermen jij momenteel al scoort. Ook brengt dit programma de technische problemen op jouw website in kaart. Het grootste voordeel van Google Search Console is dat het gratis is.

2. KWfinder

KWfinder is de beste tool als het gaat om zoekwoordonderzoek. KWfinder geeft goede suggesties wanneer je onderzoek doet naar bepaalde zoekwoorden.

Het is een overzichtelijk programma die precies laat zien welke zoekwoorden interessant kunnen zijn voor jouw organisatie. Tevens doet de tool suggesties voor vragen waar bezoekers mogelijk interesse in hebben.

3. SE Ranking

SE Ranking is een alles-in-één SEO-tool die eigenlijk alles biedt wat je als ondernemer nodig hebt. Met de tool kun je -net als bij KWfinder- zoekvolumes ophalen, maar ook je concurrenten analyseren, website scans doen en backlinks checken.

SE Ranking is één van de beste tools als het gaat om het analyseren van jouw SEO inspanningen. Binnen Brainpink gebruiken wij deze tool al jaren. Wij houden voor onze klanten in SE ranking de posities in de zoekmachines bij, de prestaties van de website en we onderzoeken de zoekvolumes van zoekwoorden.

Wat mogen we de komende jaren verwachten?

Zoekmachine optimalisatie staat nooit stil. Er vinden ontzettend veel ontwikkelingen plaats en dat maakt het ook zo uitdagend. Maar wat mogen we de komende jaren verwachten op het gebied van zoekmachine optimalisatie?

1. Core Web Vitals

De Core Web Vitals hebben het afgelopen jaar al bewezen een belangrijke rol te gaan spelen. Met de Core Web Vitals doelt men op drie factoren waarmee de website kan beoordelen:

  • Largest Contentful Paint (LCP): dit gaat over de laadsnelheid van de website. De LCP is de tijd die het duurt voordat het grootste element op de site geladen is.
  • First Input Delay (FID): met FID is de tijd die de gebruiker nodig heeft voordat er interactie plaatsvindt met de Het gaat om de tijd die het duurt dat een gebruiker voor het eerst interactie heeft met de pagina nadat het geladen is.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): CLS gaat om de stabiliteit van de visuals op de website. Het kan voorkomen dat elementen op de website niet gelijktijdig inladen. Hoe consistenter de elementen zijn ingeladen, hoe hoger de CLS.

2. Gestructureerde data

We benoemden gestructureerde data al bij de belangrijkste ranking factoren van dit moment, maar ook in de toekomst mogen we verwachten dat het belangrijker is voor zoekmachine optimalisatie.

Vooralsnog is het mogelijk om beperkte informatie mee te geven aan de structured data. Je kan bijvoorbeeld meegeven dat de informatie op de website gaat over:

  • Artikelen
  • Boekrecensies
  • Evenementen
  • Lokale ondernemingen
  • Films
  • Producten
  • Restaurants
  • Software applicaties
  • TV afleveringen
  • Vraag- en antwoordpagina's

In de nabije toekomst mogen we verwachten dat het mogelijk is om nog nauwkeuriger aan te geven waar de website over gaat. Door deze data in te voegen kunnen de posities in de zoekresultaten een boost krijgen.

3. Google E-A-T

Een andere trend die we absoluut in de gaten moeten houden is Google E-A-T. In de documentatie van Google voor webmasters staat uitgelegd wat Google van webmasters vraagt. Google E-A-T staat voor expertise, autoriteit en trustworthiness.

Google stelt dat het van belang is dat een pagina van hoge kwaliteit moet zijn. Maar wanneer spreken we van hoge kwaliteit? Hierover stelt Google het volgende:

  • Duidelijk content met beschrijvende titels over de inhoud van de pagina waarmee de website eigenaar expertise toont
  • Treffende en duidelijke informatie over de eigenaar van de website, waarmee de website eigenaar laat zien een autoriteit te zijn in zijn vakgebied
  • Een positieve website reputatie, waarmee de website eigenaar laat zien dat hij te vertrouwen is

Hoewel Google E-A-T voor iedere website van belang is, gaf Google onlangs aan dat het momenteel voor YMYL (your-money-or-your-life) websites van belang is. Dit zijn websites die een rol spelen bij iemands gezondheid, geluk, financiën en/of veiligheid. Google wil geen verkeerde informatie verstrekken als het gaat om dit soort informatie, en daarom is het E-A-T principe gepresenteerd.

Echter, het is de verwachting dat dit ook voor andere websites van toepassing gaat zijn. Een gebruiker moet immers altijd de hoogste kwaliteit informatie te zien krijgen.

4. Video SEO

Daar waar SEO-specialisten zich vooralsnog voornamelijk focussen op het schrijven van hoogwaardige content, mogen we in de toekomst verwachten dat het 'ranken' van video's op websites als YouTube erg belangrijk wordt.

Steeds vaker duiken er artikelen op over het ranken op platforms als YouTube. Voor SEO-specialisten is het grootste voordeel dat het erg lijkt op ranken in Google! Ook bij het optimaliseren voor platforms als Youtube komen topics als zoekwoordonderzoek, (video)lengte en het noemen van het zoekwoord in de video naar voren.

Video SEO: optimaliseren voor Youtube
Video SEO: optimaliseren voor Youtube

Hulp nodig bij zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een middel waarmee je veel groei kan realiseren. Echter, het juist implementeren van zoekmachine optimalisatie kan lastig zijn. Het is een onderwerp dat vaak tijd kost om te implementeren, en bovendien zijn de resultaten niet direct zichtbaar.

Heb jij hulp van een expert nodig bij jouw zoekmachine optimalisatie inspanningen? Wij kunnen je helpen bij het in orde maken van je website op het gebied van SEO. Brainpink is al jaren gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie. Wij brengen in kaart waar de kansen liggen (zoekwoorden) en zorgen ervoor dat er content geschreven wordt die aansluit op jouw (potentiële) klanten.

Brainpink doet een gratis SEO scan om te kijken waar jouw kansen liggen. Deze bespreken vervolgens persoonlijk met jou, waardoor je ziet waar de kansen liggen.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Niks missen op marketinggebied?

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, succesvolle usercases, concrete tips & tricks en laat je inspireren.