Auteur: Nick
  Leestijd: 5 minuten

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is iets waar ondernemers met een eigen website vaak mee in aanraking zullen komen. Het doel van zoekmachine optimalisatie is om webpagina's hoger in de zoekmachine te krijgen.

Veel mensen zijn op zoek naar bepaalde informatie wanneer zij op het internet zoeken. Door in te spelen op deze behoefte kunnen webpagina's zorgen dat ze getoond worden op het moment dat iemand naar een bepaald onderwerp op zoek is. Over het algemeen kan gesteld worden dat informatie die het best aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker bovenaan de resultaten komt. Dit betekent overigens dat de website gepresenteerd wordt onder de zoekadvertenties.

Deel deze pagina:

Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie

Voordelen zoekmachine optimalisatie

Waarom zou een organisatie zich moeten richten op zoekmachine optimalisatie? Er zijn veel redenen te bedenken waarom het voor iedere organisatie belangrijk is om iets te (laten) doen aan zoekmachine optimalisatie. De belangrijkste reden om te kiezen voor zoekmachine optimalisatie, is het feit dat maar liefst 93% van de internetgebruikers gebruik maakt van een zoekmachine. Daarnaast verwerkt Google iedere seconde maar liefst 70.000 zoekopdrachten van haar gebruikers. Het is een gemiste kans om niet in de zoekresultaten van de zoekmachine te staan, terwijl jouw doelgroep zich daar wel bevindt.

Er is nog een reden waarom het wenselijk is om voor bepaalde zoektermen zo hoog mogelijk in de zoekmachines te komen. Onderzoek laat namelijk zien dat het bovenste resultaat in de zoekmachine 40 tot 60 procent van de totale klikken van het betreffende zoekwoord ontvangt. Sterker nog, maar 2 tot 3 procent van de bezoekers klikt verder dan de eerste resultatenpagina in de zoekmachine. Dat betekent dat een kleine verbetering aan de informatie op jouw website al kan leiden tot een toename aan website verkeer.

Een van de grootste voordelen van zoekmachine optimalisatie ten opzichte van betaald adverteren (SEA) is dat het een duurzame investering is. Het kost tijd om te investeren in goede informatie, maar als het eenmaal staat is het doorgaans alleen nog een kwestie van onderhoud. Als je bij zoekmachine advertenties besluit om de campagnes te beëindigen, zal het verkeer en de conversies op de website onmiddellijk stoppen. Op het moment dat je besluit om even een aantal weken niets aan zoekmachine optimalisatie te doen, loopt het verkeer op de website gewoon door (zonder dat er kosten worden gemaakt).

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachines maken gebruik van een algoritme dat ervoor zorgt dat de gebruiker de informatie te zien krijgt waar hij naar op zoek is. Bij het scannen van een website bepaald Google aan de hand van een reeks aan factoren hoe goed deze website is en welke plek de website verdient in de zoekresultaten. Dit scannen gebeurt aan de hand van een zeer complex algoritme waarin honderden 'ranking factoren' worden meegenomen. En hoewel het voor niemand volstrekt duidelijk is welke factoren een rol spelen, is onderzocht welke factoren tenminste een rol spelen.

Links

Als we het hebben over links gaat het over links die naar een bepaalde pagina op een website wijzen. Een link naar een bepaalde website wordt gezien als een signaal dat de website correcte informatie bevat. Hoe meer links een website krijgt, des te hoger de domain authority (DA) van een website wordt. Hoe hoger de domain authority score, des te beter jouw website is.

Inhoud

Google scant de inhoud van een website om te bepalen waar de website over gaat. Het algoritme van Google is in staat om 'door een menselijke bril' naar de content te kijken. Het is dan ook van belang om op een menselijke manier te schrijven, maar ook zoekwoorden mee te nemen in de inhoud en (sub)titels.

Paginastructuur

Het derde onderdeel wat een belangrijke rol speelt bij zoekmachine optimalisatie is paginastructuur. Websites zijn doorgaans geschreven in HTML, en deze HTML code kan een grote impact hebben op de posities in de zoekmachine. Het is daarom belangrijk om H1, H2 en H3 koppen gestructureerd toe te passen.

Zoekmachine optimalisatie technieken

Veel ondernemers vragen zich af hoe ze zelf kunnen beginnen met zoekmachine optimalisatie. Om zelf aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie is het verstandig om je te verdiepen in een aantal technieken.

Zoekwoordonderzoek

Een zoekwoordonderzoek is het startpunt voor iedereen die met zoekmachine optimalisatie aan de slag wil gaan. In het zoekwoordonderzoek wordt gekeken waar de website op dit moment op scoort, maar ook waar de kansen liggen. Er zijn diverse (betaalde) tools waarmee de zoekwoorden in kaart kunnen worden gebracht: Ahrefs en KWfinder zijn handige tools hiervoor.

Linkbuilding

Het verkrijgen van links van externe websites is ontzettend belangrijk om een pagina hoger in de zoekmachine te krijgen. Het verkrijgen van links kan op diverse manieren, maar de belangrijkste manier om aan links te komen is het schrijven van hoogwaardige inhoud. Door goede inhoud te schrijven zullen andere webmasters op den duur vanzelf de content van jouw website delen.

On-page optimalisatie

Het optimaliseren van de pagina kan een ontzettend grote invloed hebben op de resultaten van de pagina in de zoekmachine. On-page optimalisatie wordt als de belangrijkste zoekmachine optimalisatie onderdelen gezien, omdat je hier volledige controle over hebt. On-page optimalisatie bestaat uit het juist inrichten van de inhoud, maar ook uit het optimaliseren van bijvoorbeeld de URL van de website door hier zoekwoorden in toe te voegen. Ook het optimaliseren van de meta informatie is hierbij belangrijk.

Interne links

Interne links zijn links die op de website zelf plaatsvinden. Je verwijst dan naar andere pagina's op je website, die voor jou prioriteit hebben. Het eerdergenoemde linkbuilding gaat voornamelijk over het verwerven van externe links naar jouw website, maar ook interne links zijn belangrijk. De zoekmachine zal merken dat er bepaalde pagina's op jouw website veel links krijgen, waardoor deze kennelijk belangrijk(er) zijn.

Beste tools voor zoekmachine optimalisatie

Er zijn veel tools die hulp bieden wanneer je met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat. Wil jij zelf met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaan? Dan kunnen de volgende tools jouw helpen:

Google Search Console

Het belangrijkste programma voor zoekmachine optimalisatie is Google Search Console. Dit programma wordt door middel van een cookie gekoppeld aan de website, en hiermee kan worden achterhaald op welke zoektermen jij momenteel gevonden wordt. Tevens brengt dit programma de technische issues op jouw website in kaart. Het grootste voordeel van Google Search Console is dat het gratis is.

KWfinder

KWfinder is de beste tool als het gaat om zoekwoordonderzoek. KWfinder geeft goede suggesties wanneer je onderzoek doet naar bepaalde zoekwoorden. Het is een overzichtelijk programma die precies laat zien welke zoekwoorden interessant kunnen zijn voor jouw organisatie. Tevens doet de tool suggesties voor vragen waar bezoekers mogelijk interesse in hebben.

Ahrefs

Ahrefs is de uitgebreide versie van Google Search Console. Met Ahrefs kan je jouw website goed analyseren, maar ook kan je zoekwoordonderzoek doen om te kijken op welke zoekwoorden veel gezocht wordt. Ook kan je in Ahrefs zien welke websites naar jouw eigen website linken. Tot slot brengt ook Ahrefs in beeld of er technische fouten op de website staan. Ben je bereid om te investeren in jouw website? Dan is Ahrefs de tool die je moet hebben. Let er wel op dat Ahrefs niet goedkoop is. Het is verkrijgbaar vanaf $99 per maand.

Zoekmachine optimalisatie bureau

Je wilt graag wat met zoekmachine optimalisatie doen, maar het komt er gewoon niet van. Het is een veelgehoorde uitspraak die wij regelmatig horen wanneer we met ondernemers in gesprek gaan. Om een website voor de zoekmachine te optimaliseren is het belangrijk dat er tijd en kennis wordt geïnvesteerd. Bij Brainpink werken we dagelijks vol passie voor klanten om ze hoger te laten scoren in de zoekmachine. Zoekmachine optimalisatie uitbesteden is met name handig voor ondernemers die hier graag mee aan de slag gaan, maar niet de kennis, tijd en/of capaciteit voor hebben.

SEO Kampen

Brainpink is een marketingbureau uit Kampen dat zich op alle kanalen van de klantreis richt. Ons online marketing team helpt je graag verder met zoekmachine optimalisatie (SEO). Wij hebben jarenlang ervaring met zoekmachine optimalisatie.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Niks missen op marketinggebied?

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, succesvolle usercases, concrete tips & tricks en laat je inspireren.