De zes belangrijkste...
Social Media Marketing 2

Online marketing

De zes belangrijkste social media trends van 2023

Auteur: Roos

Leestijd: 6 minuten

Social media blijft groeien en groeien, er lijkt nooit een einde aan te komen. Juist daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van alle trends en ontwikkelingen rondom social media. In deze blog bespreken we de zes belangrijkste social media trends voor 2023! 🚀

2024

Check nu onze update met de zeven belangrijkste social media trends van 2024! Klik hier voor de blog!

1 Social media verandert in een zoekmachine voor jongeren

Er komt een grote verandering in de manier waarop mensen online zoeken naar informatie. Waar Google vroeger het populairste zoekplatform was, worden nu steeds vaker social media kanalen gebruikt voor het vinden van antwoorden. Eerder werden deze platformen uitsluitend voor entertainment gebruikt, maar jongeren kiezen steeds vaker voor alternatieve zoek platforms zoals YouTube, Instagram, en het opkomende TikTok. TikTok is momenteel het grootste platform onder de alternatieve 'zoekmachines', en heeft deze trend geïnitieerd, wat niet verwonderlijk is met de enorme hoeveelheid jonge gebruikers die dit platform bezoeken.

2 Short video’s kun je niet missen!

Het is geen nieuwe trend, maar het is wel zeker dat short video’s blijven toenemen in 2023. Short video's staan in de spotlights van social media-apps. Onze snelle levensstijl heeft ertoe geleid dat we steeds minder tijd willen besteden aan het verzamelen van informatie. Platformen als YouTube Shorts, Instagram Reels, TikTok en recentelijk Snapchat Spotlight investeren daarom in korte video's. In vergelijking met statische afbeeldingen trekken korte video posts meer aandacht op sociale media, in de vorm van likes, shares en reacties. Het inzetten van korte video's om de aandacht van uw doelgroep te trekken, is een bewezen digitale marketingtechniek. Deze video's die speciaal op onze interesses zijn afgestemd, blijven aanhouden en maken het moeilijker om te stoppen met kijken. De platformen weten dit en blijven deze trend daarom ook aanmoedigen. We gaan deze korte, aantrekkelijke video's daarom ook steeds vaker zien en ze zullen een nog prominentere plaats krijgen. Het is in ieder geval duidelijk dat deze trend zich verder zal gaan ontwikkelen in 2023.

3 BeReal stimuleert de behoefte aan ‘eerlijke’ en ‘authentieke’ content

De consument van vandaag wil een oprecht en transparant verhaal horen. Een groot percentage van de consumenten geeft aan dat authenticiteit een hoge prioriteit heeft. We zien daarom steeds vaker bedrijven samenwerken met creators in plaats van grote influencers. De consument zoekt tegenwoordig naar oprechtheid en afwisseling. Het ideale beeld, ofterwijl het ‘perfecte’ plaatje, trekt onze aandacht niet langer. Laat een eigen stem horen en toon wie je bent. Het verkopen van flauwekul is niet meer van deze tijd, dat zal dit jaar echt niet werken. Als bedrijf is het daarom cruciaal om je waarden op een consistente manier te communiceren en voor iets te staan. Mensen zijn steeds kritischer geworden en je moet hard werken om het vertrouwen van de consument te verdienen.De opkomst van de app "BeReal" versterkt deze trend, die zich richt op het laten zien van de werkelijkheid zonder filters of perfecte bestemmingen. Helaas biedt deze app op dit moment nog geen mogelijkheden voor advertenties, waardoor het voor bedrijven op dit moment niet aantrekkelijk is.

Bereal

4 Interactie is the key voor het algoritme

Door de veranderingen met betrekking tot adverteren en privacy, wordt het steeds lastiger om specifiek te targeten op je doelgroep. De nadruk ligt daarom steeds meer op interactie en engagement bij social media-posts. Het is belangrijk om te zorgen dat jouw doelgroep op jouw posts reageert en een gesprek aangaat. Daarom is het ook van belang om zelf het initiatief te nemen en op reacties te reageren. Dit geldt niet alleen voor organische content, maar ook voor geadverteerde content. Het wordt steeds moeilijker om te targeten op persoonlijke voorkeuren en profielen. Retargeten op basis van interactie is daarom een waardevolle tactiek in je advertentiestrategie. Het doelgericht benaderen van publiek dat eerder reageerde op jouw content kan effectief zijn. In feite wordt interactie belangrijker dan ooit voor zowel contentdoelen als advertentiestrategie.

Het is dus belangrijk om naar manieren te zoeken om betrokkenheid te creëren met je doelgroep. Het verzamelen van de informatie die je nodig hebt kan door middel van organische content. Sociale media biedt steeds meer hulpmiddelen, zoals polls, quizes, reactie-stickers of vragen stickers.

5 TikTok marketing

Waar we bij de vorige trend lazen dat interactie de key is voor een hoger conversiepercentage, is TikTok met vlag en wimpel de winnaar van de meeste engagement van alle sociale media kanalen.Dansende tieners, lip syncing en enkel jonge gebruikers: dat zijn de associaties die veel mensen nog steeds hebben bij TikTok. Inmiddels is het platform veel meer dan entertainment voor tieners. Binnen een jaar is TikTok gegroeid met maar liefst 75(!) procent. In Nederland is de app al ruim 3 miljoen keer gedownload. TikTok is in 2022 enorm gegroeid en blijft groeien, maar veel bedrijven blijven er nog ver vandaan. Vaak omdat bedrijven denken dat de doelgroep er niet op zit of dat ze het platform niet begrijpen. Een tip van de Brainpinkers is om TikTok nader te onderzoeken, inclusief de mogelijkheden van advertising. Het platform groeit zo snel, dat je het niet links kunt laten liggen in je marketingstrategie. Lees onze blogs over ‘Waarom TikTok onmisbaar is in jouw marketingstrategie’ en ‘De ultieme gids om TikTok in te zetten voor jouw bedrijf’ voor meer tips over TikTok marketing

Volg ons op TikTok voor handige hacks!

6 De groei van voice

Het gebruik van stembediening op social media zal volgend jaar verder toenemen. Dit wordt aangestuurd door de toenemende populariteit van Discord, die door haar "spraakkanalen" een stijgende vraag van het publiek aantoont. Hierdoor zijn besloten chatgroepen, die gebaseerd zijn op spraak, steeds populairder. Uit onderzoek van Newcom in het begin van 2022 bleek dat Discord stilletjes al een groot bereik heeft in Nederland, met bijna 1,5 miljoen gebruikers. Dit bewijst dat Discord geen kleine speler is op de markt.

Artikel delen