Effectieve nieuwsbri...
BR104197

Content marketing

Hoe maak je een effectieve nieuwsbrief? [gratis checklist downloaden]

Auteur: Roos

Leestijd: 5 minuten

Binnen het bedrijfsleven zijn er eigenlijk twee soorten nieuwsbrieven; de interne nieuwsbrief en de externe nieuwsbrief. Voor beide nieuwsbrieven heb je algemene tips en daarnaast heb je ook nog aparte tips. De tips zijn de key om jouw nieuwsbrief effectief te maken. De checklist is onderaan te vinden in een pdf.

Algemene tips

Allereerst de algemene tips die ten alle tijden belangrijk zijn voor een effectieve nieuwsbrief. Namelijk het maken van een korte en scherpe titel die mensen meteen zal aanspreken. De titel moet de lezer meteen nieuwsgierig maken en prikkelen, want anders zal de lezer de nieuwsbrief nooit gaan lezen. Dit geldt ook voor alle tussenkopjes, daarmee hou je de aandacht van de lezer vast. Zorg in je nieuwsbrief voor afwisseling met afbeeldingen en tekst. Tegenwoordig gaan mensen lappen teksten echt niet meer lezen. Om de aandacht te houden zijn afbeeldingen daarom ontzettend belangrijk. Zorg dat de afbeeldingen opvallen en de lezer aanspreken. Je kunt ook eventueel tekst in een afbeelding verwerken.

Daarnaast is het belangrijk om de nieuwsbrief persoonlijk te maken, door bijvoorbeeld in te haken op het dagelijks leven. Je maakt de nieuwsbrief ook persoonlijk door de huisstijl van je bedrijf toe te voegen. Zo voelt het vertrouwd en persoonlijk voor de lezer. Je kunt bijvoorbeeld een template maken voor je nieuwsbrief met de huisstijl, maar zorg er dan wel voor dat je voldoende variatie zorgt in de nieuwsbrief dat het niet altijd hetzelfde is. Op deze manier hou je de lezer geboeid. Maak er ook vooral geen verkooppraatje van, want dan zullen de lezers erg snel afhaken.

Er zijn nog twee hele belangrijke punten voor in je nieuwsbrief. Namelijk het gebruiken van call to actions en het goed voor ogen hebben wie je doelgroep is. Je hebt natuurlijk een doel met je nieuwsbrief en met een call to action kun je dit gaan bereiken. Met een goede call to action gaat je lezer sneller over tot actie en is daarom onmisbaar in een effectieve nieuwsbrief. Daarnaast is het belangrijk om voordat je de nieuwsbrief gaat schrijven goed je doelgroep voor ogen te hebben. Weet wie je nieuwsbrief gaat lezen en schrijf op een begrijpelijke manier voor je doelgroep. Dat kan bijvoorbeeld heel zakelijk zijn, of wat luchtiger. Houd hier rekening mee tijdens het schrijven en vraag jezelf af of je doelgroep deze tekst interessant en aantrekkelijk gaat vinden.

Experimenteer vooral met je nieuwsbrieven en kijk wat werkt voor jou lezers. Je kunt bijvoorbeeld testen op welke dagen en tijden je de meeste interactie hebt en welke teksten het meeste worden gelezen. Zorg er daarnaast ook voor dat de teksten van je nieuwsbrief correct zijn geschreven. Spel- en formuleringsfouten staan natuurlijk nooit aantrekkelijk en professioneel.

Externe nieuwsbrief tips

Bij externe nieuwsbrieven is het vooral belangrijk om interactie met je klanten op te zoeken. Op deze manier hebben klanten het gevoel dat ze worden gewaardeerd en dat hun mening meetelt in jouw organisatie. Dit kun je op verschillende manieren doen, denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een klantcase. In deze case laat je één klant laat zien, wat jij voor deze klant hebt betekend en wat voor resultaten deze klant heeft behaald. Daarnaast kun je eventueel ook de klant vragen om een kort stukje te schrijven over de samenwerking en het resultaat. Dit is leuk voor de klant om terug te lezen, maar ook interessant voor de andere klanten.

In een ander deel van de nieuwsbrief kun je antwoord en advies geven over bepaalde vraagstukken, waarmee jij je klanten kan helpen met bepaalde problemen. In dit deel is het ook belangrijk om een call to action toe te voegen voor eventuele verdere vragen of hulp. Er kwam net al naar voren hoe belangrijk interactie is met je klanten. Vraag daarom altijd naar de mening van je klanten. Dit kan over van alles gaan, denk bijvoorbeeld aan een nieuw product, een nieuwe dienst of een nieuw idee binnen jouw organisatie. Op deze manier betrek je de lezers bij je bedrijf en maak je de verbinding groter. Als laatste is het altijd belangrijk om je eigen kennis te delen en dan natuurlijk vooral in jou vakgebied. Denk aan nieuwe trends en ontwikkelingen waar jij alweer van op de hoogte bent, maar je klanten nog niet.

Interne nieuwsbrief tips

Een interne nieuwsbrief stuur je natuurlijk naar je collega’s of medewerkers. Deze nieuwsbrieven kunnen nogal verschillen, want heeft het bedrijf 20 of 200 medewerkers. In beide gevallen is het belangrijk om je medewerkers te betrekken bij de organisatie. Zo kun je bijvoorbeeld interviews houden met collega’s, zodat iedereen elkaar beter leert kennen. Stel dan ook persoonlijke vragen over het leven buiten werk, denk bijvoorbeeld aan hobby’s, familie, vrienden en sport.

Wat voor medewerkers vooral leuk is om te lezen is als er een succes is behaald. Deel deze successen dan ook vooral in de nieuwsbrief en zet collega’s hierbij in het zonnetje. Zo geef je waardering aan je medewerkers. Mocht er een nieuw idee, product of dienst zijn binnen de organisatie, vraag de medewerkers dan om een mening en ideeën. Het belangrijkste is dan om te laten weten dat je naar ze luistert en deze ook echt mee neemt in je keuzes. Als laatste tip kun je een medewerker column of blog in je nieuwsbrief zetten. Deze kun je elke maand door een andere collega laten invullen.

Download de checklist PDF hieronder!

BRAI 2210 Checklist effectieve nieuwsbrief
Lage Kwaliteit 21

Hulp nodig bij het schrijven van nieuwsbrieven?

Onze Online Marketeer Merel helpt je graag verder!

Artikel delen