Instagram shopping t...
BP 03362

Foto & Video

Instagram shopping: hoe werkt deze trend?

Auteur: Francis

Leestijd: 3 minuten

Dat Nederland één van de voorlopers op gebied van e-commerce is zal je wellicht niet verbazen. Bijna elke Nederlander koopt wel eens online, met name via desktop. Ook de M-commerce heeft een grote sprong gemaakt: 38% van de Nederlanders kocht in 2018 via hun telefoon. Het mobiel winkelen onder de twintigers en dertigers steeg zelfs van 53% naar 70%. Met deze groei liet het online shoppen via mobiele devices een grotere groei zien dan de online verkopen via computer en laptop. Instagram speelde in op deze trend en introduceerde Instagram Shopping.

Wat is Instagram Shopping?

Met de komst van Instagram Shopping wordt een nieuwe stap gezet in het online shoppen. Hiermee wordt dit gemakkelijker: consumenten hoeven je webshop niet meer te doorzoeken naar het product, maar kunnen dit direct bestellen. Het derde grootste social platform ter wereld neemt met deze introductie opnieuw een zijweg van het originele doel, namelijk het plaatsen van foto’s en video’s. 1 Op de 5 jongvolwassenen koopt al producten via Instagram en ruim 600.000 bedrijven gebruiken de functie. Dit heeft bij elkaar al zo’n 63 miljard dollar opgeleverd. De verwachting is dat de komende jaren een verschuiving plaats zal vinden van het shoppen via een webshop naar social shopping.

Hoe werkt Instagram Shopping?

Als bedrijfseigenaar kun je producten taggen in je Instagram-posts. Dit doe je door een foto te uploaden en vervolgens op het product te tikken. Vervolgens kun je de productnaam, prijs en andere details toevoegen. Om product tagging mogelijk te maken, moet je een productcatalogus maken en beheren. Dit kan worden gedaan via de Facebook Business Manager. In de productcatalogus voeg je alle informatie over je producten toe, zoals afbeeldingen, beschrijvingen, prijzen en beschikbaarheid. Zodra je producten hebt getagd in je posts, verschijnt er een winkel icoon op je profielpagina. Gebruikers kunnen hierop tikken om je producten te bekijken.

Wanneer gebruikers op een product tag in een post tikken, worden ze naar een productdetailpagina geleid. Hier kunnen ze meer informatie over het product zien, zoals de naam, beschrijving en prijs. Als ze geïnteresseerd zijn, kunnen ze doorklikken naar je website om het product te kopen. Instagram biedt ook een speciale "Verkennen" sectie waar gebruikers nieuwe producten kunnen ontdekken. Hier worden producten getoond op basis van de interesses en voorkeuren van de gebruiker.

Het doel van Instagram Shopping is om het voor gebruikers gemakkelijker te maken om producten te ontdekken en te kopen zonder Instagram te verlaten. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om hun producten rechtstreeks aan een breed publiek te presenteren en de verkoop te stimuleren.

BP 02899

Hoe kan ik Instagram shopping instellen?

Het instellen van Instagram Shopping voor jouw bedrijf is vrij eenvoudig. Volg de onderstaande stappen om aan de slag te gaan:

Stap 1: Controleer de vereisten

Zorg ervoor dat je aan de vereisten voldoet om Instagram Shopping in te stellen. Je moet bijvoorbeeld een zakelijk Instagram-account hebben en je moet je bedrijf en producten verkopen in landen waar Instagram Shopping beschikbaar is. Heb je nog geen bedrijfsprofiel? Dit kun je gemakkelijk aanmaken. Ga naar ‘Instellingen’, klik op ‘Account’, ‘Registreer je voor een bedrijfsprofiel’ en doorloop de stappen.

Stap 2: Schakel Shopping-functionaliteit in

Ga naar jouw Instagram-profiel en tik op het menu-icoon (drie regels) in de rechterbovenhoek. Tik vervolgens op "Instellingen" en daarna op "Bedrijf". Tik op "Winkelen" en vervolgens op "Doorgaan". Kies de productcatalogus die je wilt koppelen aan jouw Instagram-account.

Stap 3: Voltooi de beoordeling

Instagram zal jouw account beoordelen om te controleren of je aan de vereisten voldoet. Dit proces kan enkele dagen duren. Zorg ervoor dat je volledig voldoet aan de voorwaarden en het beleid van Instagram.

Stap 4: Starten met het toevoegen van producten

Zodra jouw account is goedgekeurd, kun je beginnen met het toevoegen van producten aan jouw Instagram-posts. Ga naar jouw profiel, maak een nieuwe post aan en selecteer een foto. Tik vervolgens op "Product taggen" en selecteer het product uit jouw catalogus. Je kunt maximaal vijf producten per afbeelding taggen.

Stap 5: Test en publiceer

Controleer de producttags in jouw bericht en zorg ervoor dat ze correct zijn. Voeg eventueel een bijschrift en hashtags toe en tik op "Delen" om jouw bericht te publiceren. Gebruikers kunnen nu op de producttags tikken om de details van het product te zien en het direct te kopen.

Good to know

Wat goed is om te weten wanneer je aan de slag gaat met Instagram Shopping, is:

  • Instagram Shopping werkt alleen op niet-gepromote berichten op Instagram en dus alleen op de organische posts;

  • Je kunt producten taggen in berichten die al eerder zijn geplaatst. Kijk dus rustig eens door je tijdlijn en voeg producten toe aan oudere posts.

  • Er kunnen maximaal 5 producten worden getagd per bericht. Wanneer je meerdere afbeeldingen in één bericht plaatst, ook wel een carroussel genoemd, kun je maar liefst 20 producten taggen.

BP 02274

Heb je vragen over Instagram Shopping? Neem gerust contact met ons op. We vertellen je graag meer.

We helpen je graag verder!

Artikel delen