Linkedin succesvol i...
Social Media Marketing 2

Online marketing

LinkedIn succesvol inzetten voor B2B-marketing

Auteur: Ingeborg

Leestijd: 3 minuten

LinkedIn is een platform dat in Nederland alleen al meer dan 6 miljoen gebruikers telt. Het biedt bedrijven vele mogelijkheden, zo leent het zich uitstekend om verbinding te maken, de naamsbekendheid te vergroten, zakelijke relaties te stimuleren en nieuwe leads te werven. En dit is slechts een greep uit de vele voordelen die het platform te beiden heeft. Dit maakt dat LinkedIn vandaag de dag een essentieel onderdeel is van de marketingstrategie van veel succesvolle bedrijven. Maar hoe kun je LinkedIn succesvol inzetten voor jouw B2B-marketing?

1. Bepaal je ideale doelgroep

Voor je enige actie uitvoert, is het noodzakelijk om je ideale doelgroep inzichtelijk te maken. Welke pijnpunten heeft jouw doelgroep en op welke manier neem jij deze weg? Waar ligt jouw doelgroep wakker van? Wat is er echt belangrijk voor hen? Wanneer je de emotie raakt bij je potentiële klant is de kans groter dat ze overgaan tot actie. Om een goed beeld te schetsen van deze klant kan het helpen om een ‘buyer persona’ op te stellen. Hierbij geef je een gezicht en naam aan jouw ideale klant.

2. Stel je doel(en) vast

Wat wil je bereiken met deze vorm van B2B-marketing? Wil je ervoor zorgen dat er meer naamsbekendheid wordt gegeneerd voor jouw bedrijf? Een X aantal bezoekers naar de website leiden? Of wil je meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief? Maak je doelen specifiek en meetbaar, zodat je later kunt vaststellen of je doelen zijn behaald of niet. Pas je strategie en content aan op het soort doel dat je hebt gesteld.

3. Maak een LinkedIn bedrijfsprofiel aan

LinkedIn voor bedrijven biedt de mogelijkheid voor bedrijven om een extra professionele online uitstraling te creëren. Je kunt er informatie tonen over jouw bedrijf, kennisblogs en bedrijfsupdates delen, vacatures plaatsen en diensten tonen en uitlichten met een showcase pagina. Als het goed is zijn werknemers de grootste ambassadeurs van jouw bedrijf. Deze kun je koppelen aan de bedrijfspagina om het plaatje compleet te maken. Potentiële klanten kunnen zo ook zien welk persoon binnen het bedrijf ze moeten aanspreken. Ook biedt een bedrijfsprofiel de mogelijkheid om te adverteren op LinkedIn. Dit is met een persoonlijk account niet mogelijk. Nodig je netwerk uit om de bedrijfspagina te volgen zodat zij op de hoogte blijven van de nieuwste updates.

Header Positionering

4. Maak waardevolle content

Wat is nou echt de content waar jouw doelgroep op zit te wachten? Content waar ze zelf iets aan hebben, waar ze iets van opsteken, waar ze nog nieuwsgieriger van worden. Deel de kennis die je hebt van jouw branche op je bedrijfspagina. Op deze manier laat je zien dat jouw bedrijf expert is binnen dit vakgebied; zo laat je autoriteit zien. Berichten op LinkedIn die veel worden gedeeld, of waar veel interactie bij is, worden door het algoritme gezien als waardevolle content. Hierdoor zal het bericht nog meer mensen bereiken. Houd dus rekening met de content die geplaatst wordt en of dit share-worthy is.

5. Maak waardevolle content

Met een LinkedIn bedrijfsprofiel is het mogelijk om te adverteren. Hiervoor log je in bij ‘LinkedIn Campaign Manager’. Wanneer het account is ingesteld, is het tijd om een campagne te ontwikkelen! Hierbij kun je verschillende doelstellingen selecteren: bekendheid, overweging of conversies. Definieer hierna specifiek je doelgroep en het advertentieformaat. Denk goed na over het advertentiebudget dat je wil besteden. De ideale biedstrategie is afhankelijk van jouw gekozen doelstelling. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen uit:

Cost Per Click (CPC) = het bedrag dat je bereid bent te betalen voor iemand die op jouw advertentie klikt. Doe dit alleen wanneer je ook een call to action in je advertentiemateriaal hebt staan! Probeer net onder of tussen het aanbevolen bod te gaan zitten.

Cost Per Mile (CPM) = het bedrag dat je bereid bent te betalen voor het aantal (1.000) weergaven. Deze manier van bieden is vooral gunstig wanneer je kiest voor naamsbekendheid of engagement.

Het is van belang om conversies in te stellen om te zien of jouw campagne succes heeft gehad. Dit is de omzetting van een bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel. Denk hierbij goed na over de reis die je wil dat je bezoekers afleggen. Op welke pagina komen ze terecht na het klikken op de advertentie? Welke actie moeten ze vervolgens uitvoeren?

6. Meet je resultaten

Meten is weten! Na al deze stappen gevolgd te hebben, is het van groot belang om inzicht te krijgen in alle resultaten. Analyseer de resultaten van je organische berichten en van de advertenties. Wat kan hier beter en wat gaat er goed? Waarom gaat er iets wat minder goed en waarom gaan er bepaalde dingen juist wel goed? Trek weloverwogen conclusies en optimaliseer zo weer alle content.

Eline

Vind je het lastig om jouw bedrijf op de kaart te zetten op LinkedIn?

Neem contact met ons op, onze social advertising specialist Eline helpt je graag verder!

Artikel delen