Meer conversie ciald...
BP 04541

Conversie Optimalisatie

Verhoog je conversies met Cialdini's principes

Auteur: Roos

Leestijd: 7 minuten

Wil je de conversies op jouw website optimaliseren en betere resultaten behalen? Wij begrijpen dat dit een belangrijk doel is voor elk bedrijf. Daarom hebben wij de zeven principes van Robert Cialdini op een rijtje gezet met voorbeelden. Deze strategieĆ«n hebben bewezen de overtuigingskracht te vergroten en bezoekers te stimuleren tot actie. 🚀

1. Wederkerigheid: geef om te ontvangen

Een van Cialdini's principes is wederkerigheid. Het principe van wederkerigheid houdt in dat mensen zich op een bepaalde manier schuldig voelen naar iemand die iets voor hen heeft gedaan of hen iets heeft aangeboden of gegeven. Begrijpen hoe je dit op jouw website kunt toepassen, kan een gamechanger zijn voor jouw conversies. Bied waardevolle content, exclusieve aanbiedingen of gratis downloads aan in ruil voor contactgegevens. Dit creƫert een gevoel van verplichting, wat de kans op conversie verhoogt. Voorbeelden van manieren om wederkerigheid te creƫren:

  • Een cadeautje geven

  • Blogs

  • Trainingen

  • Checklists

  • Onderzoeken

  • Gratis proefperiode

  • Whitepapers


voorbeeld videoland

2. Sociale bewijskracht: laat klantgetuigenissen spreken

Niets overtuigt potentiƫle klanten meer dan positieve ervaringen van anderen. Integreer klantgetuigenissen op strategische plaatsen op jouw website. Creƫer een visueel aantrekkelijke testimonialpagina met citaten, foto's en zelfs video's. Dit versterkt het vertrouwen van bezoekers en bevordert conversies. Voorbeelden van social proof zijn:

  • Reviews te laten zien (die relevant zijn op de doelgroep en de actie)

  • Beoordelingen laten zien

  • Te laten zien hoe vaak een bepaalde actie is gedaan

  • Een top 5 maken van je producten


voorbeeld bol.com

3. Commitment en consistentie: maak gebruik van micro-commitments

Mensen zijn geneigd om consistent te blijven met hun eerdere toezeggingen. Maak gebruik van micro-commitments door bezoekers kleine stappen te laten zetten richting een grotere conversie. Denk aan het inschrijven voor een nieuwsbrief of het invullen van een korte enquĆŖte. Deze kleine toezeggingen leggen de basis voor grotere stappen. Daarnaast is het ontzettend belangrijk om consistent te zijn met bijvoorbeeld je huisstijl en tone of voice.

4. Autoriteit: benadruk jouw expertise

Toon jouw autoriteit binnen jouw branche. Publiceer kwalitatieve content, whitepapers en blogposts die jouw expertise benadrukken. Voeg een onderdeel toe aan jouw website met het team en hun professionele achtergronden. Het verhogen van de waargenomen autoriteit vergroot de kans dat bezoekers jouw producten of diensten vertrouwen en converteren. Autoriteit zou je kunnen verwerken in je website met behulp van:

  • Bekende mensen

  • Keurmerken

  • Prijzen

  • Claims

  • Titels

  • Ervaring

  • Kennis

    Voorbeeld Oral-B reclame


5. Sympathie: maak verbinding op emotioneel niveau

Mensen kopen vaker spullen bij mensen of bedrijven die ze leuk vinden. Creƫer een emotionele connectie met jouw doelgroep door persoonlijke verhalen te delen, empathie te tonen en menselijke aspecten van jouw bedrijf te benadrukken. Dit verhoogt de sympathie en de kans op conversie. Manier om sympathie te creƫren zijn:

  • Een goede ā€˜Over onsā€™ pagina te hebben

  • Je kwetsbaar op stellen

  • Humor gebruiken

  • Positieve merkassociaties te creĆ«ren

  • Overeenkomsten te benadrukken

  • Oprechte complimenten te maken

  • Goede ondersteuning bieden

6. Eenheid: versterk de band met jouw publiek

De wet van eenheid stelt dat mensen eerder geneigd zijn samen te werken met degenen die ze beschouwen als deel van hun eigen groep. Benadruk gedeelde waarden en doelen, toon begrip voor de behoeften van jouw publiek en creƫer een gevoel van eenheid. Hierdoor voelen bezoekers zich meer verbonden, wat de kans op conversie vergroot.

7. Schaarste: creƫer urgentie

Beperkte beschikbaarheid van producten of tijdelijke aanbiedingen kunnen een gevoel van urgentie creƫren. Gebruik countdown-timers, voorraad indicatoren of speciale aanbiedingen om schaarste te benadrukken. Bezoekers zullen eerder converteren uit angst om iets te missen. In het voorbeeld van booking.com zie je dat ze aangeven hoeveel kamers er nog beschikbaar zijn. Dit is ook een manier van schaarste benadrukken.

Voorbeeld booking.com



BP 02274

Heb jij hulp nodig bij heet boosten van jouw conversies?

Neem contact met ons op, Jeroen helpt je graag verder!

Artikel delen