Zoekmachine optimalisatie (SEO) is continu in verandering. De algoritmen van zoekmachines zijn voortdurend aan het veranderen waardoor het steeds moeilijker wordt om te scoren op de door jou gekozen zoekwoorden. Niet langer draait SEO uitsluitend om het toepassen van de juiste SEO-technieken, maar steeds vaker komen er andere factoren bij kijken. In dit artikel lees jij wat wij van SEO verwachten in 2023.
Vroeger koos je zoekwoorden uit waarop je gevonden wilde worden, checkte je het maandelijkse zoekvolume en vervolgens ging je jouw teksten optimaliseren voor die zoekwoorden. Binnen no-time zag je jouw website op de gekozen zoekwoorden stijgen in de zoekmachine en had je de toppositie te pakken.
Hoewel deze tactiek jarenlang uitstekend gewerkt heeft, is het niet langer aan te raden om je uitsluitend op zoekvolumes (het aantal zoekopdrachten per maand) te focussen. Meer dan ooit draait het in SEO om het vinden en beantwoorden van de gebruiksintentie.
In 2023 is het belangrijker dan ooit dat jouw content aansluit bij het zoekwoord wat je gekozen hebt.
Binnen SEO worden vaak vier verschillende gebruiksintenties onderscheiden. Het gaat om:
Zorg dat de content die je schrijft of maakt aansluit bij de gebruiksintentie. Een artikel schrijven voor het zoekwoord Nike sale over waarom je producten moet kopen tijdens de Nike sale gaat er nooit voor zorgen dat je op #1 komt te staan voor het zoekwoord Nike sale, simpelweg omdat gebruikers die dit zoeken op zoek zijn naar de daadwerkelijke Nike sale. Hier hoort een pagina bij met producten van Nike die op dat moment in de sale zijn.
Om jouw website vindbaar te maken in de zoekmachine is het van belang dat de architectuur van de website in orde is. Als de zoekmachine begrijpt waar jouw website over gaat dan zal het minder moeite hebben om jouw website te crawlen. Dat jouw website technisch gezien in orde is, is een voorwaarde om te ranken op een top 10 positie.
De meeste SEO-tools hebben de mogelijkheid om de technische conditie van de website te meten. Binnen Brainpink maken we gebruik van SEranking, waarmee we uitgebreide en betrouwbare website audits kunnen doen.
Met behulp van deze SEO-tools krijg je inzichten in verschillende technische aspecten van je website. Heb je nog niet zoveel kennis van technische SEO? Controleer dan in ieder geval de volgende zaken:
Bovenstaande zaken zijn voorwaardelijk voor een goed functionerende website. Niet alleen help je jouw gebruikers ermee, ook de zoekmachine geef je hiermee de kans om jouw website goed te scannen.
Gebruiksvriendelijkheid is ook anno 2023 belangrijker dan ooit. Het belang van het optimaal bedienen van jouw bezoeker kwam natuurlijk al in de tip over gebruiksintentie naar voren, maar ook de gebruiksvriendelijkheid van de website zelf is essentieel. Binnen Brainpink kijken we altijd naar de volgende zaken als het gaat om gebruiksvriendelijkheid:
Om te testen hoe goed jouw website presteert op het gebied van gebruiksvriendelijkheid dien je jouw data zorgvuldig te analyseren. Bekijk in Google Analytics bijvoorbeeld hoe betrokken jouw bezoekers zijn of hoe hoog het bounce percentage is.
Naast het gebruik maken van Google Analytics kan je Microsoft Clarity gebruiken. Dit is een tool die screenrecordings en heatmaps maakt van het gedrag van jouw bezoekers. Met behulp van deze tool kan je zien hoe gebruikers door de pagina's navigeren en waar ze tegenaan lopen. En dat allemaal gratis!
Aansluitend bij het stuk over technische SEO en gebruiksvriendelijkheid introduceerde Google in 2021 de Page Experience update. Met behulp van de core web vitals zie je de gezondheidsscore van jouw website. De core web vitals laat zien hoe snel jouw website is, maar ook hoe (visueel) stabiel een pagina is en of de website stabiel reageert. De core web vitals zijn de gebruiksvriendelijkheid van jouw website in cijfers uitgedrukt. Ideaal toch?
Om een weergave te krijgen van de prestaties van jouw website kan je gebruik maken van Pagespeed Insights of van Google Search Console. Beide tools geven een betrouwbare weergaven van de core web vitals en je kan vaak direct aan de slag met de tips die hier uit voortkomen.
Schema markup (ook wel structured data genoemd) is een taal die zoekmachines gebruiken om de content op een website te begrijpen. Schema voeg je toe in de code van je website, waardoor zoekmachines beter begrijpen wat er op een pagina te vinden is.
Zoekmachines zijn continu bezig om pagina's te begrijpen, en met behulp van structured data help je ze een handje. Daarnaast bied je de zoekmachine de mogelijkheid om jouw resultaat mee te nemen in de populaire schema resultaten.
Wanneer jij zoekt op vacatures Amsterdam krijg je vaak direct een overzicht met vacatures in Amsterdam (zie afbeelding). Dit zijn resultaten die ontstaan vanwege het toevoegen van structured data. In de code is aangegeven dat het gaat om een vacature, waardoor Google weet dat het betreffende resultaat hier ingeladen moet worden.
Met behulp van Schema kan jouw website beter opvallen in de zoekmachine, dus het is aan te raden om hiermee aan de slag te gaan. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op.
Sinds het begin van Google is linkbuilding één van de belangrijkste factoren om hoog te scoren in de zoekmachine. Ook bij onze klanten zien we nadrukkelijk terug dat klanten die linkbuilding inzetten sneller in staat zijn om hoge posities te behalen in de zoekmachine dan klanten die zich bijvoorbeeld uitsluitend op content richten.
Hoewel het vroeger mogelijk was om met behulp van spammy links (links van lage kwaliteit) goede resultaten te behalen, gaat het tegenwoordig vooral om kwaliteit. Je kan dus beter kiezen voor een enkele link van hoge kwaliteit dan voor veel links van lage kwaliteit. Dat betekent in de praktijk dat een link van een bekende, autoritaire website meer impact heeft op jouw posities in de zoekmachine dan een link van een website met een lage kwaliteit.
Maar hoe pak je dat aan? De praktijk wijst uit dat linkbuilding anno 2023 best uitdagend kan zijn. De volgende methoden kan je gebruiken:
Linkbuilding is één van de lastigste aspecten in SEO, maar tegelijkertijd wel één van de meest effectieve manieren om hoge posities te behalen.
Het schrijven van hoogwaardige content is een ideale manier om bezoekers naar jouw website te krijgen. Onze content specialisten zijn dagelijks bezig met het onderzoeken van doelgroepen en het schrijven van content waar deze doelgroep naar op zoek is.
Met behulp van een contentplanning zorg je ervoor dat je op een gestructureerde manier aan het werk gaat. Heb je geen inspiratie voor je content? Met onze inhaakkalender vind je voldoende inspiratie om het komende jaar aan de slag te gaan.
Tips nodig bij het maken van content? Wij adviseren je het volgende:
Doorgaans is het investeren in SEO een goede keuze. Zorg er wel voor dat je je inspanningen meetbaar maakt. Een aantal tips:
Er zijn verschillende KPI's die belangrijk zijn in SEO. In de dashboards die wij delen met klanten nemen wij tenminste de volgende op:
SEO is continu in ontwikkeling. Daar waar het vroeger mogelijk was om met behulp van enkele technieken topposities te verkrijgen in de zoekmachine, is het tegenwoordig complexer geworden. Het gaat om de gebruiker en zoekmachines grijpen elke kans aan om de gebruiker de beste pagina's te laten zien.
Focus je dus op het bieden van de best mogelijke ervaring de websitebezoekers.