Seo in 2023
Stephen phillips hostreviews co uk shr Xn8 S8 QU unsplash

Online marketing

SEO in 2023: tips en trends

Auteur: Nick

Leestijd: 8 minuten

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is continu in verandering. De algoritmen van zoekmachines zijn voortdurend aan het veranderen waardoor het steeds moeilijker wordt om te scoren op de door jou gekozen zoekwoorden. Niet langer draait SEO uitsluitend om het toepassen van de juiste SEO-technieken, maar steeds vaker komen er andere factoren bij kijken. In dit artikel lees jij wat wij van SEO verwachten in 2023.

Gebruiksintentie

Vroeger koos je zoekwoorden uit waarop je gevonden wilde worden, checkte je het maandelijkse zoekvolume en vervolgens ging je jouw teksten optimaliseren voor die zoekwoorden. Binnen no-time zag je jouw website op de gekozen zoekwoorden stijgen in de zoekmachine en had je de toppositie te pakken.

Hoewel deze tactiek jarenlang uitstekend gewerkt heeft, is het niet langer aan te raden om je uitsluitend op zoekvolumes (het aantal zoekopdrachten per maand) te focussen. Meer dan ooit draait het in SEO om het vinden en beantwoorden van de gebruiksintentie.

In 2023 is het belangrijker dan ooit dat jouw content aansluit bij het zoekwoord wat je gekozen hebt.

Binnen SEO worden vaak vier verschillende gebruiksintenties onderscheiden. Het gaat om:

  • Informationeel: gebruikers zijn vooral op zoek naar informatie. Men zoekt specifieke informatie, bijvoorbeeld: wanneer gaat de zomertijd in?
  • Commercieel: gebruikers tonen aan dat ze interesse hebben in een product. Ze gaan bijvoorbeeld vergelijkingen maken tussen bepaalde producten of diensten. Ze zoeken bijvoorbeeld: Welke slimme verlichting is het best?
  • Transactioneel: gebruikers zijn klaar om een product of dienst te bestellen. Ze zoeken bijvoorbeeld: Daily paper sweater kopen of Nike sale.
  • Navigerend: gebruikers weten wat ze willen en zoeken een specifieke pagina. Vaak zijn navigerende zoekopdrachten te herkennen aan het feit dat de bedrijfsnaam wordt genoemd. Denk bijvoorbeeld aan Rabobank login. Men weet precies waar het naar op zoek is, ze typen alleen de zoekopdracht in omdat ze de url niet kunnen of willen intypen.

Zorg dat de content die je schrijft of maakt aansluit bij de gebruiksintentie. Een artikel schrijven voor het zoekwoord Nike sale over waarom je producten moet kopen tijdens de Nike sale gaat er nooit voor zorgen dat je op #1 komt te staan voor het zoekwoord Nike sale, simpelweg omdat gebruikers die dit zoeken op zoek zijn naar de daadwerkelijke Nike sale. Hier hoort een pagina bij met producten van Nike die op dat moment in de sale zijn.

Technische SEO

Om jouw website vindbaar te maken in de zoekmachine is het van belang dat de architectuur van de website in orde is. Als de zoekmachine begrijpt waar jouw website over gaat dan zal het minder moeite hebben om jouw website te crawlen. Dat jouw website technisch gezien in orde is, is een voorwaarde om te ranken op een top 10 positie.

De meeste SEO-tools hebben de mogelijkheid om de technische conditie van de website te meten. Binnen Brainpink maken we gebruik van SEranking, waarmee we uitgebreide en betrouwbare website audits kunnen doen.

Met behulp van deze SEO-tools krijg je inzichten in verschillende technische aspecten van je website. Heb je nog niet zoveel kennis van technische SEO? Controleer dan in ieder geval de volgende zaken:

  • Controleer 404 fouten en los deze eventueel op.
  • Controleer of jouw robots.txt bestand geen fouten bevat.
  • Bekijk of jouw website goed weergegeven wordt in de zoekmachine met behulp van Google Search Console.
  • Zorg dat je een sitemap hebt aangemaakt.
  • Controleer of er geen "kapotte" links op jouw website staan. Corrigeer deze indien nodig.
  • Zorg dat jouw website voldoende snelheid heeft. Controleer dit met behulp van Pagespeed Insights of GTMetrix.

Bovenstaande zaken zijn voorwaardelijk voor een goed functionerende website. Niet alleen help je jouw gebruikers ermee, ook de zoekmachine geef je hiermee de kans om jouw website goed te scannen.

Lage Kwaliteit 11

Ook hogere posities behalen?

Neem vrijblijvend contact met ons op!

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is ook anno 2023 belangrijker dan ooit. Het belang van het optimaal bedienen van jouw bezoeker kwam natuurlijk al in de tip over gebruiksintentie naar voren, maar ook de gebruiksvriendelijkheid van de website zelf is essentieel. Binnen Brainpink kijken we altijd naar de volgende zaken als het gaat om gebruiksvriendelijkheid:

  • De website moet makkelijk in gebruik zijn, waardoor men gemakkelijk door de website kan navigeren en eenvoudig vindt waar men naar op zoek is.
  • De website moet betrouwbaar voor gebruikers overkomen.
  • De website moet waardering krijgen van de gebruikers. Door design en merk elementen op elkaar af te stemmen streven we er naar om iedere gebruiker een goed gevoel te geven.
  • De website moet toegevoegde waarde hebben voor de gebruiker. De websitebezoeker moet het gevoel hebben dat deze echt iets heeft aan dat wat jij op je website laat zien.

Om te testen hoe goed jouw website presteert op het gebied van gebruiksvriendelijkheid dien je jouw data zorgvuldig te analyseren. Bekijk in Google Analytics bijvoorbeeld hoe betrokken jouw bezoekers zijn of hoe hoog het bounce percentage is.

Naast het gebruik maken van Google Analytics kan je Microsoft Clarity gebruiken. Dit is een tool die screenrecordings en heatmaps maakt van het gedrag van jouw bezoekers. Met behulp van deze tool kan je zien hoe gebruikers door de pagina's navigeren en waar ze tegenaan lopen. En dat allemaal gratis!

BR104561

Core web vitals

Aansluitend bij het stuk over technische SEO en gebruiksvriendelijkheid introduceerde Google in 2021 de Page Experience update. Met behulp van de core web vitals zie je de gezondheidsscore van jouw website. De core web vitals laat zien hoe snel jouw website is, maar ook hoe (visueel) stabiel een pagina is en of de website stabiel reageert. De core web vitals zijn de gebruiksvriendelijkheid van jouw website in cijfers uitgedrukt. Ideaal toch?

Om een weergave te krijgen van de prestaties van jouw website kan je gebruik maken van Pagespeed Insights of van Google Search Console. Beide tools geven een betrouwbare weergaven van de core web vitals en je kan vaak direct aan de slag met de tips die hier uit voortkomen.

Schema

Schema markup (ook wel structured data genoemd) is een taal die zoekmachines gebruiken om de content op een website te begrijpen. Schema voeg je toe in de code van je website, waardoor zoekmachines beter begrijpen wat er op een pagina te vinden is.

Zoekmachines zijn continu bezig om pagina's te begrijpen, en met behulp van structured data help je ze een handje. Daarnaast bied je de zoekmachine de mogelijkheid om jouw resultaat mee te nemen in de populaire schema resultaten.

Wanneer jij zoekt op vacatures Amsterdam krijg je vaak direct een overzicht met vacatures in Amsterdam (zie afbeelding). Dit zijn resultaten die ontstaan vanwege het toevoegen van structured data. In de code is aangegeven dat het gaat om een vacature, waardoor Google weet dat het betreffende resultaat hier ingeladen moet worden.

Met behulp van Schema kan jouw website beter opvallen in de zoekmachine, dus het is aan te raden om hiermee aan de slag te gaan. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op.

SEO in 2023
Schema in 2023

Linkbuilding

Sinds het begin van Google is linkbuilding één van de belangrijkste factoren om hoog te scoren in de zoekmachine. Ook bij onze klanten zien we nadrukkelijk terug dat klanten die linkbuilding inzetten sneller in staat zijn om hoge posities te behalen in de zoekmachine dan klanten die zich bijvoorbeeld uitsluitend op content richten.

Hoewel het vroeger mogelijk was om met behulp van spammy links (links van lage kwaliteit) goede resultaten te behalen, gaat het tegenwoordig vooral om kwaliteit. Je kan dus beter kiezen voor een enkele link van hoge kwaliteit dan voor veel links van lage kwaliteit. Dat betekent in de praktijk dat een link van een bekende, autoritaire website meer impact heeft op jouw posities in de zoekmachine dan een link van een website met een lage kwaliteit.

Maar hoe pak je dat aan? De praktijk wijst uit dat linkbuilding anno 2023 best uitdagend kan zijn. De volgende methoden kan je gebruiken:

  • Gastbloggen: het schrijven van artikelen op andere websites kan een mooie kans zijn om een link te krijgen naar je eigen website. Er zijn online veel websites te vinden waar je op kan gastbloggen. Denk bijvoorbeeld aan Artikelpost, maar ook kan je altijd kijken naar brancheorganisaties of andere autoritaire websites in het vakgebied waarin jij actief bent. Een backlink van een autoritaire website binnen jouw vakgebied kan ontzettend veel doen met je posities in de zoekmachines.
  • Broken link building: broken link building is een methode waarbij je op internet op zoek gaat naar niet-functionerende links. Je komt bijvoorbeeld een blog tegen met een link naar jouw concurrent, en vervolgens stuur je een mail naar de eigenaar van de website dat je de broken link bent tegengekomen en je stelt voor om in plaats daarvan de link naar jouw website te plaatsen. Voor de betreffende website eigenaar is het een win, want hij heeft geen broken link meer. Maar ook voor jou is het natuurlijk een mooie kans. Er zijn verschillende tools die je kan gebruiken om broken links op een pagina op te zoeken. Een tool waar wij succes mee hebben is de Chrome extensie Check my Links.
  • Digitale PR: het onderhouden van contacten met persbureau's in jouw vakgebied is essentieel, omdat je hiermee een krachtige bron van backlinks hebt. Wanneer jij content van hoogwaardige kwaliteit schrijft en dit deelt met de contacten in jouw netwerk is de kans groot dat ze je best een handje willen helpen.
  • Concurrentieonderzoek: met behulp van tools als SERanking of Ahrefs heb je de mogelijkheid om te zien waar jouw concurrenten backlinks van krijgen. Ook voor ons is dit nog steeds een krachtig middel, omdat we daarna proberen om zelf ook links van de betreffende websites te krijgen.

Linkbuilding is één van de lastigste aspecten in SEO, maar tegelijkertijd wel één van de meest effectieve manieren om hoge posities te behalen.

Content marketing

Het schrijven van hoogwaardige content is een ideale manier om bezoekers naar jouw website te krijgen. Onze content specialisten zijn dagelijks bezig met het onderzoeken van doelgroepen en het schrijven van content waar deze doelgroep naar op zoek is.

Met behulp van een contentplanning zorg je ervoor dat je op een gestructureerde manier aan het werk gaat. Heb je geen inspiratie voor je content? Met onze inhaakkalender vind je voldoende inspiratie om het komende jaar aan de slag te gaan.

Tips nodig bij het maken van content? Wij adviseren je het volgende:

  • Baseer jouw content op een zoekwoordonderzoek. Het zou zonde zijn als je veel tijd besteed aan content waar weinig op gezocht wordt. Houdt tegelijkertijd wel rekening met de gebruiksintenties (zie de eerste tip!).
  • Zorg voor een gezonde mix tussen bruikbare, informatieve en gezellige content. Het hoeft niet altijd vakinhoudelijk te zijn, het delen van leuke feiten over jouw organisatie werkt goed voor je employer brand.
  • Deel jouw content op social media, zodat het onder de aandacht komt bij je (potentiële) klanten.
  • Zorg dat de content voorzien is van andere media. Het gebruik van afbeeldingen en/of video's converteert doorgaans beter dan alleen tekst.

Meten = weten

Doorgaans is het investeren in SEO een goede keuze. Zorg er wel voor dat je je inspanningen meetbaar maakt. Een aantal tips:

  • Houd bij welke aanpassingen je op welke pagina doet.
  • Stel hypothesen op voordat je wijzigingen aan een pagina aanbrengt.
  • Laat de pagina met behulp van de pagina inspectie tool op Google Search Console opnieuw indexeren wanneer je wijzigingen hebt doorgevoerd.
  • Controleer ook na afloop wat voor impact de wijzigingen hebben op jouw resultaten.

Welke KPI's zijn belangrijk om te monitoren?

Er zijn verschillende KPI's die belangrijk zijn in SEO. In de dashboards die wij delen met klanten nemen wij tenminste de volgende op:

  • Conversies
  • Organische zichtbaarheid
  • Organische sessies
  • Branded verkeer versus non-branded verkeer
  • Zoekwoord rankings
  • Backlinks
  • Organische CTR
  • Bounce rate
  • Gemiddelde tijd op een pagina
  • Indexeringsproblemen
  • Paginasnelheid
  • Gezondheidsscore

Conclusie

SEO is continu in ontwikkeling. Daar waar het vroeger mogelijk was om met behulp van enkele technieken topposities te verkrijgen in de zoekmachine, is het tegenwoordig complexer geworden. Het gaat om de gebruiker en zoekmachines grijpen elke kans aan om de gebruiker de beste pagina's te laten zien.

Focus je dus op het bieden van de best mogelijke ervaring de websitebezoekers.

Lage Kwaliteit 11

Hulp nodig met SEO?

Wij helpen je naar de hoogste posities!

Artikel delen