Waarom tiktok onmisb...
Solen feyissa Xfnf Ml Np W Do unsplash

TikTok

Waarom TikTok onmisbaar is in jouw marketingstrategie

Auteur: Ingeborg

Leestijd: 3 minuten

Dansende tieners, lip syncing en enkel jonge gebruikers: dat zijn de associaties die veel mensen nog steeds hebben bij TikTok. Inmiddels is het platform veel meer dan entertainment voor tieners. Binnen een jaar is TikTok gegroeid met maar liefst 75(!) procent. In Nederland is de app al ruim 3 miljoen keer gedownload en deze groei zet door. Waar de app voorheen vooral werd gebruikt door jongeren, neemt nu ook de populariteit onder de oudere generaties toe. Wat is de kracht van TikTok voor jouw marketing? Wij geven je vijf redenen waarom TikTok onmisbaar is in jouw marketingstrategie!

1. TikTok is het nieuwe Google

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 40% van de jongeren niet Google Search of Google Maps raadplegen voor hun zoekopdrachten, maar TikTok hiervoor inzetten. Ze zoeken op TikTok naar een locatie om te lunchen, gaan op het platform op zoek naar nieuwe recepten en zoeken hier zelfs naar nieuws en andere belangrijke informatie. Dit gaat om jongeren in de leeftijd van 18 tot 24 jaar. De 23-jarige Kyra vertelde aan Mashable: "Het kan een specifieke zoekopdracht zijn zoals 'bananenbrood' of een algemene zoekopdracht zoals 'dinerideeën'. Het is zo veel makkelijker dan een recept zoeken op Google en door een lang artikel te scrollen." Deze voorkeur voor video komt vooral doordat het lastig is om over iemands geloofwaardigheid te oordelen via een artikel. Maar let op: jouw merk moet zijn waar je doelgroep zich bevindt, bedenk dus goed waar jij je marketinguitingen inzet.

2. Niet meer alleen de jonge doelgroep

Het klopt. Tot nog niet zo lang geleden was TikTok echt iets alleen voor jongeren, maar hier is binnen een jaar tijd snel verandering in gekomen. Steeds meer ouderen zijn te vinden op het platform. Een goede uitkomst voor adverteerders! Het sociale platform heeft de snelste groei gezien onder mensen van ouder dan 35, volgens de nieuwste cijfers van Ampere Analysis Insights. Bijna een kwart van de gebruikers is op dit moment tussen de 35 en 44 jaar oud. Bij de gebruikers tussen de 45 en 54 jaar is een groei van 9% vastgesteld. Er liggen dus genoeg kansen om diverse doelgroepen te bereiken!

3. Laat de andere kant van je bedrijf zien

Er wordt ook wel gezegd dat Instagram het visitekaartje van je bedrijf is, wat biedt je de klant aan en hoe ziet dit eruit? Dit komt tot uiting in een overzichtelijke, mooie feed. Op TikTok kun je daarentegen een persoonlijke band met je doelgroep opbouwen en de interactie opzoeken. Op dit platform kun je je bedrijf echt op een andere manier laten zien. Het hoeft allemaal niet zo perfect en gelikt. Mensen vinden het juist leuk om het échte bedrijf en de mensen erachter te zien. Het gaat om echtheid, een kijkje achter de schermen nemen en de persoonlijkheid van je bedrijf.

4. Betrokkenheid, algoritme en bereik

Als het gaat om de betrokkenheid bij content (uitgedrukt in likes, comments, shares etc.), dan is TikTok met vlag en wimpel de winnaar van de meeste engagement van alle sociale media kanalen. Een hoge betrokkenheid zorgt voor een hoger conversiepercentage, waar advertenties uiteindelijk van profiteren. Dit heeft ook te maken met het algoritme van TikTok. In tegenstelling tot Instagram, zit het algoritme van TikTok zo in elkaar dat er geen hoog volgersaantal nodig is om een hoog bereik te genereren. Als er goede content wordt gemaakt die mensen aanspreekt, is het mogelijk dat een video duizenden keren bekeken wordt. Dit is uniek aan TikTok en dit geeft iedereen de kans - veel volgers of niet - om een heel groot bereik te behalen.

5. Specifieke targetingmogelijkheden

Het algoritme van TikTok is zo ingesteld op het gedrag van de gebruikers op de app, dat er hele persoonlijke content wordt laten zien op de 'For You Page’. De app weet precies wat de gebruiker wil zien en hierdoor is het mogelijk om met advertenties een hele specifieke doelgroep te targeten. Advertenties op TikTok worden zeker getoond aan de juiste doelgroep. Maar liefst 75% van de gebruikers op TikTok geeft aan via dit platform nieuwe merken en artiesten te ontdekken.

Vlog ons ook zeker eventjes op TikTok!
https://www.tiktok.com/@brainp...

BP 02274

Samen aan de slag op TikTok!

We helpen je graag verder!

Artikel delen