Wat doet tag manager
Wat doet Google Tag Manager

Online marketing

Wat doet Google Tag Manager? [2023 update]

Auteur: Nick

Leestijd: 3 minuten

Wat doet Google Tag Manager? Veel mensen die werken in de online marketing krijgen vroeg of laat te maken met Google Tag Manager. Met behulp van Google Tag Manager kunnen zogenaamde tags worden toegevoegd aan een website, waardoor conversies en gebruikersgedrag kunnen worden gemeten en verzameld.

Nadat de Google Tag Manager code is toegevoegd aan een website kan met behulp van de tool verschillende codes implementeren, waardoor het niet nodig is om direct aan de code van de website te sleutelen. Dit maakt het voor (online) marketeers (die niet de juiste web development kennis hebben) aantrekkelijk om Google Tag Manager te gebruiken.

Is Google Tag Manager makkelijk te gebruiken?

Google stelt dat het gebruik van Google Tag Manager simpel, gemakkelijk en betrouwbaar is. Het klopt inderdaad dat Google Tag Manager (wanneer je weet hoe het werkt) simpel, gemakkelijk en betrouwbaar is. Echter, er is wel degelijk technische kennis nodig om Google Tag Manager op een effectieve manier in te zetten.

Om Google Tag Manager op een effectieve manier in te zetten is het van belang dat je kennis hebt van de verschillende begrippen die gebruikt worden in de Google Tag Manager (maar ook in Google Analytics) software.

Maar.. hoe werkt Google Tag Manager dan precies?

Wanneer je met Google Tag Manager gaat werken is het van belang dat je de drie belangrijkste componenten uit Google Tag Manager snapt. Het gaat om de volgende:

  • Tags: de meting van een bepaalde gebeurtenis

  • Triggers: vertelt aan Google Tag manager wanneer de meting moet plaatsvinden (bijvoorbeeld wanneer een contactformulier is ingevuld)

  • Variabelen: extra informatie die soms nodig is om een tag of trigger te laten werken

Wat zijn tags?

Wanneer je Google Tag Manager opent zie je in het menu tags, triggers en variabelen staan. Als eerst heb je de tags. Maar wat zijn tags?

In een tag plaats je een stuk code van externe tools, zoals bijvoorbeeld Google Analytics, Hotjar, Facebook of Google Ads. Je geeft in de tag aan wat er moet gebeuren op het moment dat de tag afgaat. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een bepaald signaal naar Google Analytics moet gaan, maar het kan ook zijn dat er een conversie moet worden gemeten in Google Analytics.

Stel je hebt een website voor jouw schoonmaakbedrijf en je wilt graag in Google Analytics 4 terugzien hoeveel offerteaanvragen er hebben plaatsgevonden. De tag die je dan in Google Tag Manager instelt is een Google Analytics 4: GA4-gebeurtenis, waarbij de event naam betrekking heeft op dat wat er in Google Analytics moet worden weergeven (dit mag van alles zijn, maar logischerwijs zou "offerteaanvraag" logisch zijn).

En wat zijn dan triggers?

De trigger zorgt ervoor dat de tag afgaat. Stel dat jij wilt dat er een conversie wordt gemeten, dan is het van belang dat er een trigger afgaat. Er zijn verschillende triggers te onderscheiden. Bijvoorbeeld:

  • Paginaweergaven

  • Klikken op link

  • Het indienen van een formulier

En hoe zit het dan met variabelen?

In sommige gevallen is het nodig dat er een variabele wordt ingezet voordat een tag of trigger werkt. Het is bijvoorbeeld van belang dat Google Analytics is ingesteld, en dat kan bij de variabelen. Je zorgt er dan met behulp van een variabele voor dat de tag wordt doorgegeven naar het juiste Google Analytics account (met behulp van het tracking ID).

Google Tag Manager implementeren

Maar hoe werkt Google Tag Manager precies? Het is een vraag die veel online marketeers bezig houdt. Ze zien de voordelen van het gebruik van Google Tag Manager, maar weten niet hoe ze het kunnen implementeren. Wanneer je aan de slag gaat met Google Tag Manager is het belangrijk om de volgende stappen aan te houden.

Stap 1: wat voor informatie wil je meten?

Voordat we beginnen met het installeren is het verstandig om jezelf af te vragen wat je wilt bereiken. Wil je graag Google Analytics implementeren? Of zou je graag screen recordings van je gebruikers willen terugzien in Hotjar of Microsoft Clarity? Zijn er contactformulieren op je website die doorgemeten moeten worden? Stel vast wat er gemeten moet worden op de website.

Stap 2: maak het containerfragment aan

Een van de belangrijkste stappen in Google Tag Manager is het aanmaken van een containerfragment. Dit is een soort overkoepelende code die geïmplementeerd moet worden op de website. Wanneer je een koppeling maakt met software als Google Analytics wordt dit rechtstreeks vanuit Google Tag Manager in de container geïmplementeerd. De container aanmaken kan eenvoudig door de naam van de website en de url in te voeren.

In principe moet de container geplaatst worden op iedere pagina van je website. Echter, wanneer je software als Wordpress gebruikt zijn er veel plugins te vinden die je hier een handje bij helpen. Mocht je geen gebruik maken van Wordpress dan kan je het handmatig in de code toevoegen of een developer inschakelen.

Stap 3: maak tags aan

Naast de container hebben we in Google Tag Manager tags nodig. De tags zorgen ervoor dat de website uitgelezen kan worden door een derde partij (bijvoorbeeld Google Analytics). De tag stuurt gegevens door naar deze partij wanneer het getriggerd wordt.

Stap 4: maak triggers aan

De tags moeten worden getriggerd, en dat kan op veel manieren. Bij Brainpink gebruiken we de volgende triggers het meest:

  • Paginaweergaven: wanneer bepaalde pagina's geopend worden

  • Kliks: wanneer bepaalde elementen op de website worden aangeklikt

  • Formulieren verzenden: indien er formulieren worden verzonden

  • Timers: wanneer er een bepaalde tijdsinterval voorbij gaat

  • Aangepaste evenementen: dit wordt gebruikt bij geavanceerde situaties

Stap 5: test en publiceer

Wanneer je de gewenste container, tags en triggers hebt aangemaakt is het tijd om je nieuwe instellingen te testen. Dit kan je eerst doen door in de debug mode te gaan. Werkt alles zoals het zou moeten? Dan ben je klaar om je project te verzenden.

Hulp nodig met Google Tag Manager?

Vind je Google Tag Manager maar lastig en heb je hulp nodig bij het implementeren van Google Tag Manager? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Lage Kwaliteit 11

Hulp nodig?

Neem direct contact met ons op!

Artikel delen