Wat doet tag manager
BP 04424

Online marketing

Wat doet Google Tag Manager? [2023 update]

Auteur: Nick

Leestijd: 3 minuten

Wat doet Google Tag Manager? Veel mensen die werken in de online marketing krijgen vroeg of laat te maken met Google Tag Manager. Met behulp van Google Tag Manager kunnen zogenaamde tags worden toegevoegd aan een website, waardoor conversies en gebruikersgedrag kunnen worden gemeten en verzameld.

Nadat de Google Tag Manager code is toegevoegd aan een website kan met behulp van de tool verschillende codes implementeren, waardoor het niet nodig is om direct aan de code van de website te sleutelen. Dit maakt het voor (online) marketeers (die niet de juiste web development kennis hebben) aantrekkelijk om Google Tag Manager te gebruiken.

Wat is Google Tag Manager in het kort?

Google Tag Manager (GTM) is een hulpmiddel dat wordt gebruikt voor het beheren en implementeren van trackingcodes op websites. Het stelt marketeers en websitebeheerders in staat om verschillende marketingtags, zoals conversietracking, remarketing en analysetags, gemakkelijk te beheren zonder de websitecode te hoeven wijzigen.

Met Google Tag Manager kunnen gebruikers trackingcodes op hun website implementeren door eenvoudigweg een enkel stukje code aan de website toe te voegen. Vervolgens kunnen ze verschillende tags maken en configureren in de GTM-interface, zonder dat er extra code nodig is. Deze tags kunnen worden gebruikt om informatie te verzamelen over het gedrag van bezoekers, zoals paginaweergaven, klikken op knoppen en formulierinzendingen.

GTM biedt ook geavanceerde functionaliteiten, zoals triggers en variabelen, waarmee gebruikers kunnen specificeren wanneer en waar tags moeten worden geactiveerd. Dit geeft meer controle over het verzamelen van gegevens en het uitvoeren van specifieke acties op basis van gebruikersinteracties.

Google Tag Manager vereenvoudigt het beheer en de implementatie van trackingcodes op websites, waardoor marketeers en websitebeheerders meer flexibiliteit en controle hebben over hun gegevensverzamelings- en marketinginspanningen. Het stelt hen in staat om snel wijzigingen aan te brengen in trackingcodes en campagnes te optimaliseren zonder afhankelijk te zijn van ontwikkelaars of het aanpassen van de websitecode.

Is Google Tag Manager makkelijk te gebruiken?

Google stelt dat het gebruik van Google Tag Manager simpel, gemakkelijk en betrouwbaar is. Het klopt inderdaad dat Google Tag Manager (wanneer je weet hoe het werkt) simpel, gemakkelijk en betrouwbaar is. Echter, er is wel degelijk technische kennis nodig om Google Tag Manager op een effectieve manier in te zetten.

Om Google Tag Manager op een effectieve manier in te zetten is het van belang dat je kennis hebt van de verschillende begrippen die gebruikt worden in de Google Tag Manager (maar ook in Google Analytics) software.

Maar.. hoe werkt Google Tag Manager dan precies?

Wanneer je met Google Tag Manager gaat werken is het van belang dat je de drie belangrijkste componenten uit Google Tag Manager snapt. Het gaat om de volgende:

  • Tags: de meting van een bepaalde gebeurtenis

  • Triggers: vertelt aan Google Tag manager wanneer de meting moet plaatsvinden (bijvoorbeeld wanneer een contactformulier is ingevuld)

  • Variabelen: extra informatie die soms nodig is om een tag of trigger te laten werken

Wat zijn tags?

Wanneer je Google Tag Manager opent zie je in het menu tags, triggers en variabelen staan. Als eerst heb je de tags. Maar wat zijn tags?

In een tag plaats je een stuk code van externe tools, zoals bijvoorbeeld Google Analytics, Hotjar, Facebook of Google Ads. Je geeft in de tag aan wat er moet gebeuren op het moment dat de tag afgaat. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een bepaald signaal naar Google Analytics moet gaan, maar het kan ook zijn dat er een conversie moet worden gemeten in Google Analytics.

Stel je hebt een website voor jouw schoonmaakbedrijf en je wilt graag in Google Analytics 4 terugzien hoeveel offerteaanvragen er hebben plaatsgevonden. De tag die je dan in Google Tag Manager instelt is een Google Analytics 4: GA4-gebeurtenis, waarbij de event naam betrekking heeft op dat wat er in Google Analytics moet worden weergeven (dit mag van alles zijn, maar logischerwijs zou "offerteaanvraag" logisch zijn).

En wat zijn dan triggers?

De trigger zorgt ervoor dat de tag afgaat. Stel dat jij wilt dat er een conversie wordt gemeten, dan is het van belang dat er een trigger afgaat. Er zijn verschillende triggers te onderscheiden. Bijvoorbeeld:

  • Paginaweergaven

  • Klikken op link

  • Het indienen van een formulier

En hoe zit het dan met variabelen?

In sommige gevallen is het nodig dat er een variabele wordt ingezet voordat een tag of trigger werkt. Het is bijvoorbeeld van belang dat Google Analytics is ingesteld, en dat kan bij de variabelen. Je zorgt er dan met behulp van een variabele voor dat de tag wordt doorgegeven naar het juiste Google Analytics account (met behulp van het tracking ID).

Google Tag Manager implementeren

Maar hoe werkt Google Tag Manager precies? Het is een vraag die veel online marketeers bezig houdt. Ze zien de voordelen van het gebruik van Google Tag Manager, maar weten niet hoe ze het kunnen implementeren. Wanneer je aan de slag gaat met Google Tag Manager is het belangrijk om de volgende stappen aan te houden.

Stap 1: wat voor informatie wil je meten?

Voordat we beginnen met het installeren is het verstandig om jezelf af te vragen wat je wilt bereiken. Wil je graag Google Analytics implementeren? Of zou je graag screen recordings van je gebruikers willen terugzien in Hotjar of Microsoft Clarity? Zijn er contactformulieren op je website die doorgemeten moeten worden? Stel vast wat er gemeten moet worden op de website.

Stap 2: maak een Google Tag Manager-account aan

Ga naar de website van Google Tag Manager (https://tagmanager.google.com/) en maak een account aan als je er nog geen hebt. Je kunt inloggen met je bestaande Google-account.

Stap 3: maak het containerfragment aan

Een van de belangrijkste stappen in Google Tag Manager is het aanmaken van een containerfragment. Dit is een soort overkoepelende code die geïmplementeerd moet worden op de website. Wanneer je een koppeling maakt met software als Google Analytics wordt dit rechtstreeks vanuit Google Tag Manager in de container geïmplementeerd.

Een container is een opslagplaats voor tags, triggers en variabelen in Google Tag Manager. Klik op "Container maken" en vul de gevraagde informatie in, zoals de naam van de container en de URL van de website waarop je tags wilt implementeren.

In principe moet de container geplaatst worden op iedere pagina van je website. Echter, wanneer je software als Wordpress gebruikt zijn er veel plugins te vinden die je hier een handje bij helpen. Mocht je geen gebruik maken van Wordpress dan kan je het handmatig in de code toevoegen of een developer inschakelen.

Stap 4: Kopieer de code voor de container

Nadat je de container hebt aangemaakt, verschijnt er een pop-up venster met de containercode. Kopieer de code en plak deze onmiddellijk vóór de afsluitende </head>-tag op elke pagina van je website. Dit zorgt ervoor dat de container correct wordt geladen.

Stap 5: maak tags aan

Naast de container hebben we in Google Tag Manager tags nodig. De tags zorgen ervoor dat de website uitgelezen kan worden door een derde partij (bijvoorbeeld Google Analytics). De tag stuurt gegevens door naar deze partij wanneer het getriggerd wordt.

Stap 6: maak triggers aan

De tags moeten worden getriggerd, en dat kan op veel manieren. Bij Brainpink gebruiken we de volgende triggers het meest:

  • Paginaweergaven: wanneer bepaalde pagina's geopend worden

  • Kliks: wanneer bepaalde elementen op de website worden aangeklikt

  • Formulieren verzenden: indien er formulieren worden verzonden

  • Timers: wanneer er een bepaalde tijdsinterval voorbij gaat

  • Aangepaste evenementen: dit wordt gebruikt bij geavanceerde situaties

Stap 7: test en publiceer

Wanneer je de gewenste container, tags en triggers hebt aangemaakt is het tijd om je nieuwe instellingen te testen. Dit kan je eerst doen door in de debug mode te gaan. Werkt alles zoals het zou moeten? Dan ben je klaar om je project te verzenden, klik op "Publiceren" in de rechterbovenhoek van de interface van Google Tag Manager. Hiermee wordt de container gepubliceerd en worden de wijzigingen live gezet op je website.

Hulp nodig met Google Tag Manager?

Vind je Google Tag Manager maar lastig en heb je hulp nodig bij het implementeren van Google Tag Manager? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Nick

Hulp nodig?

Neem direct contact met ons op!

Artikel delen