Wat is een longtail ...
BP 02910

Online marketing

Wat is een longtail zoekwoord?

Auteur: Eline

Leestijd: 4 minuten

In de wereld van zoekmachineoptimalisatie komen veel verschillende strategieën samen om zo veel mogelijk organisch websiteverkeer naar de website te leiden. Een strategie die hieronder valt is het inzetten van longtail zoekwoorden. In deze blog vertellen we je meer over wat deze zoekwoorden zo speciaal maakt en waarom je hier mee aan de slag zou moeten gaan!


Wat zijn longtail zoekwoorden precies?

Longtail zoekwoorden zijn langere, meer specifieke zoekopdrachten die over het algemeen bestaan uit drie of meer woorden. Ze zijn minder algemeen dan shorttail zoekwoorden, die vaak maar uit één of twee woorden bestaan. Longtail zoekwoorden zijn gedetailleerder en wijzen vaak op een hogere koopintentie. Bijvoorbeeld, iemand die zoekt op ‘vakantie’ (een shorttail zoekwoord) is waarschijnlijk minder dicht bij een aankoop dan iemand die zoekt op ‘all inclusive familievakantie Spanje’ (een longtail zoekwoord).

Het verschil tussen shorttail en longtail zoekwoorden

Het grootste verschil tussen shorttail en longtail zoekwoorden ligt aan het niveau van detail en het zoekvolume. Shorttail zoekwoorden zijn niet erg specifiek en hebben een hoog zoekvolume, wat betekent dat veel mensen ernaar zoeken. Dit zorgt ervoor dat er veel pagina’s over zijn en de competitie hoog is. Longtail zoekwoorden hebben daarentegen een lager zoekvolume, maar hebben minder competitie. Daarnaast zijn de mensen die hierop zoeken vaak al klaar zijn om actie te ondernemen waardoor de conversieratio hoger ligt.

Grafiek longtail zoekwoorden 2

Waarom longtail zoekwoorden gebruiken?

We hebben alle voordelen van longtail zoekwoorden op een rijtje gezet:

Hogere conversieratio's: Omdat longtail zoekwoorden specifieker zijn, trekken mensen aan die verder in hun klantreis zijn. Dit kan leiden tot hogere conversieratio's.

Minder concurrentie: Met minder concurrentie op specifieke longtail termen, is het gemakkelijker om een hoge ranking in zoekmachine te behalen.

Betere gebruikerservaring: Door content te maken die gericht is op specifieke longtail zoekwoorden, bied je waardevolle informatie die nauw aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker.

Tussen alle websites die zoekmachineoptimalisatie toepassen zorgen longtail zoekwoorden ervoor dat je je kunt blijven onderscheiden. Door de tijd te nemen om deze zoekwoorden te vinden en te integreren in je strategie kun je de zichtbaarheid en effectiviteit van je website verbeteren.

Nick

Hulp nodig met SEO?

Wij helpen je naar de hoogste posities!

Artikel delen