Windesheim
Hoe wij eerstejaars ...

Digital Marketing

Hoe wij eerstejaars studenten kennis lieten maken met online marketing

Hoe wij eerstejaars studenten kennis lieten maken met online marketing

Digital

De Hogeschool Windesheim kwam bij ons met vraag of wij op een leuke manier de eerstejaars communicatiestudenten kennis konden laten maken met de online marketing wereld. Brainpink heeft dit natuurlijk op een creatieve manier opgepakt en door middel van drie verschillende cases en een korte uitleg video lieten we studenten kennis maken met het analyseren en interpreteren van online marketing resultaten.

Klant:
Hogeschool Windesheim

Opdracht:
Online marketing opdracht voor eerstejaars communicatiestudenten

Een korte uitleg video

Eerst kregen de studenten een korte video te zien die de aandacht trok met daarbij een korte uitleg. Een video geeft altijd een beter beeld dan uitleg op papier en trekt de aandacht van studenten beter.

Aan de slag met de cases!

Na het bekijken van de video gaan de student aan de slag met de volgende drie cases:

De eerste case ging over THRLL, een bedrijf dat werkkleding borduurt en bedrukt. We merkten dat de conversie op de website tegenvielen met verschillende campagnes. De vragen die wij studenten stelden waren:

  • Op welke manier kan THRLL meer B2B leads genereren voor werkkleding?

  • Hoe kan THRLL ervoor zorgen dat er maandelijks 5 offertes worden opgevraagd?

Bij deze vragen kregen de studenten een bestand met data over THRLL, zo kregen ze in een kijkje in Google Ads, Clarity en Google analytics.


De tweede case ging over FC Utrecht Werkt, hƩt uitzendbureau van de voetbalclub FC Utrecht dat de verbinding legt tussen sponsoren, supporters en de regio Utrecht. Voor FC Utrecht Werkt waren we vooral benieuwd naar antwoorden op de volgende vragen:

  • Op welke manier kunnen we een groot bereik genereren in de omgeving Utrecht en de connectie tussen FC Utrecht en FC Utrecht Werkt tot uiting brengen met als doel om meer naamsbekendheid te genereren voor FC Utrecht Werkt.

  • Hoe zorgen we ervoor dat we minimaal 2000 likes krijgen op de campagne voor FC Utrecht Werkt, zodat de naamsbekendheid groter wordt?

De studenten kregen wederom een bestand met extra data over FC Utrecht Werkt. Zo kregen ze in dit keer een kijkje in Meta, heatmaps van Hotjar en Google analytics.


De derde case ging over Werkis, een uitzendbureau uit Kampen. Voor Werkis hadden we twee interessante vragen, namelijk:

  • Op welke manier kunnen we de potentiĆ«le doelgroep (interne werving) verleiden tot solliciteren en de naamsbekendheid onder de potentiĆ«le doelgroep vergroten?

  • Hoe zorgen we ervoor dat we 10 sollicitaties binnenhalen met de landingspagina en inspelen op de behoeften van de doelgroep?

De studenten kregen wederom een bestand met extra data over Werkis. Zo kregen ze voor Werkis een kijkje in Meta, Google Ads, heatmaps van Hotjar en Google analytics.

Het doel!

Bij deze opdrachten werden vooral de analytische vaardigheden van de studenten getest. Ze hebben dus in de meeste gevallen niet echt concreet antwoord kunnen geven op deze vragen, maar ze werden beoordeeld op hoe ze de juiste data selecteerden om antwoord te KUNNEN geven op deze vragen. Antwoorden zoals; ā€œde engagement rate moet omhoog als ze meer leads willenā€ of ā€œals ze meer leads willen moeten ze zorgen dat er meer focus komt op het sollicitatieformulierā€. Deze antwoorden moeten dan goed onderbouwd worden met de data die we ze hebben gegeven. Zo kunnen de studenten verwijzen naar bijvoorbeeld; Hotjar of Google Analytics.