Tiktok inzetten voor...
Is over

TikTok

TikTok inzetten voor jouw bedrijf: de ultieme gids

Auteur: Ingeborg

Leestijd: 5 minuten

De kracht van TikTok wordt steeds meer zichtbaar en om hier op tijd op in te spelen is dit hét moment voor bedrijven om in te stappen! Dit snelst groeiende online platform heeft alle potentie om jouw onderneming te laten groeien. Lees in dit artikel artikel waarom TikTok zo’n bruikbaar platform is. Maar waar moet je op letten en hoe pak je dat nou aan? Wij hebben de ultieme TikTok gids voor bedrijven, lees gauw verder!

Verwar het niet met andere social platforms

Zorg ervoor dat je het verschil snapt tussen TikTok en Instagram. Veel bedrijven ‘copy pasten’ de content van het ene naar het andere platform en dit is waar het mis gaat. De twee platforms zijn compleet verschillend en worden door gebruikers op een andere manier gebruikt. Waar Instagram meer fungeert als het visitekaartje en eerste indruk van je bedrijf, zoekt TikTok de verbinding op met het publiek; het hoeft echt niet zo gelikt. Je kunt hier de ‘echte’ kant van je bedrijf laten zien. Mensen zoeken naar een persoonlijke verbinding en herkenning. Dit kan door een kijkje te geven achter de schermen van het bedrijf. Het toepassen van humor, het inspelen op recente ontwikkelingen en dit combineren met unieke content gaat jullie helpen groeien!

Het gezicht van TikTok

De sleutel tot jouw TikTok succes: herkenning. Dit is zó belangrijk in het opbouwen van een band met je doelgroep. Zorg voor een vast gezicht van het TikTok account. Natuurlijk kunnen ook andere personen in de TikToks voorkomen, maar door regelmatig een vast gezicht terug te laten keren, zorg je voor herkenbaarheid en vertrouwen. Je merk wordt persoonlijker en tastbaarder voor de doelgroep.

Pas op met trends

Je knippert een keer en er zijn alweer vijf trends voorbij gevlogen op TikTok. Het is goed om hierop in te spelen. Vaak zijn het humoristische video’s waar iedereen zijn eigen draai aan geeft. Door het gebruiken van de sound van de trend en een goede inhaker kan jouw video viral gaan. Maar wees hier tegelijkertijd heel scherp op: je kunt de plank ook vollédig misslaan bij het inhaken op een trend. Het komt vaak genoeg voor dat bedrijven ‘hip’ denken te zijn door drie weken nadat een bepaalde sound viral ging nog een keer te komen aankakken met een video. De sound is dan al niet meer trendy en je loopt een beetje achter de feiten aan. Humoristische video’s zijn leuk, maar zorg ervoor dat het niet cringe wordt. Wees authentiek en probeer anderen niet na te doen, dan zul je de meeste successen boeken op TikTok.

TikTok adverteren

Adverteren op TikTok brengt veel voordelen met zich mee. Het is geschikt voor:

  • de promotie van nieuwe en/of bestaande diensten of producten;

  • het vergroten van de naamsbekendheid;

  • loyaliteitsacties bij (huidige) klanten.

Soorten advertenties op TikTok

Bij het adverteren op TikTok is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je ad een ‘normale’ video lijkt die inblend tussen alle andere video’s op de For You Page. We kunnen de volgende soorten advertenties op TikTok onderscheiden:

  • In-Feed video: dit zijn ads die op de For You Page tussen reguliere TikTok’s komen. Hierbij is het niet mogelijk om een call to action button toe te voegen naar je website. Deze vorm van adverteren is de goedkoopste en meest gebruikte manier.

  • Tile Experiences: bij deze vorm van adverteren verschijnen er onderaan de video tegels waarin diverse producten getoond worden. Deze tegels zijn allemaal klikbaar, om de doelgroep door te geleiden naar je website.

  • Brand Takeover: met de Brand Takeover kom je bij het openen van de app meteen in beeld met jouw merk. Door middel van een video van 3 á 5 seconden die de gebruiker niet kan overslaan, trek je gelijk de aandacht. Er wordt doorgelinkt naar jouw website wat zorgt voor meer traffic. Per 24 uur kan er slechts één merk per categorie adverteren. Dit betekent dat je in deze 24 uur dus ook geen concurrentie hebt. Win!

  • Top View: dit type advertentie is vergelijkbaar met een Brand Takeover. Overeenkomstig is dat de advertentie meteen verschijnt bij het openen van de app. Een Top View ziet er in tegenstelling tot de Brand Takeover uit als een In-Feed video: het lijkt meer op een echte TikTok. Ook kun je met TopView advertenties langere video’s plaatsen.

    Samenvattend is het dus mogelijk om voor relatief lage advertentiekosten een zeer specifieke doelgroep of juist een groot publiek te bereiken. Met het gebruiken van een TikTok Pro account kunnen de advertentiecampagnes makkelijk en efficiënt worden opgezet.

Gebruik analytics

Bij het inzetten van ads, maar ook bij het plaatsen van jouw reguliere TikToks kun je de inzichten uit TikTok analytics gebruiken. Hierbij heb je inzicht in welke video’s wel en niet werken, na hoeveel seconden kijkers afhaken en krijg je toegang tot nog veel meer data! Zo kun je tot nieuwe inzichten komen en je content steeds verder verbeteren om tot de beste resultaten te komen.

Volg ons op TikTok voor meer leuke hacks!

https://www.tiktok.com/@brainp...

BP 02274

Wil jij ook doorgroeien en aan de slag met TikTok?

We denken graag met je mee!

Artikel delen