Auteur: Elise
  Leestijd: 2 minuten

Happy Birthday to Twitter!

Deze week, 14 jaar geleden, is Twitter gelanceerd. Het platform, dat startte onder de naam twttr, werd toentertijd gebouwd voor sms-gebruik: in korte berichtjes van 140 tekens konden gebruikers delen wat ze aan het doen waren. Inmiddels is Twitter uitgegroeid tot een belangrijk platform, dat nu vooral gebruikt wordt als nieuwsbron. Hoewel door vele marketeers verondersteld wordt dat Twitter ‘uit’ is, heeft het platform ten opzichte van 2019 een groei van 13% laten zien. Ook laat Twitter een stijging zien in het dagelijkse social media gebruik met 25%.

Met meer dan 330 miljoen actieve gebruikers is Twitter één van de meest gebruikte social media platformen ter wereld. 75% van de B2B-bedrijven en 65% van de B2C bedrijven vermarkten hun diensten en producten op Twitter. Daarbij worden nog dagelijks 500 miljoen tweets per dag verzonden. Hoe kun je in 2020 Twitter het beste inzetten voor bedrijven? Lees snel verder!

Deel deze pagina:

Twitter is een krachtig platform waar over elk onderwerp wel informatie te vinden is. Het platform is uitermate geschikt om betrokkenheid bij volgers te genereren, brand awareness te vergroten of om ‘kort’ in gesprek te gaan met je doelgroep. Het platform is eenvoudig te gebruiken, wat het laagdrempelig maakt om content te delen. Hoe kun je het beste Twitter inzetten?

1. Jouw doelgroep bevindt zich op Twitter

De doelgroep van Twitter bestaat voornamelijk uit mensen die tussen de 35 en 65 jaar oud. Hiervan zijn het vaker mannen dan vrouwen die actief zijn op Twitter. Onderzoek of jouw doelgroep zich daadwerkelijk op Twitter bevindt: als bedrijf is het namelijk goed om actief te zijn op touchpoints waar jouw doelgroep actie is.

2. Creëer relevante content voor de doelgroep

Twitter draait om tweerichtingsverkeer, dus zorg ervoor dat er interactie met jouw doelgroep plaatsvindt door middel van content. Creëer daarom waardevolle en relevante content voor jouw doelgroep om hen te voorzien in hun behoeften en te zorgen dat ze interacteren met jou als merk.

3. Tweet en Retweet

Bij het creëren van tweerichtingsverkeer is ook het moment van posten een belangrijk onderdeel. De dagen waarop de meeste interactie wordt gezien is op doordeweekse dagen, met een piek op woensdag. Daarnaast wordt de meeste interactie vaak overdag gezien, met een hoogtepunt om 21:00 uur (bron: coosto). Natuurlijk kan het zijn dat jouw specifieke doelgroep beter interacteert op een ander moment: zoek daarom voor jou als bedrijf uit welk moment de beste interactie en bereik heeft.

Plaats daarnaast regelmatig tweets voor de beste interactie en retweet ook belangrijke tweets uit je doelgroep. Wist jij bijvoorbeeld dat wanneer je een tweet plaatst met videocontent jouw tweet tot zes keer meer bereik heeft dan een tweet met afbeelding?

4. Gebruik relevante hashtags en keywords

Op Twitter zijn het gebruik van hashtags enorm belangrijk. Op Twitter kun je namelijk berichten zoeken op onderwerpen en hashtags. Zo weet je elk moment wat er over een bepaald onderwerp wordt gezegd op Twitter. Door relevante hashtags en keywords te gebruiken ben je daarnaast ook een stuk beter vindbaar door mensen die je nog niet volgen, waardoor je weer een groter publiek creëert.

Heb jij hulp nodig bij het creëren van relevante content voor Twitter? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?